V Galérii Slovenského rozhlasu vrcholí výstava ART BRUT v krajinách V4, ktorá sa koná pod záštitou prezidentky Zuzany Čaputovej. Je možné si ju pozrieť ešte do piatku 22. septembra v prízemí pyramídy v budove Slovenského rozhlasu. Na výstavu pozývame textom kurátorky Danky Čarnej.
Neškolený výtvarný prejav sa dostal z periférie do centra pozornosti umelcov a historikov umenia koncom 19. a začiatkom 20. storočia. Dovtedy okrajové formy umenia prírodných národov, ľudového, naivného umenia, umenia outsiderov, psychicky handicapovaných či detí, ktoré spájala absencia výtvarného školenia a spontánnosť tvorby, sa stali inšpiračným zdrojom pre mnohé smery a umelecké programy a sú nimi dodnes. Tvorba neškolených autorov sa začala prezentovať na výstavách, často v paralelách s profesionálnou scénou, začali vznikať prvé špecializované zbierky.
Jean Dubuffet, autor pojmu ART BRUT a obhajca neškoleného výtvarného prejavu, spolu s Antoni Tapièsom a André Bretonom založili v roku 1945 Spoločnosť pre pôvodné umenie a vybudovali zbierku neškolených autorov (Collection de l´art brut v Lausanne). Nevyčleňovali pritom izolovanú kategóriu umenia duševne chorých a relativizovali pojem „normálnosti“. ART BRUT vnímali ako „pôvodné, prirodzené umenie, v ktorom sa schopnosť invencie a tvorby, ktorá existuje v každom človeku… a prejavuje sa celkom bezprostredne, bez zámernosti“. Prieniky medzi neškoleným prejavom a profesionálnou scénou boli koncom 19. a v prvej polovici 20. storočia živé a prispeli k integrovaniu a kanonizovaniu niektorých autodidaktov (Henri Rousseau, Tivadar Kostka Csontváry, Adolf Wölfli a i.).
Aktuálna výstava ART BRUT v krajinách V4 mapuje tento fenomén na Slovensku, v Čechách, v Poľsku a v Maďarsku. V jednotlivých krajinách organizátor projektu Antonín Krejčíř, riaditeľ Kunštát PRO FUTURO o.p.s. oslovil odborníkov z radov teoretikov, výtvarníkov či terapeutov, ktorí sa ľuďom s neškoleným prejavom venujú, s cieľom vytvoriť reprezentatívny výber diel. Za Slovensko ho zo súkromných archívov, OZ Krídla a Ústavu Karola Matulaya pripravili výtvarníci Vladimír Kordoš s Dušanom Nágelom. Okrem autorských prác vybraná kolekcia po prvýkrát predstavuje metodiku práce s neškolenými autormi. Na Slovensku art brut nepriamo nadväzuje aj na dlhú tradíciu tzv. insitného umenia (autor pojmu Štefan Tkáč), ktoré bolo v medzinárodných kontextoch pravidelne, od 60. rokov 20. storočia prezentované na trienále v Slovenskej národnej galérii. Za českú stranu kolekciu diel pripravili Atelier KreAt v Brne a Atelier Radostné tvorby v Prahe. Maďarský výber zastupuje budapeštianska galéria Art Brut (BAB), ktorú spravuje Moravcsikova nadácia, diela z Poľska pripravili Stacja Badawcza Outsider Art v Krakove, Sliezske múzeum v Katoviciach a súkromní zberatelia v Plocku.
Daniel Horák: Tori Amos – za klavírom, 2010. Majetok autora. Foto: Peter Anderovský
Ako výstava ukazuje, fenomén ART BRUT zastrešuje širokú škálu výtvarných názorov a prístupov bez možnosti jednoduchej kategorizácie, pretože sa jej zo svojej povahy vzpierajú. Ich podstatnou črtou je veľká miera autenticity a originality autorských rukopisov. Na vystavené diela sa dá nahliadať z pohľadu histórie umenia, arteterapie či psychiatrie, pre aktuálnu výstavu sme ako ťažiskový zvolili výtvarný prístup s dôrazom na kvalitu diel a môžu tak byť inšpiráciou pre svet profesionálnej scény aj pre diváka. Výstava v Galérii Slovenského rozhlasu trvá do 22. septembra. V stredu 20. septembra o 16:00 sa na výstave koná kurátorský sprievod Vladimíra Kordoša a Dušana Nágela; o 17:00 premietanie dokumentu Ľubomíra Štecka Drsne a nežne.
Zuzana Ebringerová: Bez názvu, okolo 2015. Majetok autorky. Foto: Peter Anderovský
Viac informácii nájdete na stránke Galérie Slovenského rozhlasu.