Od barbarskej noci k hodnosti kardinála. Storočnica Jána Chryzostoma Korca

Len málo osobností tak stelesňuje zápas Slovákov proti komunistickému režimu, ako Ján Chryzostom Korec. Bol svedkom viery a utrpenia cirkvi v období jej krutého prenasledovania: v 50. rokoch ako tajne vysvätený kňaz a aj biskup, v 60. rokoch ako politický väzeň a v období 70. a 80. rokov ako vedúca osobnosť tajnej cirkvi. Život kardinála je ako červenou niťou pretkaný pevnou vierou v Boha, ochotou obetovať sa pre pastoračnú službu, a vlastenectvom. Podľa týchto kompasov sa orientoval v spletitých cestách a osudových križovatkách dramatického slovenského príbehu 20. storočia.

00000002.tif_000 Ján Korec v civile po zadržaní komunistickým režimom. Foto: archív autora

Ján Chryozstom Korec sa narodil 22. januára 1924 v obci Bošany neďaleko Topoľčian. V septembri 1939 vstúpil v Ružomberku do Spoločnosti Ježišovej (jezuiti). Po maturite na gymnáziu v Kláštore pod Znievom študoval v rokoch 1944 – 1950 na Filozofickom inštitúte Spoločnosti Ježišovej v Brne teológiu a filozofiu. Už v tom čase začali veriaci pociťovať reštriktívne opatrenia štátu voči cirkvi, ktoré pritvrdil nástup komunistického režimu v roku 1948. Ten odštartoval éru otvorených a ostrých perzekúcií, takých charakteristických pre 50. roky.  

Na vlastnej koži ich pocítil aj Korec. Osudovým zlomom jeho života sa stala noc z 13. na 14. apríla 1950. Komunistický režim vtedy v Akcii K fakticky zlikvidoval mužské rehole na Slovensku, obsadil kláštory a rehoľníkov odvliekol do internačných kláštorov. Priliehavé pomenovanie „barbarská noc“, ktoré sa na označenie tejto udalosti vžilo a plne vystihuje jej priebeh a význam, začal vo svojich prácach používať práve Korec.

Drámu tejto noci prežil na teologickom jezuitskom kolégiu v Trnave, do ktorého vtrhli milicionári z miestnych Coburgových závodov v sprievode príslušníkov Štátnej bezpečnosti. Korca internovali krátko v Jasove, neskôr v Podolínci a Pezinku, odkiaľ bol prepustený v septembri 1950. Následne pracoval ako dokumentačný pracovník a neskôr robotník.

Korec napriek tomu zostal verný svojmu duchovnému povolaniu. V októbri 1950 bol rožňavským biskupom Róbertom Pobožným tajne vysvätený za kňaza. V dôsledku stupňovania tlaku a represií voči cirkvám a veriacim, odsúdení troch slovenských biskupov a uväznenia ďalších, bol Korec v auguste 1951 biskupom Pavlom Hnilicom tajne vysvätený za biskupa.

Ako najmladší biskup katolíckej cirkvi mal v tom čase len 27 rokov, a zverenú veľkú zodpovednosť. Prežitie ťažko skúšanej katolíckej cirkvi zabezpečoval v utajení pred svetskou mocou a pod hrozbou neustálych a neustávajúcich perzekúcií. Napriek sledovaniu štátnou mocou vykonával tajné svätenia kňazov z radov rehoľníkov, podporoval skryté aktivity jezuitov a spôsobom „od bytu k bytu“ vyvíjal aj ďalšiu pastoračnú činnosť. 

Jeho pôsobenie však nezostalo režimu utajené. V roku 1960 ho zatkli, absurdne obvinili z velezrady a vo vykonštruovanom procese odsúdili na 12 rokov väzenia. Hoci už nevládli také brutálne pomery ako v 50. rokoch, prešiel viacerými obávanými žalármi, ako boli Pankrác, Valdice či Praha-Ruzyň. Pobyt v komunistických väzniciach zanechal na Korcovom zdraví následky.

Napokon bol prepustený v roku 1968, v čase nádychu slobody spojenom s Dubčekovými reformami socializmu s ľudskou tvárou. Korec využil priaznivejšiu situáciu a v lete 1969, kým sa ešte hranice celkom neuzavreli, vycestoval do Ríma. Tu ho na osobitnej audiencii prijal pápež Pavol VI. a odovzdal mu aj oficiálne biskupské insígnie.

