Ako Uber loboval u politikov. Získal si Macrona aj eurokomisárku       

Známa novodobá taxislužba pri prenikaní na európsky trh intenzívne lobovala u politikov. Najväčšiu odozvu mala u niekdajšieho francúzskeho ministra hospodárstva Emmanuela Macrona a podpredsedníčky Európskej komisie Neelie Kroesovej.

uber_macron Karikatúra o lobovaní Uberu. Autor: Tjeerd Royaards, twitter.com

Je bežné, že firmy majú záujem hovoriť s politikmi, ktorí určujú mantinely a pravidlá podnikateľského prostredia. Hovorí sa tomu lobizmus a každá transparentná inštitúcia sa pokúša alebo aspoň predstiera, že s firmami komunikuje na oficiálnej úrovni. Tak, aby nevzniklo podozrenie, že politici namiesto verejného záujmu presadzujú záujmy firiem. V EÚ napríklad funguje register lobistov, stretnutia s nimi by sa mali zaznamenávať a len tak sa do budov inštitúcií nedostanú.

Čerstvý únik informácií ukazuje, ako sa americká spoločnosť Uber pokúšala získať si na svoju stranu politikov vo viacerých štátoch. O praktikách sa rozhodol hovoriť Mark MacGann, ktorý bol v rokoch 2014 až 2016 hlavným lobistom Uberu pre Európu, Blízky východ a Afriku. Jeho úloha bola jasná – presvedčiť vlády vo viac ako 40 štátoch, aby mali zákony a podnikateľské prostredie podľa predstáv Uberu. Vo Francúzsku a v Európskej komisii zabodoval.

MacGann: Nebolo to od nás fér a klamali sme

MacGann sa podľa vlastných slov rozhodol prehovoriť, pretože praktiky firmy považoval za neférové a nedemokratické. Povedal to vo videorozhovore pre britský Guardian. Skrátka, Uber mienil zarábať na prevážaní ľudí, ale zároveň sa chcel vyhnúť administratíve a poplatkom, ktoré platia pre klasické taxislužby.

„Ľutujem, že som bol členom skupiny ľudí, ktorí ohýbali fakty tak, aby si získali dôveru vodičov, zákazníkov a politických elít. Mal som sa riadiť zdravým rozumom a zastaviť to šialenstvo. Teraz je mojou povinnosťou prehovoriť a pomôcť vládam a parlamentom napraviť ti najväčšie chyby,“ vyhlásil MacGann.

Guardianu poskytol 124-tisíc dokumentov o lobingu Uberu z rokov 2013 až 2017. Britský denník ich zdieľal s investigatívnymi novinármi združenými v ICIJ (International Consortium of Investigative Journalists).

Keď MacGann v roku 2016 firmu opúšťal, vedenie o ňom hovorilo ako o „skvelom lídrovi“ a „talentovanom pracovníkovi“. Teraz tvrdí, že v roku 2017 sa firma výrazne zmenila a MacGann už nemá mandát hovoriť v mene Uberu, píše britský denník.

Cez Macrona až k premiérovi

Najbližší vzťah si MacGann spomedzi politikov vytvoril s Emmanuelom Macronom, ktorý bol v rokoch 2014 až 2016 ministrom hospodárstva a ministerstvo vnútra riadil Bernard Cazeneuve, ešte za čias prezidenta Françoisa Hollanda.  

Opakovane sa spolu stretávali, písali si správy a telefonovali, vyplýva z uniknutých dát. Macron si tiež často písal s Travisom Kalanickom, spoluzakladateľom Uberu.

„Stretli sme sa s premiérom. Cazeneuve utíši taxislužby a zvolá všetkých, aby pripravili reformu a úpravu zákona. Caz súhlasí s dohodou,“ písal Macron Kalanickovi. Denník Libération upozorňuje, že Hollande o nijakej dohode s Uberom nevedel.

Blízke vzťahy Macrona s MacGannom sa tým zďaleka neskončili. Whistleblower odišiel z vysokého postu v Uberi vo februári 2016 a už v marci ponúkol politikovi pomoc pri rozbiehaní prezidentskej volebnej kampane. Bol vo vnútornom kruhu, vedel o pripravovanej strane V pohybe! (En Marche!), ktorá vznikla až o mesiac a Macron ohlásil kandidatúru až na jeseň 2016, upozorňuje Le Monde.

