Gemológ a Trenčan Martin Mikuš vymyslel zaujímavý projekt. Rozhodol sa podeliť so svojimi skúsenosťami z odboru určovania drahých kameňov s tými najmenšími.
V stredu 24. augusta sa v klenotníckom dome na Mierovom námestí v Trenčíne konala nezvyčajná akcia.
Martin Mikuš, gemológ a organizátor letnej školy: „V rámci nášho gemologického laboratória sme sa rozhodli, že spravíme cez leto aj nejakú zmysluplnú aktivitu pre deti, ktorá by sa im mohla páčiť. Tak sme začali prvý ročník Letnej školy gemológie. Deti, ktoré drahé kamene zaujímajú, sa učia základy ohľadom identifikácie kameňov, ich určovanie a spôsoby hodnotenia. Zaujímavou, aj možno trochu hravou formou, sa im snažíme priblížiť gemológiu ako vedu.“
Na letnú školu sa mohli prihlásiť deti zo základných škôl z celého Slovenska. Vybrať konkrétnych uchádzačov pomohol dotazník s odbornými otázkami a akýmsi motivačným listom.
Martin Mikuš, gemológ a organizátor školy: „Tí menší sa venovali tomu, aby na základe vlastností, ako sú farba, lesk a tak ďalej, dokázali kamene pomenovať. S tými väčšími sme prechádzali podrobnejšie aj analýzu diamantov a ich kvalitatívne triedenie. Robili sme všetky kroky, ktoré robí gemológ, ktorý chce identifikovať, či sa jedná o diamant a ak áno, následne určiť jeho hodnotu. Analýza hmotnosti, farby, čistoty výbrusu a prvá identifikácia.“
Dorotka, účastníčka letnej školy: „Veľmi sa mi tu páči. Je to niečo nové a veľmi ma baví byť v laboratóriu, pretože je to veľmi zaujímavé, ako to všetko vlastne vymysleli a ako to funguje, všetky tie kamene, ich vlastnosti a to ma baví.“
Šimon, účastník letnej školy: „Najviac ma bavilo, keď sme skúmali tu v laboratóriu alebo vo výrobe, keď sme pozorovali, ako sa vyrábajú konkrétne šperky a pracuje sa so zlatom a s diamantmi.“
Martin Mikuš, gemológ a organizátor školy: „To, čo sme od toho my chceli, bolo urobiť deťom, ktorí k tomu majú vzťah, radosť. Mám pocit, že sa to asi darí. Ak bude priestor, veľmi radi to zopakujeme pre ďalšie deti znova. Sú to deti, ktoré k tým kameňom naozaj majú vzťah a majú výborný prehľad. Ja som v pozitívnom zmysle fascinovaný tým, aké sú to šikovné deti.“