BRATISLAVA – Matúš Vallo pred pár dňami opäť priživil tému dopravy v Bratislave, kde sa vyjadroval k rôznym jej aspektom vrátane cyklonábrežia. Bratislavský Štandard v tejto súvislosti oslovil občianske združenie Znepokojené matky, ktoré má znepokojivo veľký vplyv na rozhodovanie magistrátu, aby sa vyjadrilo k žiadosti Krajskému dopravnému inšpektorátu (KDI), uviesť dopravu na nábreží do pôvodného stavu.
Medzi zásadné schopnosti Matúša Valla patrí nekonečné verklíkovanie mantier, nepriznať si chybu, a keď, tak len nejakú malú. Napríklad, že na cyklonábreží treba osadiť oranžovo-pindžové reflexné stĺpiky a nafarbiť obrubníky a všetko všecičko bude tip top, eňo ňuňo, žiadna iná chyba tam nie je. Proste celý čas opakovať to isté, čo opakuje posledné mesiace všade, kam príde. Odvolávať sa na nezáväzné dokumenty, ignorovať dopravný inšpektorát, komunikovať netransparentne, obchádzať komisie, rozhodovať autokraticky a všetky pomyselné diery v argumentácii zalepiť krikľavou nálepkou s nápisom meeegaaatroooleeejbuuus. Jediný, kto bol doteraz schopný primátorove škandalózne správanie reflektovať, je mestský poslanec Martin Winkler.
Pri primátorovi sa však nateraz nebudeme bližšie pozastavovať, problémy v doprave a možnosť sa k nim vyjadrovať obtýždeň určite berie ako dobrú príležitosť odkloniť záujem verejnosti od zvyšovania daní či katastrofického hospodárenia magistrátu, ktorého zadlženie vyskočilo v roku 2022 na 47,9 percenta bežných príjmov. V porovnaní s rokom 2021 hovoríme o navýšení o takmer tri percentá a rok 2023 tiež nebude môcť primátor nazvať konsolidačným.
Témou tohto komentára sú však odpovede klimaalarmistického spolku Znepokojené matky na otázku Bratislavského Štandardu, aký majú názor na žiadosť Krajského dopravného inšpektorátu, aby magistrát uviedol dopravu na nábreží do pôvodného stavu, a či by ju mal magistrát reflektovať.
Koho by snáď zaujímalo, prečo sa seriózne médium zaujíma o názor občianskeho združenia s jedným zamestnancom, tak odpoveď znie, že ak niekto dokáže vylobovať súhlas viceprimátorky pre taký nebezpečný a hlúpy projekt, akým je priechod pre chodcov na frekventovanej Staromestskej ulici, prestáva byť marginálnym. Zároveň treba upozorniť, že financovanie Znepokojených matiek (približne 65-tisíc eur za rok 2022) pochádza väčšinovo z grantovej schémy European Climate Foundation, ktorej hlavným cieľom je ovplyvňovanie klimatickej politiky.
Odpoveď Znepokojených matiek na naše otázky je vskutku znepokojivá. Na začiatok tvrdia, že „KDI síce píše, že pozná strategické dokumenty, ale ich obsah vôbec nereflektuje“. Uff. Takže na KDI pracujú samí ignoranti, ktorí nevedia do päť napočítať. Načo nám vlastne sú tí policajti, všakže. My vieme lepšie. „Argument KDI o počte cyklistov je zavádzajúci, keďže cyklotrasa je v prevádzke len 3 mesiace, a na hodnotenie jej celoročného využívania je teda príliš skoro.“ Takže nielen, že sú to ignoranti, ale ešte aj zavádzajú.
Škoda len, že si Znepokojené matky zle prečítali dokument KDI, pretože ten hovorí o Dvořákovom nábreží medzi mostom Lafranconi a mostom SNP, a tieto čísla jednoducho sedia. Ale áno, verejnosť je zvedavá aj na vyhodnotenie využívania novej cyklotrasy, na ktorej je približne od začiatku novembra dosť mŕtvo, čo sa cyklopremávky týka.
Perlou v argumentácii Znepokojených je nasledujúca veta: „Zo základnej znalosti princípu dopravnej indukcie vyplýva, že zápchy sa nevyriešia tým, že rozšírite cesty. Naopak, áut by ešte pribúdalo a zápchy by sa časom ešte zhoršovali.“ Vrelo súhlasíme. Rovnako však platí, že sa zápchy zväčšia, keď pruhy zúžite, alebo prípadne úplne zrušíte. Tak, ako v prípade cyklonábrežia, kde magistrát ústami primátora Valla priznal, že si následkom zmien v zmene dopravy pobudnete v zápche dlhšie.