Dodajme, že hoci sa MacGann aktívne zapájal do kampane, až do augusta 2016 bol zároveň členom predstavenstva Uberu. Z oboch strán sa teda dá hovoriť o konflikte záujmov.

Opozícia si to vychutnáva

Plnými dúškami si škandál vychutnáva francúzska opozícia. Síce nie je jednotná, ale prezidentský blok si stále nezískal väčšinu v parlamente. Ľavicovej koalícii NUPES sa podarilo za vyjadrenie nedôvery získať len 146 hlasov, na zvrhnutie vlády potrebovala nadpolovičnú väčšinu (289 hlasov). Poslanci Marine Le Penovej a stredopraví Republikáni sa zdržali. Vláda sa udržala, ale je naďalej menšinová.

Najviac Macrona častoval líder ľavicového bloku Jean-Luc Mélenchon.

Líder komunistov Fabien Roussel mu vyčítal, že presadzoval záujmy nadnárodných firiem na úkor tých francúzskych. „Požiadal ich, aby napísali novely a pripomienky a potom si našiel poslanca, ktorý ich presadzoval,“ vyhlásil Roussel.

Sébastien Chenu, poslanec zo strany Marine Le Penovej, zasa prezidenta nazval „lobistom v službách zahraničných ekonomických záujmov“. Ďalší mu tiež pripomenuli škandál s predraženými službami od americkej konzultačnej firmy McKinsey.

Macronov tábor sa bráni tým, že politik sa v ministerskej funkcii prirodzene stretával s veľkými firmami a podporoval inovatívne firmy či startupy, akým bol na začiatku aj Uber. Prezident sa k celej kauze oficiálne nevyjadril. Na Deň dobytia Bastily (najväčší sviatok Francúzov 14. júla) poskytne ako každý rok interview televíziám TF1 a France 2. Bude to prvý rozhovor od júnových parlamentných volieb.

Spolupracujúca eurokomisárka

Lobista spoločnosti Uber si tiež tykal s eurokomisármi Neelie Kroesovou a Peterom Mandelsonom. Známych si získaval tiež na ekonomickom fóre v Davose. Kroesová bola podpredsedníčka eurokomisie (EK) zodpovedná za digitalizáciu, v inštitúcii pôsobila od roku 2004 do roku 2014. Podľa dostupných informácií záujmy Uberu v inštitúcii aktívne presadzovala.

Po skončení vo funkcii podľa európskych pravidiel nemala 18 mesiacov pôsobiť v oblasti, ktorá sa priamo týkala náplne jej práce v Komisii. Volá sa to „cooling-off period“. O lehote sa veľa diskutovalo, keď bývalý šéf EK José Manuel Barroso len 20 mesiacov po odchode z funkcie nastúpil do americkej investičnej banky Goldman Sachs.

Guardian poukazuje na to, že Kroesová počas prechodnej lehoty aktívne lobovala v európskej inštitúciách a u holandského premiéra Marka Rutteho v prospech Uberu. V roku 2016 začala pre firmu pracovať oficiálne.

„Komisia sa rozhodla poslať list bývalej podpredsedníčke Kroesovej so žiadosťou o vyjasnenie informácií prezentovaných v médiách,“ cituje hovorcu EK Balázsa Ujvariho portál ceskenoviny.cz. Kroesová obvinenia z etických prešľapov odmieta. Ak jej vinu dokážu, môže sa jej znížiť doživotná renta vyplácaná Bruselom.


Elektrická energia patrí medzi tie energie, ktoré budú nielenže čoraz vzácnejšie, ale zrejme aj ich cena porastie. Na Slovensku sa elektrická energia vyrába najmä v jadrových elektrárňach, ale aj vo vodných či pomocou slnečných kolektorov.…
Prejsť na článok
Niektorí hendikepovaní sa mi ozvú priamo s myšlienkou, že už nevládzu a chcú si vziať život, opisuje psychologička Erika Mezzeyová. Volať vtedy políciu nemá zmysel, oveľa dôležitejšia je komunikácia s daným človekom a úprimný záujem…
Prejsť na článok
Dosah konsolidačného balíčka najviac zaujíma rodiny. K celkovému poklesu v disponibilných príjmoch pre priemernú rodinu ročne najviac prispejú zmeny, ktoré nesporne patrili v poslednom období k tým najdiskutovanejším – úprava rodičovského dôchodku, zmeny v DPH…
Prejsť na článok