Pri amerických prezidentských voľbách ukazovali prieskumy verejnej mienky tesný výsledok. Skutočnosť mnohých prekvapila - nie však používateľov predikčných trhov.
Používatelia predikčných trhov mali k dispozícii informácie, ktoré boli presnejšie ako verejné prieskumy a rýchlejšie reagovali na vývoj. Ako je to možné?
Na predikčných trhoch, ako je napríklad Polymarket, ľudia stavajú reálne peniaze na rôzne udalosti, vrátane výsledkov volieb. Na rozdiel od prieskumov verejnej mienky, ktoré často zahŕňajú len limitovaný počet respondentov a môžu trpieť metodologickými nedostatkami, predikčné trhy odrážajú kolektívne očakávania a informácie veľkej skupiny individuálnych investorov. Nie na všetkých z nich však záleží rovnako.
Na predikčnom trhu si môžete staviť aj vy, rovnako ako v bežnej stávkovej kancelárii. To, v čom sa predikčný trh odlišuje, je spôsob cenotvorby. V prípade stávkovej kancelárie je protistranou stávky práve ona, na základe bookmakerom určeného kurzu. Na predikčných trhoch prebieha voľná cenotvorba vyplývajúca z obchodov medzi používateľmi. A tí, ktorí majú informácie, vďaka ktorým veria, že kurz (cena) je nesprávny, majú možnosť na tomto rozdiele zarobiť.
Počas volieb mal túto informáciu jeden francúzsky obchodník, ktorý videl, že kurzy nezahŕňajú “efekt plachého voliča”, ktorý aj v minulých voľbách výrazne podceňoval Trumpa. Preto si nechal urobiť vlastný prieskum verejnej mienky s cieľom dostať sa k lepším číslam na základe inej metodiky. Nepýtal sa ľudí, koho budú voliť, pretože menej ľudí odpovie, že bude voliť Trumpa, ak čaká, že sa to môže stretnúť s nepochopením. Namiesto toho sa ich pýtal, koho budú voliť ich susedia.
Práve výsledky tohto prieskumu mu potvrdili jeho predpoklad, ktorý bol v rozpore s tým, čo hovorili ostatné prieskumy verejnej mienky aj médiá. Na základe týchto údajov dokázal efektívnejšie predpovedať výsledok volieb a zrealizovať ziskové obchody na predikčných trhoch.
Ľudia (vrátane médií) nesprávne predpokladali, že Polymarket dáva Trumpovi väčšiu šancu na víťazstvo preto, lebo ho používajú práve Trumpovi fanúšikovia, ktorí si chcú staviť na svojho favorita. Tých tam možno bolo niekoľko, ale podstatnejšie je, či sú tam obchodníci s výraznou trhovou výhodou – a ukázalo sa, že to tak bolo.
Druhým zaujímavým faktom bola rýchlosť reakcie na informácie. Polymarket predpovedal víťazstvo Donalda Trumpa v niektorých kľúčových štátoch s viac ako 95-percentnou pravdepodobnosťou hodiny pred oficiálnym vyhlásením výsledkov, v mnohých štátoch dokonca výrazne skôr ako boli spočítané všetky hlasy. Celkového víťaza predpovedal Polymarket (s pravdepodobnosťou >95 percent) o 9 hodín skôr ako Associated Press.
Zatiaľ čo médiá často čakajú na potvrdenie a oficiálne výsledky, aby predišli možným chybám a udržiavali svoju reputáciu, predikčné trhy sú dynamickejšie. Ak sa objaví nová informácia, ktorá by mohla ovplyvniť výsledok volieb, cena stávok sa okamžite mení. Tento systém umožňuje predikčným trhom byť o krok vpredu.
Predikčné trhy teda nie sú len o stávkovaní na výsledky. Sú to dynamickejšie, informačne hustejšie platformy, ktoré dokážu efektívne využívať znalosti trhových aktérov, vrátane tých, ktoré sú mimo dosah tradičných médií a prieskumov. Tým ponúkajú cenný nástroj pre tých, ktorí chcú mať hlbší pohľad na svet.