„Táto zmena na Vajanského priniesla výrazné zlepšenie bezpečnosti pre chodcov a cyklistov,“ pokračujú. Toto tvrdenie spochybňuje dopravný analytik Jozef Drahovský, ktorý pre Bratislavský Štandard uviedol: „Osobne jazdievam týmto úsekom aj na bicykli a danú cyklotrasu nepovažujem za bezpečnú, ale za značne rizikovú. Chvíľu je vyhradená len pre cyklistov, chvíľu aj pre BUS a chvíľu aj pre všetky ostatné vozidlá.“
Situácia sa, pravdepodobne, zlepšila pre chodcov, len dodajme, že na úkor všetkých, ktorí kysnú hneď vedľa v zápche vrátane cestujúcich v autobusoch, prípadne aj v električke, keď sa autobusári nezmestia do križovatky včas a zablokujú celú križovatku.
Ďalej pokračujú: „Pred dvoma rokmi sme na nábreží merali rýchlosť áut, a namerali sme tam aj 92 km/h. Výsledky merania sme odovzdali vedeniu magistrátu a žiadali sme upokojenie dopravy. Viaceré 4-prúdové komunikácie v meste podvedome nabádajú vodičov, aby pridávali a porušovali najvyššiu povolenú rýchlosť a tým sú životu nebezpečné, ako nám bohužiaľ neskôr ukázala tragédia na Staromestskej ulici. Preto je potrebné uplatňovať prvky upokojovania dopravy a tým je aj zužovanie jazdných pruhov.“
Poviem vám tajomstvo, milé Znepokojené matky, policajti a možno aj sanitky tadiaľ jazdievali aj rýchlejšie. Aby mohli pomáhať a chrániť, prípadne zachraňovať životy. Dnes majú smolu. A to, že zužovanie jazdných pruhov na Staromestskej niečomu pomôže, je scestná hlúposť. Opitý vodič nerešpektujúci pravidlá tam akúkoľvek zápchu pohodlne obehne cez voľný buspruh.
Zhrňme si, čo boli schopné Znepokojené matky napísať. Jedna urážka smerom ku KDI, jedno nepochopenie písaného textu, jedno nepochopenie otázky, jedno zvýhodnenie chodcov na úkor individuálnej a hromadnej dopravy, jedna logická chyba a tiež zopár banalít o tom, ako má byť samospráva zodpovedná a dbať nielen na plynulosť cestnej premávky, ale „aj udržateľnosť, spravodlivé rozdelenie verejného priestoru a dopady na zdravie a život obyvateľov a návštevníkov mesta.“
Čiže argumentačne nič moc. Na druhú stranu, treba ich pochváliť za brutálnu efektivitu v tom, čo robia, akokoľvek je to to jediné, za čo ich možno pochváliť. Lobing im ide priam vynikajúco. Vylobovať priechod pre chodcov na Staromestskej u viceprimátorky Tatiany Kratochvílovej? Brnkačka! Síce zatiaľ neexistuje, ale sľub padol a zúžené pruhy na Staromestskej budú!
Vo februári zas Znepokojené matky vyzvali magistrát, aby upokojil dopravu na nábreží a bum, v septembri novučičké cyklonábrežie naozaj dopravu upokojilo. Teda, ak čiastočnú paralýzu môžeme nazvať upokojením a zvýšenie exhalátov v priamom kontakte s cyklotrasou zlepšením… čohokoľvek. Možno, že to súvisí s klimatickými cieľmi dotyčných dám, ktovie.
Na záver ešte jedna malá, ale dobre myslená poznámka k sebaprezentácii. Základná poučka klimaalarmistu znie: nerob v lete to, čo máš robiť v zime. V médiách to totiž nevyzerá dobre. Čiže nabudúce, milé dámy, keď vás bude trápiť osud „horiacej zeme“, navštívte úrad vlády v júni, júli, maximálne v auguste, alebo trebárs počas teplého októbra, keď pán primátor vybaví u pána starostu dlhšie otváracie hodiny v Sľubekovej záhrade. Nie s detičkami v otepľovačkách vo februári.