Väčšinu z celkovej finančnej sumy už galéria získala, chýba jej ešte posledná čiastka, ktorú sa snažia získať cez zbierku na platforme Donio https://www.donio.sk/poslednyautoportret.
Z Fondu na podporu umenia získala galéria na nákup obrazu zo súkromnej zbierky maximálny finančný príspevok vo výške 15-tisíc eur. Banskobystrický samosprávny kraj, ktorý je zriaďovateľom galérie, prispel na dielo vyčlenením dvoch rôznych finančných príspevkov, spolu v hodnote 20-tisíc eur. Galéria dokázala ušetriť zo svojho rozpočtu ďalších 6 000 eur. O zvyšnú sumu 4 000 eur žiada inštitúcia podporovateľov kultúry a obdivovateľov umenia. Pre darcov pripravili atraktívne zážitkové odmeny, reprodukcie diel, katalógy a obľúbené suveníry.
K dnešnému dňu už darcovia prispel sumou vyššou ako 1 600 eur. Galéria splnila prvý míľnik 1 200 eur a chce dosiahnuť aj druhý 2 400 eur a nakoniec celú finálnu sumu. „Skuteckého maliarske umenie sa podarilo uchovať a zozbierať napriek vyplieneniu jeho vily a obsadeniu gestapom počas druhej svetovej vojny. Podporte zbierku na nákup a návrat posledného autoportrétu umelca do jeho ateliéru,“ oslovujú verejnosť galerijní pracovníci, ktorí spolu s odborníkmi a obdivovateľmi malieb Skuteckého stoja za kampaňou.
Maliar Dominik Skutecký (1849 – 1921) je jedným z najvýznamnejších umelcov v slovenských dejinách. Na vrchole kariéry sa rozhodol usadiť v Banskej Bystrici, odkiaľ pochádzala jeho manželka Cecília Löwy. Pre svoju rozra stajúcu sa rodinu si nechal postaviť originálnu neorenesančnú vilu, ktorú vyzdobil unikátnym sgrafitom s medailónmi Raffaela a Tiziana a alegorickou sochou maliarstva.
Jedným z posledných, no najvzácnejších diel je práve jeho Autoportrét v ateliéri z roku 1919. Na jeho pozadí znázornil v retrospektíve svojej umeleckej kariéry aj ocenený benátsky obraz Pobožnosť na Milenárnej výstave v Budapešti, ďalšiu štúdiu z prostredia Baziliky San Marco a umývajúceho sa kotlára z jedinečného maliarskeho cyklu z banskobystrického Medeného hámra. „Tento originálny autoportrét môžeme preto považovať za akúsi umelcovu osobitú galériu zvečňujúcu jeho samotný ateliér, ktorý bol nenávratne v rámci celej maliarovej vily vyplienený a dokonca obsadený gestapom ešte počas druhej svetovej vojny,“ konštatuje galéria.
(sita)