Rázny krok dopravnej spoločnosti. Cez nebezpečné priecestie autobusy prechádzať nebudú

NITRA – Železničné priecestie, na ktorom 27. júna tohto roku po zrážke s rýchlikom prišlo o život sedem cestujúcich z linkového autobusu smerujúceho z Nových Zámkov do Kolty, budú autobusy spoločnosti Arriva dočasne obchádzať.

Inkriminované železničné priecestie v Nových Zámkoch. Reprofoto. Zdroj: TV Markíza

Rozhodlo tak nielen vedenie, ktoré pochybuje o jeho bezpečnosti, súhlas dal aj Nitriansky samosprávny kraj. „Autobusy na ôsmich regionálnych linkách v okolí Nových Zámkov budú jazdiť po zmenenej trase,“ informoval Michal Horák, generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku.

Zmeny do konca roka

Čas cestovania sa zmení len minimálne, pričom nadväznosť spojov, prípoje a prestupy na dopravnú obslužnosť smerom k priemyselnej časti mesta zostanú zachované.

Nová trasa vedie popod tri mosty s obmedzenou výškou 3,1 metra, preto musel dopravca na dotknutých linkách vymeniť niektoré vozidlá. „Nárast tarifných kilometrov vyvolaný zmenami predstavuje do konca kalendárneho roka zanedbateľných 1014 kilometrov,“ dodal Horák, podľa ktorého Arriva po čase túto obchádzku prehodnotí.  

„Ako objednávateľ služieb regionálnej autobusovej dopravy sme vyšli v ústrety požiadavke dopravcu a súhlasili sme so zmenou trasovania dotknutých autobusových spojov a cestovných poriadkov,“ uviedol Branislav Becík, predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK), pre ktorý Arriva najazdila v minulom roku viac než 22 miliónov tarifných kilometrov.

Výška nákladovej ceny nitrianskej župy za obdobie od 1. 8. 2024 do 31. 12. 2024 predstavuje 1875,90 eur. „Nitrianskemu samosprávnemu kraju záleží na tom, aby regionálna autobusová doprava, ktorú poskytujeme pre našich obyvateľov, bola nielen spoľahlivá a ekologická, ale aj bezpečná,“ zdôraznila hovorkyňa NSK Henrieta Prokopová.

Ďalšie rizikové priecestia

Riaditeľ Úradu NSK Peter Privalinec doplnil, že cestovné sa zvyšovať nebude. Avšak vzhľadom na viacero vážnych a smrteľných dopravných nehôd na nebezpečných železničných prejazdoch v Nitrianskom kraji adresoval spolu so županom Branislavom Becíkom spoločné vyhlásenie generálnemu riaditeľovi Železníc Slovenskej republiky, v ktorom zdôraznili potrebu okamžitých opatrení na zvýšenie bezpečnosti týchto miest.

Týkalo sa to vysoko rizikových železničných priecestí v rámci územnej pôsobnosti NSK. „V nadväznosti na vzniknuté kritické a nehodové udalosti sme požiadali o zvýšenie bezpečnosti na železničnej trati Nové Zámky – Šurany – Nitra – Lužianky – Topoľčany – Prievidza, a to najmä na železničnom priecestí v intraviláne obce Ivanka pri Nitre v smere na Mojmírovce a železničného priecestia v Nitre, mestská časť Krškany,“ spresnila Prokopová.

Vinník je stále neznámy

Predmetné železničné priecestia sú podľa hovorkyne zabezpečené iba svetelným priecestným zabezpečovacím zariadením bez závor, ktoré je evidentne nepostačujúce a funkčne zlyháva.

„Neplní základnú funkciu jeho využitia, a to zabezpečovacie zariadenie zabraňujúce stretu účastníkov cestnej dopravy so železničnou dopravou,“ vysvetlila hovorkyňa.

Pozostalí ani obyvatelia z oboch obcí zasiahnutých tragédiou vodiča autobusu nevinia. Naopak, hovoria o ňom ako o veľmi zodpovednom šoférovi. On sám zrážku akoby zázrakom prežil, v súčasnosti je v domácom liečení.

Polícia príčiny nehody stále vyšetruje. Podľa prvotných indícií však došlo k zlyhaniu ľudského faktora.


Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok