Nevyužité zdroje z plánu obnovy by sa mohli využiť na nákup elektrických áut
"Pokiaľ chceme posunúť elektromobilitu na Slovensku dopredu, musíme sa zamerať na opatrenia, ktoré sa dajú realizovať aj napriek obmedzeniam súvisiacim s predčasnými voľbami a prakticky nefunkčným parlamentom," uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Jedným z možných opatrení by bola alokácia nevyužitých finančných prostriedkov z plánu obnovy na priamu podporu nákupu elektroáut.
Križanský dodal, že by šlo o dôležitý krok vpred, po ktorom volajú aj potenciálni záujemcovia o kúpu elektromobilov. "Nevyužité finančné prostriedky nám ponúkajú príležitosť vytvoriť silný impulz pre rozvoj trhu," povedal. SEVA navrhla schému, ktorá by mohla byť základom pre realizáciu tejto stratégie, a predložila ju ministerstvu životného prostredia a ministerstvu hospodárstva.
Výška dotácie by podľa návrhu SEVA mala byť 5-tisíc eur vo forme priameho príspevku pri kúpe nového vozidla s emisiami nula gramov oxidu uhličitého na prejdený kilometer. Podľa odhadov SEVA by dotačnú schému mohlo do konca prvého polroka 2026 využiť 9-tisíc vodičov, čo by si vyžiadalo sumu 45 miliónov eur.
Dotačná schéma pre nákup elektromobilov kategórie N2 a N3 (nákladné v rozmedzí 3,5 - 12 ton, respektíve nad 12 ton) by mala podporiť zavedenie bezemisných nákladných vozidiel v mestskej a prímestskej logistike. SEVA navrhla alokovať na podporu nákladnej dopravy sumu desať miliónov eur, ktoré by umožnili získať podporu do výšky 35-tisíc eur v kategórii N2 a 130-tisíc eur v kategórii N3 s maximálnym počtom päť vozidiel na jeden subjekt.
Súčasný stav v rozvoji elektromobility na Slovensku podľa SEVA nie je uspokojivý, ale Križanský verí, že aktívne kroky zo strany poverenej vlády a podpora zo strany verejnosti môžu zmeniť trend. "S čerpaním fondov z Bruselu máme na Slovensku dlhodobý problém a s plánom obnovy to, žiaľ, už dnes nevyzerá inak. Prečo nevyužiť tieto finančné zdroje na rozvoj trhu s elektromobilmi, ktoré by sme inak veľmi pravdepodobne v roku 2026 poslali späť ako nevyčerpané? Priamo Európska komisia nám túto možnosť ponúka a Slovensko ju môže využiť pre rozvoj bezemisnej elektrickej dopravy, v ktorej výrazne zaostáva za zvyškom Európy," uzavrel.
(tasr)