MARTIN – Na frekventovanej križovatke cesty I. triedy (I/65D – obchvat), kde sa dá odbočiť buď do centra Martina, alebo do obce Bystrička, sa nebezpečné dopravné situácie opakujú so železnou pravidelnosťou.
Na tejto nedoriešenej križovatke s vysokou intenzitou dopravy sa ročne stane niekoľko havárii. Problematické je odbočenie z Bystričky smerom na Žilinu, odbočenie na Bystričku zo smeru od Koštian nad Turcom, ale aj priamy smer centrum mesta – Bystrička. Žiaľ, v niektorých prípadoch sú to nehody so smrteľnými následkami.
Bezpečnostná situácia je o to horšia, že na križovatke nie je žiadny priechod pre chodcov! Dostať sa z jednej strany dvojprúdovej cesty na druhú je pre peších (neraz aj pre cyklistov) takmer nemožné, často veľmi riskantné.
Našťastie sa to má v dohľadnom čase zmeniť.
V akom je to štádiu, lebo zatiaľ sa s reálnou prestavbou tohto dopravného miesta na inteligentnú križovatku so svetelnou signalizáciou ešte nezačalo? – spýtal sa Žilinský Štandard hovorcu Slovenskej správy ciest.
„Finalizujú sa podklady na vypísanie verejného obstarávania (VO) na zhotoviteľa stavebných prác. Predbežný rozpočet, ktorý je súčasťou projektovej dokumentácie, predstavuje čiastku 1,27 mil. eur. Stavebné práce sa začnú po skončení VO,“ odpovedal pre Žilinský Štandard Martin Guzi z komunikačného odboru SSC.
Podľa štúdie, ktorú si dala vypracovať SSC – Investičná výstavba a správa ciest Žilina, je svetelná križovatka lepším riešením ako iný variant, napr. okružná križovatka.
„Je to výhodnejšie vzhľadom na ekonomické hodnotenie a potrebu zlepšenia dopravnej situácie v danom dopravnom bode v čo najkratšom termíne. Navrhnuté úpravy výrazne zlepšia bezpečnosť dopravy, čomu pomôže aj doplnenie odbočovacích pruhov a priechod pre peších s nasvietením. Príprava okružnej križovatky by z časového hľadiska trvala oveľa dlhšie pre náročnejší proces projektovej dokumentácie, EIA, posudzovanie UHP, či z hľadiska majetkovo-právneho vysporiadania pozemkov. V neposlednom rade by znamenala vyššiu finančnú náročnosť,“ doplnil pre Žilinský Štandard M. Guzi.
Inteligentná svetelná križovatka bude riadená dynamicky s prepojením na svetelnú križovatku na Robotníckej ul. a nemala by brzdiť premávku medzi Martinom a Košťanmi n. Turcom.
Hlavný smer bude mať prioritu, ale riešenie umožní priepustnosť aj v smere do/z Bystričky a Martina. No jej vybudovaním sa hlavne zníži riziko pre lokálnu aj tranzitnú dopravu a zároveň sa má znížiť aj počet dopravných nehôd.