Počas podujatia Sancta v Štátnej opere v Stuttgarte vyhľadalo pomoc až 18 divákov vrátane troch, ktorým museli privolať lekára. Predstavenie v réžii Florentiny Holzingerovej vychádza z opery z roku 1921, ktorej premiéru odložili po zásahu cirkvi.
Nová inscenácia sa nevyhla kritike zo strany cirkevných predstaviteľov, keďže sa v nej objavujú nahé mníšky, prehĺtanie krucifixu a sex na javisku. Informujú o tom The Guardian či Euronews.
Počas predstavenia, ktoré vyvolalo taký rozruch, môžu diváci vidieť nahé rehoľníčky na kolieskových korčuliach, ženu oblečenú ako pápež, ktorú potľapkáva robotická ruka, a niekoľko krvavých scén vrátane ukrižovania.
Podľa tvorcov je predstavenie založené na opere Sancta Susana nemeckého skladateľa Paula Hindemitha z roku 1921. Tá prezentuje príbeh mladej mníšky, ktorá po vzrušení z rozprávania jednej zo starších žien v kláštore ide nahá k oltáru a strhne Kristovi z trupu bedrové rúško. Nakoniec však svoj čin oľutuje a prosí mníšky, aby ju zamurovali.
Holzingerová na tento námet vo svojom takmer trojhodinovom predstavení nadväzuje. Obsadenie je čisto ženské a vo veľkej časti scén sa objavuje nahota, BDSM, sex či krv. V minulosti sa v jej predstaveniach objavili napríklad aj exkrementy a močenie.
„Pod dobrou tanečnou technikou si nepredstavujem len niekoho, kto vie dobre tancovať, ale aj niekoho, kto vie na povel močiť,“ povedala autorka v nedávnom rozhovore pre The Guardian.
„Je to opera o prelomení potlačovaného ženského libida, takže sme sa veľmi bavili,“ dodala autorka o súčasnej opere.
Predstavenie si podobne ako jeho predchodca spred sto rokov vyslúžilo kritiku zo strany cirkvi. Premiéru malo tento rok v nemeckom Schwerine a následne ho uviedli na festivale Wiener Festwochen vo Viedni. Tam si vyslúžilo ostrú kritiku rakúskych biskupov. Napríklad salzburský arcibiskup Franz Lackner označil predstavenie za „vážne urážajúce náboženské cítenie a presvedčenie veriacich“.
Napriek tomu je predstavenie v Štátnej opere v Stuttgarte vypredané. „Odporúčame návštevníkom, aby si pred predstavením ešte raz prečítali varovanie,“ povedal hovorca opery Sebastian Ebling. Reagoval tak na záznam z prvých dvoch predstavení, keď 18 divákov požiadalo o pomoc zamestnancov opery.
Text pôvodne publikovali na webe Echo24. Vychádza so súhlasom redakcie.