Najväčší svetový výrobca elektromobilov vylodil v Nemecku tisíce čínskych áut a rozpútal cenovú vojnu
Dodávku priviezla loď BYD Explorer No.1, prvá z osmičky nákladných lodí špeciálne vyrobených na tento účel – rozšírenie jej exportu. Príchod prvej várky čínskych elektromobilov sa vzniesol ako mračná nad hlavami etablovaným európskym automobilovým gigantom, ktorí v predajoch značne zaostávajú za čínskymi rivalmi pri prechode zo spaľovacích motorov na autá na batérie.
Hovorkyňa nemeckého prístavu informovala o tom, že z plavidla v utorok vyložili približne 3-tisíc vozidiel. Loď má celkovú kapacitu 7-tisíc áut.
【比亚迪电动车登陆欧洲 DW记者现场直击】
— DW 中文- 德国之声 (@dw_chinese) February 27, 2024
🚗 比亚迪的BYD Explorer No.1将5000辆电动汽车运抵欧洲不来梅(Bremen),我们带大家看看现场的状况,以及这个城市和港口的官员怎么谈德中汽车竞争。也想问问大家,有开过比亚迪的电动车吗?你认为它会对欧美汽车业造成威胁吗?欢迎分享你的看法!
🔌… pic.twitter.com/UqLGC0pDQQ
„Globálny konkurenčný tlak sa všeobecne zvyšuje. Čínski výrobcovia sa čoraz viac tlačia na globálny trh. Ceny klesajú a znižujú sa aj výnosy,“ povedal ešte pred príchodom lode expert na automobilový priemysel Helmut Becker, ktorý v rozhovore pre nemeckú televíziu n-tv nedávno upozornil, že pozícia nemeckých výrobcov automobilov bude v tomto roku horšia ako v roku 2023.
BYD chce zaujať pozíciu Škody
"V strednodobom horizonte chceme byť medzi prvými piatimi z hľadiska celkového počtu registrácií v Európe," povedal Brian Yang, asistent generálneho riaditeľa BYD Europe. Dosiahnuť takýto cieľ by znamenalo získať na európskom trhu podiel viac ako päť percent, čo približne zodpovedá predajom českej automobilky Škoda, ktorá v Európe minulý rok do novembra predala viac ako 625-tisíc vozidiel.
Začiatkom tohto roka najviac predávaný model BYD Atto 3 začínal v Nemecku na cene 47-tisíc eur. Bol teda približne o 4-tisíc eur drahší ako konkurenčné stredne veľké SUV nemeckého Volkswagenu ID4, ktoré má však menšiu 52-kWh batériu. Atto 3 je vybavený batériou s kapacitou 60,5 kilowatthodín.
Situácia sa však onedlho zvrtla. "Cenová vojna medzi automobilkami v oblasti elektromobilov naberá na obrátkach," napísalo v polovici januára automobilové spravodajstvo Automotive News Europe. Ceny čínskej automobilky totiž klesli až o 15 percent.
Línia Atto 3 Comfort je teraz k dispozícii za 37 990 eur, čo zrejme prinútilo aj nemeckých predajcov zlacňovať. Elektromobil ID4, ktorý pôvodne stál 40-tisíc eur, je teraz dostupný za akčnú cenu 33 540 eur.

BYD si veľa sľubuje aj od nedávno predstaveného kompaktného hatchbacku Dolphin, ktorý je jeho najlacnejším modelom v Európe. V Nemecku sa jeho cena začína na 32 990 eur, čo je viac ako dvojnásobok toho, čo stojí v Číne, no menej ako cena nemeckého konkurenčného modelu VW ID3, ktorý v Nemecku stojí 33 865 eur.
Spoločnosť BYD zaznamenala v Nemecku zatiaľ len pomalý pokrok. V minulom roku Spolkový úrad pre automobilovú dopravu zaznamenal 4 139 nových registrácií modelov BYD, z toho 700 kusov v decembri. Model Atto 3 tvoril viac ako 90 percent predaja čínskej spoločnosti.
Čínsky výrobca automobilov predbehol aj americkú Teslu
Spoločnosť BYD založil ešte v roku 1995 Wang Čchuan-fu, dnes 57-ročný miliardár, ktorý sa narodil v pomerne chudobnej farmárskej rodine. Hlavným jadrom jej biznisu bola výroba batérií. Neskôr obrátila pozornosť na výrobu plug-in hybridných a plne elektrických vozidiel. Autá spoločnosti so sídlom v Šen-čene konkurujú americkej Tesle svojou cenou na trhu v Číne aj v Európe.
Koncom minulého roka predbehol tento čínsky výrobca automobilov Muskovu Teslu a stal sa najväčším výrobcom elektrických vozidiel na batérie. V poslednom štvrťroku 2023 dodal totiž BYD na trh viac ako pol milióna elektromobilov. Ročne ich vyrobí približne 2,5 milióna.
[link url = https://standard.sk/552115/o-spolocnosti-ktora-sa-snazi-dobyt-europu-a-prekonat-muskovu-teslu-nastala-era-cinskych-aut]Okrem dodávky veľkého množstva áut do Európy má BYD v pláne založiť v regióne vlastnú továreň podobne ako Tesla, ktorá prevádzkuje závod neďaleko Berlína.
Spoločnosť BYD v januári uviedla, že jej plánovaná základňa v Maďarsku začne prevádzku o tri roky. Analytici odhadujú, že pôjde o fabriku s ročnou výrobnou kapacitou 200-tisíc áut. Stane sa tak prvou čínskou spoločnosťou, ktorá bude vyrábať osobné autá v Európe.
Maďarský premiér Viktor Orbán povzbudil čínske spoločnosti, aby sa usadili v jeho krajine daňovými úľavami a infraštruktúrnymi projektmi. Maďarsko sa má tiež stať druhým najväčším výrobcom batérií v Európe po Nemecku, pričom svoju továreň tam plánuje otvoriť aj čínska skupina CATL.
Okrem Európy to má BYD namierené aj na iné kontinenty. Čínska automobilka plánuje výstavbu svojho nového závodu na výrobu elektrických áut v Mexiku za podmienok, o ktorých v súčasnosti rokuje s miestnymi úradmi. Mexický trh sa v tejto súvislosti ukazuje ako ideálny, keďže je domovom mnohých veľkých automobiliek a je tiež úzko prepojený s trhom Spojených štátov.

BYD je aktívna aj v Latinskej Amerike. V Brazílii plánuje investovať v prepočte 620 miliónov dolárov (574 miliónov eur) do nového priemyselného komplexu. V štáte Bahia na severovýchode Brazílie mieni postaviť komplex troch závodov. Tie sa budú nachádzať v lokalite pôvodne využívanej americkou automobilkou Ford, ktorá však svoj závod v tejto oblasti zatvorila v roku 2021.
Export čínskych elektromobilov vyvoláva vo svete napätie. Európska únia napríklad minulý rok začala vyšetrovať údajné dotácie pre čínskych výrobcov. Ani Američanom sa autá z Číny nepozdávajú. Podľa automobiliek z USA mohutná produkcia čínskych áut ohrozuje ich budúcnosť.
Šéf amerického výrobcu elektrických vozidiel Tesla Elon Musk v januári povedal, že bez obchodných bariér čínske automobilky ostatnú konkurenciu "zdemolujú".
Rovnaký názor zastáva aj aliancia AAM zastupujúca amerických výrobcov. Tá v najnovšej správe oznámila, že uvedenie lacných čínskych áut (ktorých cena je výsledkom dotácií čínskej vlády) na americký trh môže znamenať likvidáciu automobilového sektora v USA.