Najvyššie dovozné clá, vo výške 38 percent, hrozia elektromobilu Mini od nemeckej automobilky BMW, ktoré sa vyrábajú v Číne. Európska komisia tento týždeň oznámila, že od 4. júla môže zaviesť na elektrické autá dovážané z Číny predbežné clá až vo výške 38,1 percent.
Sériová výroba Mini, ktoré BMW vyrába v Číne v spolupráci s čínskou automobilkou Great Wall Motor, sa začala koncom minulého roka. Krátko na to Európska komisia začala vyšetrovanie, či čínski výrobcovia elektromobilov neprofitujú z vysokých štátnych dotácií.
Produkcia Mini je v Číne stále vo svojich začiatkoch a spoločný podnik BMW a Great Wall Motor nebol schopný počas prieskumu splniť podmienky na takej úrovni, aby bol zaradený medzi výrobcov spolupracujúcich pri vyšetrovaní, uviedol zdroj oboznámený so situáciou. V prípade, že Brusel clá zavedie, firmám vyhodnoteným ako spolupracujúce s EÚ hrozia nižšie clá, ktoré budú vo výške 17,4 až 21 percent.
BMW sa k týmto informáciám nevyjadrila. Jej šéf Oliver Zipse však už krátko po oznámení EK o plánoch uvaliť dovozné clá na elektromobily vyrábané v Číne oznámil, že „clá nie sú vhodným riešením a Európska komisia v skutočnosti európske podniky aj európske záujmy poškodzuje“. Rovnaký názor dali najavo aj iné nemecké automobilky..
(reuters, tasr)