Keď je deravé aj Zlaté vedro. Ďalšia čudná reklama pre primátora Bratislavy
Nie je totiž podstatné problém vyriešiť, dôležité je pekne a rýchlo o ňom s verejnosťou komunikovať. Áno, aj to je jedno z kritérií, na základe ktorého udeľuje každoročne portál Odkaz pre starostu ocenenie Zlaté vedro určené najlepším samosprávam.
Za 14 rokov sa pritom vďaka Odkazu pre starostu podarilo vyriešiť viac ako 93-tisíc podnetov nahlásených verejnosťou, pri ankete Zlaté vedro však zjavne nie sú rozhodujúce. Najmä v kategórii komunikácia, v ktorej zvíťazilo už tretíkrát za sebou hlavné mesto.
Samospráve sa totiž úspešnosť meria podľa úplnosti odpovede. Dôležité je v relatívne krátkom čase informovať ohlasovateľa, kedy bude jeho podnet vyriešený a kto ho vlastne bude riešiť. Body samospráva rovnako získa, ak je k podnetu pripnutá viac ako jedna odpoveď, či ak sa odpovedalo do siedmich dní.
Úspech v anketách vám teda nezaručia vyriešené podnety, ale to, či ste o ich riešení verejnosť informovali. A práve to podráždilo mnohých diskutujúcich na sociálnych sieťach. Viacerí totiž majú pocit, že podnety sa v hlavnom meste Slovenska riešia len sporadicky alebo selektívne.
No a štatistiky portálu Odkaz pre starostu im naozaj dávajú za pravdu. Od roku 2010 bolo totiž magistrátu hlavného mesta nahlásených takmer 26-tisíc podnetov. Za 14 rokov ich však bolo vyriešených len niečo cez polovicu. Časť bola uzatvorená neaktuálna, približne 8 400 je stále v riešení a takmer 1 500 podnetov nie je zatiaľ riešených vôbec. Niektoré aj niekoľko rokov.
Podobné „výsledky“ dosiahol bratislavský magistrát aj za minulý rok. Z celkového počtu 2 975 nahlásených podnetov sa mu podarilo vyriešiť len 1 123, čo predstavuje niečo cez tretinu. No a za to si vyslúžil druhé miesto v kategórii riešenia podnetov. Zvláštne, nie?
Bratislavu predbehla len Trnava, ktorá vyriešila viac ako 60 percent podnetov. Čo je však úplne zaujímavé, hlavné mesto predbehlo v celkovom poradí mestskú časť Petržalka, ktorá skončila až tretia.
Na počet nahlásených podnetov má pritom Petržalka vyriešených až 61 percent z nich. Trnava, ani Petržalka nemajú na svojom konte ani jeden neriešený podnet. Naopak, magistrát ich nezačal riešiť až 44.
Napriek tomu je tu strieborná medaila a ďalšia tak trochu perfídna reklama pre primátora Matúša Valla a vedenie hlavného mesta.
A keď už sme pri tom vedení mesta, len málokto vie, že za portálom Odkaz pre starostu stojí organizácia SGI – Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, kde pozíciu riaditeľa zastával v rokoch 2008 až 2018, teda do času, dokým odišiel šéfovať bratislavskému magistrátu, jeho riaditeľ – Ctibor Košťál.
Netreba zabúdať, že v Inštitúte rovnako pôsobila aj dnešná námestníčka primátora Lenka Plavuchová Antalová či Jakub Kmeť, ktorý je dnes riaditeľom kancelárie primátora. A takisto tu pracoval aj Martin Kollárik, ktorý v SGI pôsobil od mája 2015 do decembra 2020, práve ako projektový manažér Odkazu pre starostu.
Dnes Kollárik pôsobí ako vedúci oddelenia činnosti mestskej rady a mestského zastupiteľstva na bratislavskom magistráte. Zaujímavé je práve to, že až po jeho príchode na bratislavský magistrát sa mestskej samospráve začalo v ankete Zlaté vedro tak veľmi dariť. Jeden by si mohol myslieť, že práve on stojí za týmto „úspechom“ hlavného mesta a len vďaka nemu magistrát odvtedy nik nepredbehol.
Či už však tieto personálne prepojenia na Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť majú na hodnotenie nejaký vplyv, alebo nie, jedno je isté. Magistrát má ročne veľmi veľké množstvo nevyriešených podnetov nahlásených obyvateľmi Bratislavy. Čo, samozrejme, nie je najlepšia vizitka a obyvateľov to každodenne hnevá.
A hoci sa Bratislava pýši víťazstvom v anketách, v ktorých automatické odpovede vo virtuálnom priestore vedú nad reálne vykonanou prácou v teréne, veľa vody v týchto takzvaných Zlatých vedrách neprinesie. Sú totiž deravé.