Počas prvých dní testovania v texaskom Austine sa objavilo niekoľko dopravných komplikácií a ťažkostí s riadením. Potvrdili to videá, ktoré natočili samotní pasažieri vybraní spoločnosťou.
Generálny riaditeľ Elon Musk spojil finančnú budúcnosť Tesly s technológiou autonómneho riadenia. Keďže predaje Tesly klesajú, ide o veľa. Musk uviedol, že službu plánujú rozšíriť do ďalších amerických miest ešte tento rok a predpokladá, že v druhej polovici budúceho roka budú milióny áut jeho firmy jazdiť plne autonómne.
Tesly prešli aj do protismeru
Aj keď fanúšikovia Tesly, ktorí boli pozvaní na skúšobnú jazdu, zverejnili videá s bezproblémovou jazdou a verejne projekt podporili, objavili sa viaceré komplikácie. Tie začali preverovať federálne regulačné úrady pre bezpečnosť cestnej premávky a experti na bezpečnosť automobilov.
Problémy zahŕňali situácie, keď robotaxíky vchádzali do nesprávneho jazdného pruhu, vykladali cestujúcich uprostred viacprúdových ciest alebo na križovatkách, náhle brzdili, prekračovali rýchlosť alebo prechádzali cez obrubníky.
V jednom prípade vošlo autonómne vozidlo na približne šesť sekúnd do protismeru. Pôvodne stálo na križovatke v ľavom odbočovacom pruhu so zapnutou smerovkou. Potom sa volant na chvíľu rozkýval a namiesto toho, aby odbočilo, prešlo priamo do protismerného pruhu. Vodič za ním na to reagoval trúbením.
V inom prípade auto náhle zabrzdilo, hoci na videu nebolo vidieť žiadnu prekážku. Pasažierka to nečakala, trhlo ňou dopredu a jej veci popadali na podlahu. Na ďalšom zázname z iného vozidla robotaxík dvakrát prudko zastavil uprostred cesty, keď prechádzal okolo policajných áut so zapnutými majákmi.
Tesla testuje robotaxíky s človekom na prednom sedadle, ktorý dohliada na bezpečnosť. Na videu bolo vidieť, ako tento dozorný pracovník stlačil tlačidlo na zastavenie vozidla, keď pred nimi začala cúvať dodávka.
S robotaxíkmi komunikuje aj polícia
Muskova spoločnosť momentálne testuje približne desať až dvadsať robotaxíkov, čo sú v podstate štandardné modely Y s vylepšeným softvérom.
„Je naozaj znepokojujúce mať už na začiatku také množstvo videí, ktoré ukazujú chaotickú a nekvalitnú jazdu,“ vyjadril sa Philip Koopman, profesor počítačového inžinierstva z Univerzity Carnegieho a Mellonovcov a odborník na autonómne technológie. „Nečakal som toľko problematických jázd hneď v prvý deň,“ dodal.
Agentúre Reuters sa podarilo nezávisle overiť miesta, kde bolo natočených najmenej jedenásť videí dokumentujúcich problémy. Tesla na žiadosť o vyjadrenie nereagovala.
Hovorca mesta Austin povedal, že úrady si uvedomujú problémy Tesly, ktoré sa objavili na sociálnych sieťach. Dodal, že "len čo sa objaví nejaký možný právny alebo bezpečnostný problém, ihneď o ňom informujeme firmu". Zároveň potvrdil, že "polícia aktívne spolupracuje s Teslou", aby príslušníci vedeli bezpečne komunikovať s robotaxíkmi.

Sľubná budúcnosť?
Hoci videá zachytávajú problematické situácie, nedošlo pri nich k nehodám. Podľa jedného experta niektoré z nich len ukazujú snahu Tesly klásť dôraz na bezpečnosť.
„Doterajšie výsledky sú sľubné. Vozidlo zvládlo jednotlivé situácie veľmi dobre, v niektorých prípadoch možno aj lepšie ako skúsený vodič,“ napísal v e-maile Alain Kornhauser, profesor operačného výskumu a finančného inžinierstva na Princetonskej univerzite. Dodal, že v určitých situáciách môže byť nebezpečnejšie, ak vozidlo jazdí pomalšie ako ostatné autá v premávke.
Testovanie Tesly je netradične dostupné verejnosti. Podobné problémy však zažili aj iné spoločnosti, napríklad Waymo od firmy Alphabet a Cruise patriaci General Motors, ktoré tiež čelili dopravným incidentom po tom, ako sa objavili v uliciach Austinu. Predstavitelia mesta za posledné dva roky zaznamenali desiatky prípadov, keď obyvatelia alebo úrady hlásili, že robotaxíky blokovali dopravu zastavením uprostred cesty. Často taktiež nereagovali na pokyny polície alebo si nevedeli poradiť s vozidlami záchranných zložiek a uzávierkami ciest.
Po vážnej nehode s chodcom v roku 2023 musela spoločnosť Cruise minulý rok úplne ukončiť svoju činnosť. V Spojených štátoch je tak Waymo momentálne jedinou "robotaxislužbou", ktorá vozí platiacich zákazníkov bez toho, aby bol vo vozidle záložný ľudský vodič alebo bezpečnostný monitor. Tento rok na jar začala spoločnosť ponúkať v Austine svoje jazdy širokej verejnosti prostredníctvom aplikácie Uber.
Musk už roky hovorí o skorom príchode autonómnych vozidiel od Tesly, no zatiaľ zostáva len pri sľuboch. Firma spustila službu za fixný poplatok 4,20 dolára za jazdu, no sprístupnila ju len veľmi obmedzenému počtu starostlivo vybraných pasažierov. To znamená, že služba nie je dostupná pre širokú verejnosť. Navyše tieto robotické taxíky jazdia iba v obmedzenej oblasti a vyhýbajú sa zložitým križovatkám a zlému počasiu.
Zachytené na kamerách
Pasažieri sa len zriedka stretli s problémami s riadením. No Farzad Mesbahi, bývalý programový manažér Tesly, a jeho spolujazdec počas jednej jazdy zvolili možnosť „vystúpiť skôr“. Na videu vidieť, ako vozidlo zastavilo priamo na križovatke so semaformi. Obaja rýchlo vystúpili a prešli na chodník.
„Auto malo vedieť, že tam nemá zastavovať,“ povedal Mesbahi po jazde. Spolujazdec len doplnil, že „stále je tu priestor na zlepšenie“.
Podľa Kary Kockelmanovej, profesorky dopravného inžinierstva na Texaskej univerzite v Austine, ide o situáciu, "ktorú by väčšina spoločností považovala za neprijateľnú". Priznala, že nečakala také výrazné pochybenia v doprave.
„Je naozaj veľmi nebezpečné vysadiť pasažierov uprostred šesťprúdovej cesty alebo na okraji rušnej križovatky, kde autá jazdia v protismere. Určite to nebolo úmyselné. A rozhodne nestáli o to, aby ich pri tom zachytila kamera,“ poznamenala.
(reuters)