Napriek miernej zime a šetreniu mnohých nemilo prekvapili nedoplatky za teplo. Aký je dôvod?

KOŠICE – Hoci bol minulý rok najteplejší oproti predošlým rokom a čoraz viac bytových domov je zateplených, stovky Košičanov zaskočili mimoriadne vysoké nedoplatky za vyúčtovanie tepla v ich domácnosti. Vplyv na to mala nová vyhláška ministerstva hospodárstva, ktoré ale sľubovalo spravodlivý systém pre všetkých.

nedoplatok za kúrenie V týchto dňoch by už mali všetci v rukách držať ročné vyúčtovanie za teplo. Koho nemilo prekvapilo? Foto ilustračné: freepiik.com

O podobných prekvapeniach, ktoré v tomto roku čakali na viacerých Slovákov, sme v Štandarde upozornili ešte v decembri. Najnákladnejšie položky ročného vyúčtovania predstavujú náklady za teplo na vykurovanie a teplo na ohrev vody, ktoré po novom môžu byť vyššie aj napriek nižšej spotrebe. Niektoré nedoplatky sa pritom vyšplhali aj na niekoľko stoviek eur, čo predstavuje problém nielen pre ľudí s minimálnou mzdou, ale aj dôchodcov.

Nové pravidlá rozpočítavania nákladov

Vyhláška ministerstva hospodárstva číslo 503/2022 o rozpočítavaní tepla na vykurovanie z decembra 2023 ustanovila teplotu teplej vody, pričom táto teplota na odbernom mieste je najmenej 45 °C a najviac 55 °C na výtoku teplej vody u konečného spotrebiteľa.

Vo vyhláške ministerstva, ktorá nadobudla platnosť v tomto roku, nájdeme aj nové zásady rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, pravidlá na rozpočet nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie či nákladov na množstvo dodaného tepla.

Zmeny v kalkulácii pocítili aj tí, ktorí vo svojom byte nemajú nainštalované bytové odovzdávacie stanice tepla, teda takí, ktorí majú vlastné kúrenie. Niektorým totiž prišli nedoplatky vo výške niekoľko stoviek eur. Môže za to zmena percentuálneho zastúpenia pevnej zložky a reálnej spotreby.

Podľa nového spôsobu rozpočtu, ktorým sa riadili správcovia bytov, platí, že podiel medzi vlastníkom s najvyššími nákladmi a vlastníkom s najnižšími nákladmi na teplo za m2 vykurovanej plochy v tom istom bytovom dome nesmie byť viac ako dvojapolnásobný.

Hneď ako je tento podiel vyšší, správcovia v súlade s novou vyhláškou museli urobiť nový rozpočet, čo spôsobilo zmenu pomeru medzi rozpočítanou zložkou podľa plochy bytov a zložkou, ktorá vychádza z nameranej hodnoty na meračoch tepla. Snahou je odstrániť rozdiely medzi vlastníkmi rovnakých bytov pri platbách za teplo, ktoré boli v minulosti aj osemnásobné.

Šetriť sa nevyplatilo

Nárast však paradoxne pocítili najmä tí, ktorí na kúrení šetrili a väčšinou mali radiátory zatvorené. Napriek miernej zime, a teda nižšej spotrebe, viacerých majiteľov bytov nemilo prekvapili nedoplatky alebo len veľmi malé preplatky aj napriek vyšším zálohovým platbám.

„Je potrebné porovnať rozdiely medzi vyhláškou Ministerstva hospodárstva 240/2016 a vyhláškou Ministerstva hospodárstva 503/2022,” vysvetlil pre Košický Štandard riaditeľ Územného bytového družstva na Sídlisku Ťahanovce, Jaroslav Jarkovský. Podľa jeho slov zvýšenie zálohových platieb môžu očakávať tí, ktorých zálohové platby za energiu a služby nepokrývali náklady. 

„Musím opäť dať namontovať radiátory, aby som nemal nedoplatok. Aj keď boli nonstop vypnuté. Vďaka novému systému účtovania mi iné neostáva,” podelil sa v skupine na sociálnej sieti pán Róbert. „Nikdy som nemala nedoplatok za teplo, až teraz,” pripojila sa sklamaná obyvateľka Sídliska Jazero.

Aj pani Vlasta sa podelila o svoj názor: „Zbytočne sme platili za zateplenie a za merače.” Niektorí obyvatelia sa čudovali nad novým spôsobom kalkulácie, ktorá podľa ich slov nedáva logiku. Myslia si, že prekurovanie s vetraním bude šetrnejšie pre ich peňaženku. Niektorí zas uvažujú nad reklamáciou. 

Na zmeny vo vyhláške doplatili aj tí s vlastným systémom vykurovania, pretože náklady na vykurovanie sa rozdelia na základnú zložku a spotrebnú zložku, pričom základná zložka tvorí 30 percent a spotrebná zložka 70 percent z celkových nákladov.

Doba splatnosti nedoplatku/preplatku

Zisťovali sme, aké sú lehoty na vyplatenie nedoplatku, prípadne preplatku. Podľa Jarkovského je táto doba 60 dní, pričom každý, kto mal nedoplatok, môže svojho správcu požiadať o splátkový kalendár. V prípade nespokojných majiteľov je možnosť podať reklamáciu, či už podaním žiadosti osobne alebo prostredníctvom e-mailu.

Je potrebné však mať na pamäti, že zmena vo vyhláške ovplyvnila samotný výpočet, jednotlivé vzorce a nové pravidlá pre rozpočítavanie nákladov si môžete pozrieť vo vyhláške.

Reklamácie

Podľa Združenia pre lepšiu správu bytových domov (ZLSBD) situácie, keď vlastníci v predloženom ročnom vyúčtovaní namietajú menšie alebo väčšie nezrovnalosti, nie sú v praxi ojedinelým javom.

„Čo sa týka obsahovej stránky reklamácie uplatnenej zo strany vlastníka, imanentnou súčasťou by mala byť predovšetkým konkretizácia položky (prípadne položiek), s ktorou vlastník v ročnom vyúčtovaní nesúhlasí, vrátane uvedenia dôvodov, prečo je namietaná položka vyúčtovaná nesprávne,” uvádza predseda združenia Marek Perdík.

Reklamačný poriadok by mal každý vlastník nájsť v budove správcu, ktorý obsahuje jasné a zrozumiteľné informácie o postupe pri reklamácii. Pri uplatnení reklamácie zo strany vlastníka je správca zároveň povinný vydať potvrdenie o uplatnení reklamácie. Za vybavenie reklamácie nesmie vlastník platiť žiaden poplatok, keďže reklamácia je zákonom garantované právo spotrebiteľa.

„Orgánom kompetentným kontrolovať správnosť poskytovania služieb spojených s užívaním nehnuteľností v bytových domoch, na ktorý sa môže vlastník v prípade nespokojnosti s vybavením reklamácie ročného vyúčtovania obrátiť, je Slovenská obchodná inšpekcia,” približuje ďalší postup predseda.

Odporúčania pre vlastníkov bytov

Na začiatku a na konci roka je dôležité si vždy skontrolovať počiatočný a koncový stav meračov. Po doručení ročného zúčtovania si tiež skontrolujte jednotlivé položky, keďže spôsob rozpočítavania je iný pre teplú vodu a iný pre teplo. Je tiež vhodné skontrolovať si rozmery plôch, ktoré sú zahrnuté vo vyúčtovaní.