Nákladný tanker I Peng 3 údajne vedome ťahal kotvu po dne, čím spôsobil preťatie komunikačných káblov medzi Litvou a Švédskom, Fínskom a Nemeckom, píše denník Wall Street Journal.
Čínsku loď minulý týždeň v medzinárodných vodách obkľúčili vojenské lode NATO, keďže je ústredným bodom vyšetrovania podozrenia zo sabotáže. Vyšetrovanie Európanov sa teraz sústreďuje na to, či kapitána lode vo vlastníctve Číny, ktorá vyplávala z ruského baltského prístavu Ust-Luga 15. novembra, naviedla k sabotáži ruská rozviedka.
Išlo by o posledný zo série útokov na kritickú infraštruktúru Európy, ktoré podľa predstaviteľov orgánov činných v trestnom konaní a spravodajských služieb zorganizovalo Rusko, pripomína WSJ.
„Je veľmi nepravdepodobné, že by si kapitán nevšimol, že jeho loď klesla a ťahala kotvu, pričom na niekoľko hodín stratila rýchlosť a cestou preťala káble,“ povedal vysokopostavený európsky vyšetrovateľ zapojený do prípadu.
Čínsky majiteľ lode, spoločnosť Ningbo Yipeng Shipping, podľa ľudí oboznámených s vyšetrovaním spolupracuje pri vyšetrovaní a umožnil zastavenie plavidla v medzinárodných vodách. Spoločnosť sa pre Journal odmietla vyjadriť.
(sab)