Železnice sťahujú sprievodcov z ďalších tratí, spoliehajú sa na dôveru
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od 1. augusta rozširuje takzvaný samoobslužný výpravný systém (SVS) na nové regionálne trate, kde budú vlaky premávať bez vlakvedúcich.
Cestujúci si budú musieť lístky zabezpečiť vopred – buď cez mobilnú aplikáciu, alebo v pokladni. Kúpa lístka vo vlaku už možná nebude.
Zmena sa dotkne tratí Žilina–Púchov–Trenčín–Zlatovce, Skalité–Čadca–Žilina–Liptovský Hrádok, Prievidza–Vrútky a Zvolen–Brezno.
Výnimku majú cestujúci s platným preukazom na bezplatnú prepravu, ktorým odpadá povinnosť zaobstarať si nulový lístok. V diaľkových vlakoch naďalej ostane povinnosť mať cestovný lístok, aj keď s nulovou hodnotou.
Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa tvrdí, že cieľom je nastaviť jednotné a jasné pravidlá: "Aj na Slovensku musí byť cestovanie verejnou dopravou založené na dôvere, dátach a poriadku."
Na náhodné kontroly cestujúcich budú dohliadať špecializovaní kontrolóri. V prípade cestovania bez platného lístka hrozí pokuta do 70 eur.
ZSSK už model SVS uplatňuje na 19 tratiach. Vlakvedúci ostávajú v oblastiach, kde je ich prítomnosť naďalej potrebná – najmä pri prestupoch alebo v komplikovanejšom teréne.
(tasr, max)