Aké nás čaká zdravotníctvo

Túto otázku si kladú viacerí zdravotnícki analytici a s nimi vlastne všetci občania Slovenska. O odpovedi sa rozhodne v sobotu 30. septembra. Píše Marek Krajčí.

Krajci_MZ_3 Marek Krajčí. Foto: Matúš Zajac

Budeme mať dostupnú zdravotnú starostlivosť všetci, alebo len bohatí? Už v súčasnosti totiž vidíme, ako sa nožnice dostupnej zdravotnej starostlivosti roztvárajú. Ak sa chcete dostať k špecialistovi včas, v bohatších regiónoch to už ide iba po zaplatení poplatku “za nadštandard”. V chudobnejších ani takáto možnosť neexistuje.

Poplatok lekári (alebo medicínske centrá) vyberajú v rôznej výške. Niektorí vás nútia si ho zaplatiť ročne, iní za objednanie. Po úplatkárskych aférach, ale aj usvedčeniach rôznych lekárov, ktorí podmieňovali operácie zaplatením všimného v obálke, sa zdá, že tento “balkánsky typ” úplatkárstva sa už veľmi nedeje. Mnohí riaditelia nemocníc však zaviedli oficiálne poplatky za výber operatéra. Je to nefér najmä voči ostatným lekárom a zdravotníkom, ktorí sa o pacienta počas operácie alebo po nej starajú.

Avšak kto nechce, aby ho operoval “hocikto”, kedysi sa tomu hovorilo “vrátnik z nemocnice”, tak si radšej poplatok zaplatí. Asi najbežnejší je poplatok až niekoľko stoviek eur za výber pôrodníka. Našťastie sa už poväčšine zrušil poplatok za prítomnosť blízkej osoby pri pôrode.

Bežné sú aj poplatky za nadštandardné izby. Pokiaľ však má mamička po pôrode zdieľať s inými mamičkami kúpeľňu na chodbe, určite nemôžeme nazvať nadštandardom mať po pôrode izbu prepojenú s toaletou. Je to nevyhnutný hygienický štandard.

Poplatky, ktoré prinášajú skutočný nadštandard sú odôvodniteľné, mnohé však nadštandard neponúkajú a sú len spôsobom, ako vytiahnuť od pacienta nejaké peniaze navyše za poskytnutie zdravotnej starostlivosti. Poskytovatelia ich vyberajú preto, lebo vedia, že im ich ľudia zaplatia.

Napokon, zdravie je asi to najcennejšie, čo máme. Preto pacientom ako pridaná hodnota stačí iba objednanie na termín vyšetrenia, alebo, že ich v centre vôbec zoberú na vyšetrenie a nemusia si hľadať lekára inde. Pokiaľ by štát poskytoval štandardné služby za cenu hradenú z verejného zdravotného poistenia a zabezpečil by dostatočnú kapacitu služieb, takéto poplatky by mohli existovať len veľmi ťažko.

Žiaľ, štátne zdravotníctvo túto rovnováhu nášmu zdravotnému systému už neposkytuje, a tak sa zdá, že situácia sa bude čím ďalej tým viac len zhoršovať. Časť problému spôsobuje aj samotné financovanie poskytovateľov zdravotnej starostlivosti zo strany poisťovní. Dôvodom je aj zle nastavená alebo absentujúca cenotvorba zo strany štátu. S tým súvisí aj nedostatočné dofinancovanie celého sektora z daní. To nahráva masívnemu vzniku takzvaných nezmluvných poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorí si nechajú celé vyšetrenie zaplatiť pacientom z jeho vrecka a niekedy ani nemajú záujem o zmluvu s poisťovňami. Mnohým ju však poisťovne ani nechcú dať.

Druhým problémom je celoeurópsky nedostatok zdravotníkov, ktorí prirodzene migrujú za lepšími pracovnými a mzdovými podmienkami na západ, a odliv našich mladých mozgov, ktorí už pri výbere lekárskych fakúlt preferujú české alebo dokonca nemecké či anglické univerzity a na Slovensko sa už nevrátia.

Aké sú riešenia tohto stavu

Hasiť súčasný stav musíme na viacerých úrovniach naraz, každé vyššie identifikované problémové miesto má svoje riešenia a mnohé sa už aj začali realizovať. Skúsim sa však teraz zamerať viac na problematiku nedostatočného manažmentu pacientov poisťovňami, ktoré si zvykli rozdeľovať naše spoločné zdroje spôsobom, ktorý nezabezpečuje dostatočnú kapacitu výkonov pre svojich poistencov. Preto som do zákona presadil nárok pacienta – maximálnu čakaciu lehotu na operáciu. Tento nárok začne platiť od 1. januára 2024 pri takmer 700 operáciách, na ktoré odborníci stanovili maximálne čakacie lehoty. Mal by poisťovne prinútiť zazmluvňovať si u svojich poskytovateľov pre svojich poistencov dostatočný počet výkonov. Pacienti tak budú mať garanciu operácie do doby, ktorú určia odborníci.

Ide o kľúčový nárok pacienta, vďaka ktorému dokážeme znižovať odvrátiteľné úmrtia na Slovensku. Tie vieme odvrátiť včasne poskytnutou diagnostikou a liečbou. Aj preto máme plán, ako tento nárok pacienta rozšíriť na celú diagnostiku a všetky vyšetrenia u špecialistov.

