Slovak Press Photo pozná víťazov. Hlavnú cenu si odnáša fotograf Štandardu

Na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave sa uskutočnilo slávnostné odovzdávanie cien a otvorenie výstavy fotografií víťazov a finalistov 14. ročníka Slovak Press Photo a projektu Open Call - Voda.

Tomáš Baršváry zo Štandardu je absolútny víťaz Slovak Press Photo. Foto: Štandard

Tomáš Baršváry zo Štandardu je absolútny víťaz Slovak Press Photo. Foto: Štandard

Vystavené fotografické diela sú nainštalované okrem Hviezdoslavovho námestia aj v Galérii Nadácie Slovak Press Photo na Františkánskom námestí. 

Na slávnostnom ceremoniáli sa zúčastnili Jana Garvoldtová, riaditeľka Slovak Press Photo,Tatiana Kratochvílová, prvá námestníčka primátora hlavného mesta Bratislavy, Clément Saccomani, predseda poroty, mentor, porotca a kurátor projektu Voda, Tomáš Rafa, predseda videoporoty, Jana Hojstričová, odborná garantka súťaže, porotkyňa a kurátorka projektu Voda a Linda Kapustová Helbichová, výkonná riaditeľka Vyšehradského fondu.

Do súťaže Slovak Press Photo, ktorá predstavuje nezávislé a autentické obrazové svedectvo života, ako ho vidia novinári zo Slovenska a východnej Európy, sa zaregistrovalo 205 fotografov. 

„Projekt zachytáva všetky dôležité udalosti v našej krajine a je to vlastne naša história. Budujeme pamäť našej krajiny,“ hovorí pre Štandard riaditeľka súťaže Jana Garvoldtová. Ľudia tak podľa nej majú príležitosť vidieť všetky udalosti, ktoré sa u nás odohrali, napríklad povodne alebo ťažké osudy ľudí poznačené vojnou. „Prinúti vás to zamyslieť sa,“ zamýšľa sa.

Súťaž Slovak Press Photo nemala šesť rokov podporu z Fondu na podporu umenia. No napriek tomu riaditeľka verí, že si výsledky a fotografické diela kompetentní všimnú a uvedomia si, že je to veľmi dôležitý projekt. „Našou úlohou je spájať ľudí a budovať mosty nielen s fotografmi, ale aj s ľuďmi,“ spresňuje Garvoldtová s dôvetkom, že je dôležité spájať spoločnosť v tomto rozdelenom svete.

Fotograf Tomáš Baršváry: Cítil som, že Boh možno trošku prebral riadiacu páku

Mohlo by Vás zaujímať Fotograf Tomáš Baršváry: Cítil som, že Boh možno trošku prebral riadiacu páku

Predseda poroty Clément Saccomani vraví, že sloboda slova a fotografií je v súčasnosti nutná. Veľmi dôležité je podľa neho, aby na takéto miesta prichádzali fotografi, ktorí zachytávajú dôležité príbehy zamerané na životné prostredie, sociálne otázky či históriu.

„Verím v umenie, verím v novinárčinu a verím v silu vyrozprávaných príbehov cez fotografie. Je veľmi dôležité, aby aj mladí ľudia videli, čo sa dnes vo svete deje,“ vraví francúzsky fotograf a zároveň riaditeľ archívu Cinémathéque des Pays de Savoie et de I'Ain, ktorý kedysi začínal na voľnej nohe a dlhé roky sa venoval medzinárodnému spravodajstvu. 

„Práve vy ste svetlo v temnote dnešnej doby,“ prirovnáva umelcov, finalistov a víťazov súťaže Slovak Press Photo a vystavujúcich v projekte Voda. „Verte si, pretože vaše práce sú dôležité,“ dodáva. 