Po nástupe režimu tzv. normalizácie na prelome 60. a 70. rokov sa cirkvi a veriaci znovu dostali pod tlak. Metódy boja sa však zmenili. Kým v 50. rokoch režim proti cirkvám otvorene bojoval, v období tzv. normalizácie sa zameral skôr na snahy o násilnú ateizáciu spoločnosti. V praxi túto snahu presadzoval najmä propagandou, vzdelávacím systémom a spoločenským zastrašovaním veriacich, spojeným s konkrétnymi perzekúciami voči jednotlivcom.

Komunisti vnímali Korca ako jednu z hlavných postáv cirkevného života. Preto mu nedali súhlas na výkon kňazskej služby. Naďalej tak pracoval ako robotník a opravár výťahov. Intenzívne ho sledovala Štátna bezpečnosť ako politická tajná polícia komunistického režimu, ktorá sa snažila monitorovať jeho rozsiahle aktivity. Zo sledovania, odpočúvania, pravidelných výsluchov či správ tajných spolupracovníkov vedela o tom, že intenzívne pracuje na formovaní mládeže v kresťanskom duchu.

Ako tajne vysvätený biskup bol neoficiálnou hlavou tajnej cirkvi na Slovensku. Tá sa formovala mimo oficiálnych cirkevných štruktúr a v priebehu 80. rokov sa vyprofilovala na dobre štruktúrované a početné hnutie veriacich. Korec svojou autoritou zastrešoval všetky jej aktivity. Či už to boli stretnutia v tzv. krúžkoch, organizovanie programov pútí či vydávanie samizdatovej literatúry.

Do samizdatov sám prispieval množstvom článkov i obsiahlejších textov, ktoré z neho robia azda najplodnejšieho samizdatového autora na Slovensku. Podarilo sa mu vytvoriť rozsiahle literárne dielo, ktorého súčasťou sú filozofické, náboženské, historické aj polemické texty. Veľká časť jeho autorských rukopisov v tomto období vyšla na Západe, v prostredí slovenského exilu, najmä na pôde Slovenského ústavu sv. Cyrila a Metoda v Ríme.

Podporoval aj aktivity, ktoré mali širší presah než len úzko cirkevný. Podpísal sa aj pod známe vyhlásenie slovenských disidentov a intelektuálov z októbra 1987, ktorým odsúdili deportácie židovského obyvateľstva zo Slovenska v roku 1942. O jeho vplyve svedčí, že keď v marci 1988 plánovala tajná cirkev zorganizovať v Bratislave Sviečkovú manifestáciu, jej organizátori sa išli o nápade poradiť s Korcom a do práce sa pustili až po tom, ako sa k myšlienke postavil kladne.

V období vlády komunistického režimu bol rešpektovanou osobnosťou a laureátom viacerých významných ocenení za ochranu ľudských práv a náboženských slobôd, vrátane udelenia niekoľkých čestných doktorátov od univerzít na Západe.

Po páde komunistického režimu sa Korec stal rektorom seminára Cyrilometodskej bohosloveckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave. Vo februári 1990 ho pápež Ján Pavol II. vymenoval za biskupa Nitrianskej diecézy. Za heslo si zvolil motto Ut omnes unum sint (Aby všetci jedno boli). V máji 1991 bol napokon pápežom Jánom Pavlom II. vymenovaný za kardinála.

Ján Ch. Korec po páde komunistického režimu podporoval aj národnoemancipačný proces Slovákov a ich snahu po samostatnom štáte. Diferencoval však medzi uzavretým nacionalizmom až šovinizmom na jednej strane, a vlastenectvom na strane druhej. Svojou neskoršou prácou aj verejnými postojmi stál pevne na strane slovenskej štátnej samostatnosti.

Jeho životné osudy v období vlády komunistického režimu ponúkajú inšpiratívny príbeh človeka, ktorý sa stal vďaka pevnému presvedčeniu morálnou autoritou. Zanechal po sebe neprehliadnuteľné dielo a do veľkej miery symbolizuje príbeh slovenskej cirkvi po druhej svetovej vojne. Ten je rovnakou mierou naplnený nezmerným utrpením, ako aj hrdinskými príbehmi, medzi ktorými vyniká aj ten Korcov.


Mesto Šaľa predložilo poslancom Mestského zastupiteľstva návrh rozpočtu na rok 2025. Vyplýva z neho, že mesto by hospodárilo s rozpočtom viac ako mínus 2,5 milióna eur, čo však zákon samosprávam nedovoľuje. Na rade sú teda…
Prejsť na článok