„Skupiny transgenderových žien vždy prídu (na generálnu audienciu). Keď prišli prvýkrát, plakali. Spýtal som sa: Prečo? Jedna z nich mi povedala: Nemyslela som si, že by ma pápež mohol prijať! Potom, po prvom prekvapení, si zvykli prichádzať. Niektorá z nich mi napíše a ja odpoviem e-mailom. Všetky sú pozvané! Uvedomil som si, že títo ľudia sa cítia odmietnutí a je to naozaj ťažké," povedal pápež František.
Slová zazneli začiatkom augusta vo voľnej debate, ktorú viedol so svojimi rehoľnými spolubratmi na apoštolskej ceste na Svetovom dni mládeže v Lisabone. Záznam konverzácie zverejnil taliansky jezuitský časopis.
Téma homosexuality je dnes veľmi silná a citlivosť sa v tom mení podľa historických okolností, priznal taktiež František:
„Čo sa mi však vo všeobecnosti vôbec nepáči, je to, že sa na takzvaný telesný hriech pozerá lupou, ako sa to už dávno robí pri šiestom prikázaní. Ak ste vykorisťovali pracovníkov, ak ste klamali alebo podvádzali, nepočítalo sa to a namiesto toho boli relevantné hriechy pod pásom."
Najdôležitejšie je, že cirkev je otvorená všetkým, vysvetlil argentínsky pontifik. Preto treba hľadať najvhodnejší pastoračný prístup:
„Treba zanechať povrchnosť a naivnosť nútiť ľudí k veciam a správaniu, na ktoré ešte nie sú zrelí, alebo ho nie sú schopní. Sprevádzať ľudí duchovne a pastoračne si vyžaduje veľa citlivosti a kreativity."
Nebojím sa sexualizovanej spoločnosti
Rímsky biskup v rozhovore pre La Civiltà Cattolica zdôraznil, že sa nebojí (pre)sexualizovanej spoločnosti, ale toho, aký k nej máme vzťah:
„Bojím sa svetských kritérií. Radšej používam výraz svetský ako sexualizovaný, pretože tento výraz zahŕňa všetko. Napríklad mánia presadiť sa. Úsilie vyniknúť alebo, ako hovoríme v Argentíne, liezť nahor."
Prvý jezuitský pápež prezradil, že keď bol novicom v tomto ráde, hovorili im o cudnosti a svätej čistote. Žiadali nás, aby sme sa nepozerali na čo i len trochu trúfalé fotografie. Boli to iné časy, keď problémy neboli také akútne a neraz sa skrývali, rozhovoril sa pápež:
„Dnes sú, chvalabohu, dvere otvorené dokorán a nie je dôvod, aby problémy ostávali skryté. Ak skrývaš svoje problémy, je to preto, že si sa tak rozhodol, ale nie je to vina spoločnosti, dokonca ani vina tvojej náboženskej komunity. Je to jedna zo súčasných vlastností, ktoré Spoločnosť Ježišova má: problémy neodkladá bokom, hovoríme o nich s predstaveným aj medzi vami."
Katolícky líder spomenul, že sa vo svojom prejave v Rímskej kúri v minulosti opýtal, koľko z nich pozerá pornografiu na svojom mobile. Prezradil, aká bola odozva na jeho slová:
„Jeden z prítomných to komentoval: Je zjavné, že (pápež) strávil hodiny v spovednici."
Hlavný pastier katolíckej cirkvi v tomto zmysle vyzval na časté spytovanie svedomia. Zároveň je podľa neho nutné vychádzať von a viesť dialóg so svetom.
V cirkvi v USA je silný, organizovaný reakcionársky prístup
Jeden z jezuitov sa na uzavretom stretnutí v Lisabone podelil o skúsenosť z pobytu v Spojených štátoch amerických. Zažil veľa veriacich i biskupov, ktorí kritizujú Františka.
Latinskoamerický pápež odvetil, že v cirkvi v USA nie je jednoduchá situácia. Je v nej prítomný reakcionársky prístup, ktorý je veľmi silný a organizovaný:
„Tie americké skupiny, o ktorých ste vraveli, sú také uzavreté, samy sa izolujú. A namiesto toho, aby žili z náuky, z pravej náuky, ktorá sa vždy rozvíja a prináša ovocie, žijú z ideológií. Ale keď v živote opustíš doktrínu a nahradíš ju ideológiou, prehráš, prehráš ako vo vojne."
Spomínaný portugalský jezuita sa tiež spýtal, či František vníma nedostatok kritiky svojho pontifikátu zo strany jezuitov, načo pontifik priamo neodpovedal. Klúčová je preňho otázka vierouky – vyvíja sa, ustaľuje a stáva sa pevnejšou. K vývoju pritom pomáhajú i vedné odbory, podčiarkol pontifex a uzavrel:
„Pohľad na náuku ako na monolit [vyrobený z jedného kusa, pozn. red.] je chybný."