Tento rok pribudla v súťaži aj kategória Krátke video, v ktorej si našli uplatnenie hlavne témy zo sociálneho prostredia a vojny na Ukrajine. Predsedom videoporoty je Tomáš Rafa. „Príbehy sú veľmi silné a tento rok nás veľmi oslovili,“ vraví pre Štandard filmár, vizuálny umelec a fotograf, ktorého tvorba je známa nielen v regióne strednej a východnej Európy, ale napríklad aj vo Švédsku a v USA.

„Príspevky spracovávajú aktuálnu spoločenskú situáciu, ktorá nie je len lokálna, ale dotýka sa nás všetkých,“ spresňuje. Rafa spomína najmä sužovanú Ukrajinu, ktorá je dotknutá vojnou, ale aj príbehy ľudí a ich sociálne problémy, či príbeh s policajnou brutalitou.

Ako ďalej vraví, pri hodnotení dávali pozor na autorskú metódu, ktorá je silným elementom autorských prác. „Silný parameter pri týchto krátkych formách je kompresia času, čo znamená, že ak niekto spracúva určitý príbeh alebo nejakú tému, tak si musí nájsť vlastnú autorskú metódu, ktorá reprezentuje kompresiu času, ten naratív,“ spresňuje filmár.  

Slovak Press Photo 2025 vyhral Tomáš Baršváry zo Štandardu. Do súťaže sa prihlásil na poslednú chvíľu

Mohlo by Vás zaujímať Slovak Press Photo 2025 vyhral Tomáš Baršváry zo Štandardu. Do súťaže sa prihlásil na poslednú chvíľu

Víťazi kategórií sú známi

Autori z krajín V4 a Ukrajiny boli rozdelení do deviatich kategórií, pričom každá z nich už pozná svojho víťaza. 

Hlavnú cenu – Grand Prix Slovak Press Photo za najlepšiu fotografiu tohto 14. ročníka si odniesol fotograf denníka Štandard Tomáš Baršváry. Jeho víťaznú snímku zo série „Zo dňa na deň stredobodom“, zobrazujúcu novozvoleného pápeža Leva XIV., vytvoril na svojej pracovnej ceste vo Vatikáne počas konkláve. 

Tomáš Baršváry pri preberaní ceny. Foto: Miroslava Pavlíková

Baršváry vraví, že vzniku fotografie predchádzalo neplánované rozhodnutie ísť práve na miesto, kde fotografia vznikla. Podľa poroty, ktorá sa na laureátovi jednoznačne zhodla, bol fotograf v správny čas na správnom mieste. 

Počas zhonu a hystérie ľudí pred Bazilikou Santa Maria Maggiore, v ktorej je pochovaný pápež František, vznikla ikonická snímka, zachytávajúca pápeža ako vychádza z baziliky, ktorého fotografuje dav ľudí. V popredí fotografie sú práve ruky s mobilmi, ktoré poukazujú na dnešnú modernú technologickú dobu. 

Víťazná fotografia Tomáša Baršváryho zachytáva pápeža Leva XIV. Foto: Tomáš Baršváry

Tomáša Baršváryho táto prestížna cena vnútorne namotivovala a utvrdila v jeho ceste. Fotograf o sebe prezradil, že počas minulých ročníkov vždy prechádzal námestím, kde si obzeral vystavené výherné diela. 

„Stále som mal v hlave nevyslovenú túžbu, že by bola neskutočná pocta, mať takto verejne umiestnené fotky, na ktoré by sa ľudia mohli pozerať. Bolo by to naozaj úžasné,“ hovorí Baršváry. Dnes sa mu jeho vnútorná túžba splnila. 

„Je to surreálne,“ konštatuje mladý fotograf, ktorý v minulosti konkrétnych víťazných fotografov vyhľadal, aby im pogratuloval. Dnes ako absolútnemu víťazovi gratulujú oni. „V nejakej najskromnejšej časti môjho srdca som v niečo také dúfal,“ dodáva k víťazstvu Baršváry. 

Tomáš Baršváry. Foto: Miroslava Pavlíková

Ako vraví, je to záhada života, keď človek o niečom sníva, potom to dostane a ide ďalej. „Tá fotografia sama osebe je to, čo ma drží, to čo ma baví. To, pri čom sa naozaj cítim dobre a schopne,“ dodáva Tomáš. 