Niekto by sa mohol opýtať, čo sa stane, ak poisťovňa jednoducho nebude mať dostatočnú kapacitu výkonov pre svojich poistencov? Však máme nedostatok lekárov. Odpoveď je jednoduchá. Ak je to naozaj pravda, potom sa poisťovni nestane nič. Avšak ak si pacient takého lekára nájde, hoci aj nezmluvného, poisťovňa mu bude musieť preplatiť jeho vyšetrenie alebo operáciu. A keďže žijeme v spoločenstve štátov, ktoré sa volá Európska únia, to isté platí aj na výkony, ktoré mu poskytnú poskytovatelia v zahraničí. Poisťovne sa musia začať starať o svojich poistencov, aby sa vyhli situácii, že im poistenec donesie faktúru od nezmluvného poskytovateľa. Oveľa výhodnejšie pre ne bude, keď svojim poistencom budú ponúkať termíny na operácie do maximálnej čakacej lehoty u svojich zmluvných poskytovateľov.

Ak nárok maximálnych čakacích lehôt zavedieme na všetky plánované výkony a vyšetrenia, zároveň na ne zabezpečíme aj bezplatné objednávanie. Pokiaľ by poisťovňa pacientovi neobjednala termín do maximálnej čakacej lehoty, pacient by mohol využiť aj služby nezmluvných lekárov. Lekári potom budú môcť aj individuálne, nie len kolektívne, tlačiť na poisťovne ohľadom cenotvorby svojich výkonov. Ak bude poisťovňa potrebovať ich výkony, budú môcť efektívnejšie vyjednávať svoju zmluvu.

Riešenie živelných poplatkov v zdravotníctve

Predstavte si, že by ste ich už nemuseli platiť vy, ale zaplatila by ich za vás vaša poisťovňa. A vy by ste na konci stanoveného časového obdobia poisťovni uhradili tieto výdavky. Poisťovňa by však garantovala, že poplatky sú vyberané od vás v rámci zákona, teda naozaj za nadštandard, ktorý by aj sama kontrolovala. Tým by vytvorila medzi poskytovateľmi férové podmienky platby za nadštandard, ktorý poskytujú. A sama by ich k poskytovaniu nadštandardu aj motivovala. No a to je už iba na krok od zavedenia pripoistenia. Poisťovňa, ale aj vy sami, si ľahko vypočítate, koľko za takéto poplatky ročne zaplatíte. Ak vám poisťovňa ponúkne balík, ktorý bude takéto nadštandardné platby hradiť u vašich poskytovateľov, malo by to byť pre vás výhodné riešenie.

Nakoniec je potrebné povedať, že poskytovanie pripoistenia za nadštandard je poctivý zdroj príjmu, z ktorého si poisťovne všade na svete vyplácajú štandardný zisk. Nie z verejného zdravotného poistenia, ako tomu bolo u nás. Zároveň takto motivujme poisťovne rozvíjať naše zdravotníctvo cez podporovanie vzniku nadštandardných služieb u poskytovateľov, ktoré môžu byť ďalším zdrojom príjmov do nášho zdravotníctva.

Bude sa ďalej pokračovať?

Za rok, počas pandémie, sa na ministerstve s mojím tímom podarilo naštartovať zásadné reformy nášho zdravotníctva. Zakázali sme poisťovniam splácať si svoje úvery z verejného zdravotného poistenia, zaviedli sme programovú vyhlášku a legislatívu obmedzujúcu zisk poisťovní, čím sme zabránili, aby vaše zdravotné odvody bezbreho odtekali do daňových rajov. Zároveň sme ich nasmerovali do najpotrebnejších segmentov nášho zdravotníctva.

Zaviedli sme legislatívu optimálnej siete nemocníc, ktorá má zvyšovať kvalitu poskytovanej nemocničnej starostlivosti, no zároveň s ňou sme garantovali pacientom, že na svoje operácie nebudú čakať dlhšie ako stanovili odborníci.

Liekovou reformou sme zabezpečili, aby naši pacienti mali prístup k inovatívnym liekom štandardne, bez žiadosti o výnimku u poisťovne, len na recept od svojho lekára.

Zrušili sme poplatky všetkých základných liekov pre seniorov a deti a zreformovali sme revízie úhrad liekov tak, aby sme šetrili zdravotníctvu desiatky miliónov eur bez toho, aby sa zvyšovali pacientom poplatky v lekárňach.

Vytvorili sme Národný inštitút pre hodnotu a technológie v zdravotníctve, cez ktorý sme vám vlani ušetrili 50 miliónov eur.

Pripravili a zaviedli sme aj reformy pre poskytovanie starostlivosti pre ľudí v paliatívnej a dlhodobej starostlivosti a duševného zdravia.

Vďaka nášmu reformnému potenciálu sme dokázali v Európskej únii obhájiť pre slovenské zdravotníctvo bezprecedentný balík financií – 1,5 miliardy eur. Na naše reformy a stavbu slovenských nemocníc.

Vieme, ako pohnúť zdravotníctvo ďalej, aby nebolo klondajkom pre vyvolených a nestalo sa dostupným len pre bohatých. Bude to boj s oligarchami v zdravotníctve a bude to boj za slušných podnikateľov v zdravotníctve. Bude to boj o lepší a silnejší štát, ktorý vytvorí konkurenciu súkromníkom a zabezpečí, aby zdravotníctvo zostalo prvoradou sociálnou službou jeho občanom. Vy rozhodnete 30. 9. 

Príďte, prosím, voliť.

Rubrika Hyde park slúži ako priestor pre publikovanie názorov, postojov a tém osobností z rôznych oblastí života a diania v spoločnosti. Texty nevyjadrujú názor redakcie.