Fico chce rozostavať Slovensko aj na úkor zadlženia. Netreba sa toho báť, tvrdí
"Nech je ministerstvo dopravy dobrým príkladom toho, čo sa všetko dá zvládnuť za obdobie, ktoré nie je dlhšie ako jeden a pol roka. Z celého programu vlády v oblasti dopravy môžem konštatovať 40-percentné naplnenie všetkých merateľných cieľov," zhodnotil Robert Fico (Smer).
Rezort na čele s Jozefom Rážom ml. (nominant Smeru) podľa neho pochopil, že potrebuje spraviť najmä poriadok v legislatíve.
Spomenul zákon o strategických investíciách, ktorý pomáha v prípadoch, ak treba niečo rýchlo dosiahnuť a jestvuje významný investor.
"Do konca sme dotiahli stavebnú legislatívu. Ministerstvo poriadne chytilo do rúk aj nájomné bývanie," neopomenul predseda vlády.
Od roku 2006 sa podľa Fica učinilo niekoľko rozhodnutí. Pripomenul stav bratislavského letiska zo spomínaného roku, keď bolo všetko pripravené na privatizáciu. Rozhodnutie postaviť novú príletovú halu však podľa neho bolo správnym krokom pre rozvoj letiska.
"Ak nebude kapacita postačovať, budeme uvažovať aj o rozšírení priestoru," podotkol Fico. V súvislosti s návštevou Maďarska počas budúceho týždňa konkretizoval, že cieľom je nájsť partnera, ktorý bude garantovať linku Bratislava – Košice dôležitú pre Slovensku.
"Viete, niekedy treba niekomu zavolať, aby už toľko neváhal," uviedol, avšak viac prezradiť nechcel. Neskôr Ráž spresnil, že sa pokúšajú o dohodu so spoločnosťou Wizz Air.
Rozostavané Slovensko
Ministerstvo podľa premiéra započalo aj obrovské investície v železničnej severnej časti prepojenia hlavného mesta s metropolou východu. Padajú úvahy aj o obrovskom potenciáli bratislavského prístavu.
"V roku 2010, keď som odchádzal ako predseda vlády po prvom mandáte, boli na stole dva PPP projekty diaľnice Bratislava – Košice. To, že sa ich nový minister dopravy vo vláde Ivety Radičovej rozhodol zrušiť, malo vážne dôsledky pre výstavbu diaľničnej siete na Slovensku," zhodnotil premiér.
Nehľadiac na to, šéf rezortu dopravy vidí ako "realistické, že v roku 2025 by sme dokončili obchvat Ružomberka. A ak budeme mať trochu šťastia, tak na prelome rokov 2025 a 2026 budú odovzdané veci pri Višňovom", poznamenal Fico na margo cestnej infraštruktúry.
V tomto období budú podľa neho dokončené aj obchvaty Šale a Sabinova, rozostavajú aj obchvat Prievidze.
Obchvat Košíc – významný smerom na Maďarsko – bude tiež dokončený ešte tento rok. Vo finálnej fáze sú aj verejné obstarávania na všetky tri úseky D3.
Neopomenul ani najviac opravených kilometrov diaľnic a mostov v histórii Národnej diaľničnej spoločnosti za uplynulý rok.
Projekt verejno-súkromného partnerstva
"Pokračujeme v úvahe o PPP projekte na opravu mostov ciest 1. triedy. Existuje investor na svete, ktorý je pripravený investovať do opravy 800 mostov na Slovensku a potom ich nejaké obdobie prevádzkovať? To by bolo pre Slovensko najlepšie," spýtal sa.
Pre krajinu je podľa neho dôležité rozostavanie aj za cenu, "že by sme navýšili zadlženie". "Ak to nejde na spotrebu, ale do investičných projektov, a plníme kritériá eurozóny, netreba sa toho báť," podotkol Fico.
"Minister dostal za úlohu rozostavať Slovensko, a to sa mu podarilo. Veľa sa tu pracuje, je veľké množstvo odpočítateľných bodov. Za správne považujem, že minister nie je napojený na stranícke štruktúry, vybrali sme manažéra," ohodnotil na záver premiér ministra Ráža.