Osobitnou kategóriou bol Grant Bratislavy 2025, ktorý tento rok vyhrala Dorota Holubová so sériou fotografií Rozvodnený Dunaj. Ako vraví pre Štandard, je to pre ňu nesmierna pocta, keďže pred dvoma rokmi získala aj Grand Prix. „Ani sa mi nesnívalo, že získam aj toto ocenenie,“ vraví Holubová s tým, že je to pre ňu potvrdením, že má fotiť a pokračovať vo svojej práci profesionálnej fotografky naďalej. 

„Keď sa pozriete na tie fotky (Rozvodnený Dunaj), je hrôzostrašné, čo dnes príroda a naše environmentálne prostredie a klimatická kríza spôsobuje,“ konštatuje víťazka. 

Ocenenej Holubovej tak víťazstvo prinieslo nový projekt, v ktorom zdokumentuje prostredníctvom fotografií pre mesto Bratislava tému Bezpečie. Na snímkach poukáže na priestor v rámci hlavného mesta, v ktorom sa ľudia zdržiavajú a cítia sa v ňom dobre a bezpečne. 

Dorota Holubová – Rozvodnený Dunaj. Foto: Slovak Press Photo

V jednotlivých kategóriách boli počas slávnostného ceremoniálu na Hviezdoslavovom námestí ocenení fotografi zo Slovenska, Česka, Maďarska, Poľska a Ukrajiny. 

Víťaz v kategórii Aktualita je Tomáš Benedikovič so sériou snímok s názvom Protivládne protesty v Gruzínsku. Fotograf priniesol novinárske fotografie z kaukazskej krajiny, kde tisícky Gruzíncov protestovali proti vláde.

Tomáš Benedikovič – Protivládne protesty v Gruzínsku. Foto: Slovak Press Photo

V kategórii Aktualita bola ocenená aj samostatná snímka Daj mi svoje peniaze od Róberta Németiho.

V kategórii Reportáž porota hodnotila snímky v rámci série fotografií, ktoré poukazujú na spoločensky závažnú udalosť, podujatie či akciu. Najlepšími snímkami sa tak stali fotky zo série „Zo dňa na deň stredobodom“ od fotografa Tomáša Baršváryho, ktorý zdokumentoval konkláve v Ríme. Séria zachytáva smútok, radosť a chaos tejto monumentálnej udalosti.

Fotožurnalisti a fotodokumentaristi mali tiež možnosť odprezentovať svoje fotografie v rámci kategórie Každodenný život, v ktorej poukázali na najrozmanitejšie podoby vo všetkých oblastiach života spoločnosti. Porotu v tejto kategórii zaujala séria fotografií Štvrtý trimester od Terezy Valnerovej, ktorá sa vo fotoreportáži venuje intímnemu obdobiu týždňa po pôrode. 

Tereza Valnerová – Štvrtý trimester. Foto: Slovak Press Photo

Porotcovia v tejto kategórii zvolili ako víťaznú aj samostatnú snímku Rozlúčka od Róberta Ragana, ktorá dokumentuje asanáciu bývalého riaditeľstva Rooseveltovej nemocnice v Banskej Bystrici.

Cenu za kategóriu Šport v sérii fotografií Weiss doviedol Slovan do vytúženej Ligy majstrov si odniesol víťaz Branislav Račko a v samostatnej fotografii s názvom Zápasenie získal cenu Michal Svítok.

V kategórii Životné prostredie a príroda – Les porota hodnotila autentické a originálne snímky živej a neživej prírody s cieľom poukázať aj na aktuálne problémy životného prostredia ovplyvneného ľudským konaním a dôsledkami klimatických zmien.

Tu boli ocenení Martin Kučera so sériou fotografií Zahmlený lužný les, Michal Svítok so sériou Na dne a Jakub Joachim, ktorý na svojej snímke zachytil požiar na skládke plastového odpadu v blízkosti chránenej krajinnej oblasti Křivoklátsko v stredných Čechách.

