BRATISLAVA – Pred niekoľkými dňami sa na sociálnych sieťach objavila informácia o objednávke na koučing pre primátora Matúša Valla. Nešlo by možno o žiadnu senzáciu, keby objednávka na osobný koučing nebola uhradená z verejných zdrojov a nebola vystavená v čase, keď tým primátor Vallo mohol získať neprimeranú výhodu. Na objednávku ako prvý upozornil ružinovský miestny poslanec Dávid Staruch.
Magistrát využíva počas roka viaceré kurzy, tréningy na osobnostný rast či školenia pre svojich zamestnancov. Pri pohľade na ich zoznam tam okrem bežných školení pre vodičov a BOZP nájdete aj školenia a kurzy na nové programy a aplikácie či softvéry. Pri detailnejšom prezeraní objednávok a faktúr však môžete nájsť aj viaceré kuriozity.
Tak napríklad, faktúru z roku 2021 za autorský koncept a organizáciu školení s názvom „Deti pre Bratislavu“ od spoločnosti Dana Kleinert design, s. r. o., v celkovej výške takmer 3-tisíc eur. Dana Kleinertová je dnes totiž mestskou poslankyňou z koalície PS, Team Bratislava, SaS a v roku 2021 bola rovnako členkou primátorovho tímu a poslankyňou za bratislavské Staré Mesto.
Ďalšou takouto kuriozitou sú faktúry za školenia na tému Predsudky a komunikácia s LGBTIQ ľuďmi vo verejnom priestore pre príslušníkov mestskej polície. Dve faktúry od Iniciatívy Inakosť z rokov 2022 a 2023 predstavujú sumu 2 950 eur.
Najprekvapivejšou položkou je však objednávka a faktúra za koučing pre primátora Valla. Ako z objednávky vyplýva, malo ísť o 5 hodinových sedení v celkovej sume viac ako 2 200 eur. A hoci následná faktúra za služby upravila sumu na výsledných 1 856 eur, dôležité na celom koučovaní je niečo iné – dátum objednávky. Tá totižto prišla v čase vrcholiacej kampane pred komunálnymi voľbami v prvej polovici októbra 2022.
Je preto namieste otázka, či koučovania s docentom Radvanom Bahbouhom z českej spoločnosti QED Group, a. s., nemali primátorovi Vallovi priniesť oproti iným kandidátom nepatrnú výhodu. Je totiž síce logické nechať sa koučovať, školiť a trénovať aj počas kampane, no takéto zlepšovanie zručností by si mal každý kandidát či politik hradiť podľa pravidiel zo svojho. Primátor Vallo tak zrejme v čase vrcholiacich politických debát so svojimi najväčšími politickými rivalmi použil prostriedky všetkých Bratislavčanov.
Česká spoločnosť QED Group pritom už s magistrátom v minulosti spolupracovala. Koncom roku 2021 jej magistrát hlavného mesta zaplatil za online individuálny koučing v rozsahu 12 hodín takmer 4 300 eur. Či boli tieto hodiny aj v tomto prípade určené pre primátora Valla, alebo čoho sa individuálny koučing týkal, sa nám zistiť nepodarilo.
Česká spoločnosť QED Group, a. s., na naše otázky reagovala len stroho. „Informácie o individuálnych klientoch neposkytujeme, čo je bežná prax v oblasti, v ktorej pôsobíme,“ uviedla pre Bratislavský Štandard manažérka spoločnosti Veroniky Slezáková. Pochopiteľné by to ale bolo, ak by nešlo o prostriedky z verejných zdrojov.
Koučing je pritom bežný nástroj využívaný predovšetkým v súkromnom sektore, ale aj medzi mnohými športovcami. Koučovanie predstavuje podľa mnohých vyjadrení účinnú metódu osobného a pracovného rozvoja. Cieľom takejto aktivity by malo byť naplnenie potenciálu klienta, zvýšenie jeho osobnej spokojnosti a osvojenie si schopnosti pre zvýšenie výkonnosti.
„V politickom marketingu je koučing veľmi dôležitou súčasťou. Politika je totiž sama o sebe veľmi konfrontačná a mnohí politici sú terčom neustálych útokov. Koučing v tomto zmysle pomáha nebrať si mnohé útoky osobne a vo vypätejších debatách zostať nad vecou,“ uviedol pre Bratislavský Štandard Jan Vávra, majiteľ českej agentúry Ariston PR zaoberajúcej sa politickým marketingom.
To, že sa objednávka na koučing v prípade primátora Valla objavuje tesne pred najvážnejšími volebnými debatami kandidátov a bola uhradená z verejných zdrojov, považuje Vávra za kontroverzné. „Niekedy sa stáva, že politik, ktorý je vo funkcii a zároveň je kandidátom vo volebnej kampani, nevie tieto dve roly od seba oddeliť. To môže spôsobovať viaceré problémy,“ dodal Vávra.
Oslovili sme aj Vallových protikandidátov z komunálnych volieb. Podľa vyjadrenia Martina Mlýneka je zarážajúca aj suma. „Je podľa mňa neprimerané zaplatiť za 5 hodinových stretnutí 1 856 eur. To predstavuje sumu väčšiu ako 370 eur za hodinu, respektíve viac ako 66-tisíc eur mesačne,“ uviedol Mlýnek. Zároveň dodal: „V čase prebiehajúcej volebnej kampane je absolútne neprípustné takto vynakladať verejné zdroje, ale aj mimo obdobia volebnej kampane. Sú iné legitímne spôsoby, ako sa pri výkone verejnej funkcie vzdelávať a osvojovať si nové zručnosti.“
Vyjadrenia Rudolfa Kusého sa nám zatiaľ získať nepodarilo. Rovnako sme neboli úspešní v snahe získať stanovisko magistrátu a jeho hovorcu. Na naše otázky zaslané ešte minulý týždeň nám do uzávierky neodpovedali.