Masové hroby na Ukrajine sú dôvodom na radosť pre mnohých v Rusku, hovorí ukrajinský arcibiskup Ševčuk

CNA_545968a32a8b5_39988 Arcibiskup Sviatoslav Ševčuk. Foto: Bohumil Petrík/CNA

Neexistuje pravda uprostred, je tu krutý zločinec a nevinná obeť. Toto nie je konflikt, ale vojna proti ľudskosti. Kto pochybuje, nech príde na Ukrajinu. Tvrdí to tamojší gréckokatolícky arcibiskup Sviatoslav Ševčuk.

„Vojna nie je hra. Zdá sa mi, že niekedy sa na Západe slovo vojna spája s videohrami. Bohužiaľ, tí, ktorí plánujú vojny, nikdy nepoznali, čo vojna v skutočnosti je. Ale keď vidíme realitu vojny na Ukrajine, máme do činenia s úplným zničením. Celé mestá, dediny sa stali mestami duchov.“

Vyslovil to ukrajinský gréckokatolícky arcibiskup Sviatoslav Ševčuk v rozhovore na diaľku pre taliansky denník. Vyčítal západným médiám slovné spojenie „rusko-ukrajinský konflikt“, keďže v jeho domovine konflikt nie je. Toto slovo podľa jeho slov vyvoláva dojem, že existujú dve skupiny, každá z nich má svoj dôvod a sú v konflikte“ pričom pravda je uprostred.:

„Ale v skutočnosti na Ukrajine takáto realita neexistuje. Neexistujú dva dôvody a neexistuje pravda uprostred, ale existuje zločinec, ktorý útočí, a je tu jeho obeť. Nedá sa povedať, že ide o akýsi konflikt záujmov, pretože v takom prípade by sme ich postavili na rovnakú úroveň, zločinca a jeho obeť. Preto aj v tomto prípade ako cirkev musíme vyhlásiť nulovú toleranciu voči zločincovi. Musíme prestať hovoriť o konflikte a namiesto toho hovoriť o vojnovom zločine na Ukrajine.“

Podľa hlavného arcibiskupa ukrajinskej gréckokatolíckej cirkvi treba skoncovať „s obhajobou záujmov agresora (Ruska) a mediáciou medzi záujmami agresora a napadnutého (Ukrajiny)“:

„Ak záujem štátu vyvolá vojnu a odsudzuje na smrť viac ako 40 miliónov obyvateľov, už nejde o záujem, je to zločin. Dôvody, ktoré môžu vysvetliť či ospravedlniť túto agresiu, nemôže dnešná civilizácia akceptovať. Na Ukrajine sa pácha zločin proti ľudskosti, existuje krutý zločinec a existuje nevinná obeť. Preto je tiež dôležité nájsť správne výrazy na opis všetkého, čo sa deje.“

Slovo „vojna“ podľa neho už nedokáže opísať túto tragédiu:

„Ak má niekto pochybnosti, pozývam ho prísť na Ukrajinu a presvedčiť sa na vlastné oči.“

Ideológia ruského sveta

Náboženský líder v interview pre periodikum Il Foglio v tlačovom vydaní odsúdil takzvanú ideológiu ruského sveta, voči ktorej sa postavili pravoslávni intelektuáli a teológovia.

https://standard.sk/184705/v-pravoslavnom-svete-sa-zrejme-zacina-vnutorna-teologicka-konfrontacia/

„Ruská vojna proti Ukrajine má jasnú ideologickú štruktúru: ideológia ruského sveta… Popiera právo ukrajinského ľudu na existenciu, ako to kedysi robila ideológia nacistického Nemecka so židovským národom. Navrhuje sa tým nová autoritárska ideológia, ktorá sa zrodila v Rusku, a vďaka masívnej propagande nachádza – aj keď sa to môže zdať zvláštne – svojich prívržencov na Západe.“

Odvolal sa pritom na článok s názvom „Čo by malo Rusko urobiť s Ukrajinou“, ktorý zverejnila ruská agentúra Ria Novosti v apríli. Jeho autor Timofej Sergejtsev vysvetľuje, čo má znamenať denacifikácia krajiny, a volá po úplnom zničení Ukrajiny. Je to ruský „manuál na genocídu“, citoval arcibiskup slová amerického historika Timothyho Snydera, ktorý sa zaoberá Ruskom a východnou Európou. Ten po zverejnení článku napísal:

„Obhajuje odstránenie ukrajinského ľudu. Text je taký opovrhnutiahodný, že naň nebudem odkazovať.“

Rusko je podľa arcibiskupa v konflikte so západnou civilizáciou

Arcibiskup zo slovanskej krajiny v rozhovore pre taliansky denník tiež povedal, že deň vojny stojí Rusko 400 miliónov dolárov a spýtal sa, „aká diabolská myseľ investuje do smrti?“:

„Ukrajinec označovaný ako nacistický heretik. Je čoraz jasnejšie, že Rusko vstúpilo do kultúrneho konfliktu nielen s Ukrajinou, ale so všetkým, čo definujeme ako západnú civilizáciu. Proces zombifikácie ruského obyvateľstva zo strany kremeľského režimu vytvoril veľmi nebezpečný antropologický typ spoločnosti. Pomyslite na to, že masové hroby na Ukrajine sa stávajú dôvodom na radosť pre mnohých ľudí v Rusku. Žiadny súcit, žiadne uvažovanie o dôvodoch tejto absurdnej vojny.“

Gréckokatolícky prelát konštatoval, že to platí aj „na najvyššej úrovni Ruskej pravoslávnej cirkvi“.

https://standard.sk/178380/moskovsky-patriarcha-kirill-prehovoril-o-vojne-a-ukrajine-vstupili-sme-do-boja-ktory-ma-metafyzicky-vyznam/

Cirkvi na Ukrajine spolupracujú ako nikdy predtým

Naopak vzťahy medzi rôznymi cirkvami na Ukrajine sa po ruskej invázii zlepšili, uznal arcibiskup Ševčuk:

„Vidíme, že všetky partikularizmy aj všetky súkromné ​​sebecké záujmy, ktoré niekedy pestujú tiež cirkvi, sa teraz odložili na posledné miesto, lebo existenčná otázka – ako prežiť spolu s naším ľudom – je teraz na prvom mieste. Preto spolupracujeme. Možno potom príde aj reflexia na úrovni ekumenizmu, náuky, ktorá bude vychádzať z tejto existenčnej skúsenosti. Ale ak ide napríklad o organizáciu koridoru na evakuáciu a záchranu života ľudí, ktorí sú v bezprostrednom ohrození života, všetci sa spoja: katolíci, pravoslávni, protestanti, moslimovia, židia.“


Ďalšie články