Jakub Joachim – Požiar na skládke plastového odpadu. Foto: Slovak Press Photo

Oživením súťaže bola kategória Mladí fotografi do 26 rokov a študenti, ktorí volili nekonvenčné spracovanie rôznych žánrov a tém, odvážnym, mladistvým a nezaťaženým prístupom k zvolenej tematike. Tu si napokon cenu za sériu fotografií Moja stará mama a ja odniesol Filip Michalski. Fotografický projekt je osobným príbehom o rodinných vzťahoch z pohľadu dospelého dieťaťa. Michalski si odniesol aj cenu za samostatnú fotografiu Mačka. 

Filip Michalski - Moja stará mama a ja. Foto: Slovak Press Photo

Víťazkou kategórie Krátke video sa stala Dominika Tarinová s príbehom Navôkol tma. Autorka spracovala príbeh civilného obyvateľstva na Ukrajine v čase ruskej agresie. Podľa slov predsedu videoporoty Tomáša Rafu, ide o silný príbeh a zároveň citlivú výpoveď o každodennom živote obyvateľov Ukrajiny v čase okupácie Ruskom. 

V kategórii Svet umenia si odniesli ceny Imrich Kútik za sériu Slováci ožijú a Stanislav Holota za fotografiu, ktorá zobrazuje Štefana Papča v jeho ateliéri medzi rozpracovanými dielami.

Medzinárodná putovná výstava Voda

Na Hviezdoslavovom námestí počas slávnostnej ceremónie uviedli do života aj putovnú výstavu Voda, ktorej mentorom, porotcom a kurátorom je Clément Saccomani. 

Medzinárodná porota ešte začiatkom leta 2025 vybrala 15 autorov zo Slovenska, Česka, Poľska, Maďarska a Ukrajiny, ktorí dostali príležitosť vystaviť svoje fotografické série práve počas výstavy súťaže Slovak Press Photo 2025. 

Do projektu Open Call – Voda sa prihlásilo takmer sto medzinárodných fotografov. 

Autori fotografií sa zúčastnili na workshope a mentoringu, na ktorom boli vybrané ich najlepšie fotografie, zachytávajúce ekologické problémy, sociálne dôsledky nedostatku vody, ale aj každodenné príbehy ľudí. Výstava, ktorej súčasťou sú dokumentárne reportáže či poetické vizuálne eseje, poputuje po krajinách Vyšehradskej štvorky a Ukrajiny.

Jana Hojstričová, odborná garantka súťaže Slovak Press Photo a zároveň kurátorka projektu Voda, pri oceňovaní spomenula, že tento rok porota vybrala to najkvalitnejšie. 

Projekt Voda sa realizuje vďaka finančnej podpore Vyšehradského fondu, ktorého výkonná riaditeľka Linda Kapustová spomenula, že si cenia projekty, ako je tento. „Pretože naša úloha je v dnešnom polarizovanom svete ľudí spájať. A spájame ich prostredníctvom spoločných projektov,“ konštatuje Kapustová. 

Hovorí o dôležitosti tohto projektu, keďže prostredníctvom fotografií sa dá osloviť širšia verejnosť, aby vnímala tému, prečo je téma vody, ktorá nám tečie z kohútika, dôležitá. „Slovensko je známe aj tým, že splachujeme pitnou vodou,“ dodáva Kapustová. 

Fotografie finalistov a víťazov Slovak Press Photo a taktiež fotografie z putovnej výstavy Voda zostanú na Hviezdoslavovom námestí a v priestoroch Galérie Nadácie Slovak Press Photo na Františkánskom námestí do 19. októbra. Dovtedy budú mať návštevníci možnosť vybrať si a hlasovať za fotografiu alebo sériu snímok, ktorá je podľa nich najlepšia. Víťazný umelec tak v súťaži Slovak Press Photo získa Cenu diváka.