Župani varujú. Dvetisíc mostov v správe krajov je pred kolapsom
O katastrofálnej situácii informovali v piatok na brífingu predseda Združenia samosprávnych krajov Slovenska (SK8) Jozef Viskupič a predseda Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Ondrej Lunter. Problémový je rovnako západ, stred ako aj východ Slovenska.
Podľa oboch županov zhruba dvetisíc mostov na cestách II. a III. triedy – ktoré boli na Slovensku postavené ešte za bývalého režimu – narazí onedlho na hranicu svojej životnosti.
Bez potrebného financovania a systémového riešenia hrozí ich úplné uzavretie a takým činom aj odstrihnutie časti obyvateľov od okolitého sveta.
„Dnes je v kategórii šesť, teda tesne pred uzavretím, zhruba 600 mostov a ďalších asi 1 400 mostov je v kategórii päť, teda v kritickej zóne. Spolu už dnes vieme o 2 000 mostoch, ktoré sú na pokraji životnosti a kolapsu,“ povedal Lunter.

„Najväčší problém spočíva v nedostatočnom financovaní zo strany štátu. Kraje dostali cesty v príšernom stave a s obrovským investičným dlhom. Postupne sa snažíme cesty opravovať, ale pri mostoch už narážame na limity možného, pretože na to skrátka peniaze nemáme,“ doplnil Viskupič.
Nevyhnutné kroky
Zástupcovia samosprávnych krajov definovali dva kroky, bez ktorých sa situácia nezlepší. Prvým je dofinancovanie samospráv vo výške 2 percent HDP, aby mohli dlhodobo plánovať a financovať svoje kompetencie.
Druhým krokom je urýchlené vytvorenie schémy financovania obnovy mostov, ktorá pôjde mimo rozpočtu samospráv, napríklad prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty) alebo štátneho fondu.
„Ak sa vláda nezačne o tento problém okamžite zaujímať, cestná sieť skolabuje. Nepôjde o roky, ale o týždne, keď nás môžu zasiahnuť prvé fatálne dôsledky,“ zdôraznil Lunter s tým, že samosprávne kraje vyzvali predsedu vlády Roberta Fica a prezidenta republiky Petra Pellegriniho, aby tejto téme venovali maximálnu pozornosť.
Premiéra aj prezidenta požiadali tiež o prijatie a spoločné rokovania. Listom sa taktiež obrátili na podpredsedov a členov Výboru Národnej rady SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Sedmoro mostov už uzatvorili
V BBSK museli v nedávnom čase uzatvoriť a obmedziť dopravu na siedmych mostoch. Viskupič a Lunter sa dnes stretli v Hnúšti – práve v tomto meste v okrese Rimavská Sobota sa to dotklo až dvoch. Tie boli na základe diagnostiky preradené do stavebno-technického stavu sedem – havarijný.
Jeden z nich, po ktorom jazdili nielen automobily, ale aj autobusy, museli úplne uzatvoriť. Pre obmedzenia na druhom moste musia kamióny chodiť viac ako 60 kilometrovou obchádzkou a hrozí, že budú musieť obmedziť aj osobné autá.

„Hnúšťa má 15 mostov. Z toho je jeden zhodený, jeden je obmedzený a ďalší úplne uzatvorený. Dva je potrebné rekonštruovať. Financií niet. Je to veľká záťaž pre mesto, ale hlavne pre obyvateľov, ktorí musia cestovať za prácou či vzdelaním,“ uviedol pre Štandard primátor Hnúšte Martin Pliešovský.
Alarmujúca situácia je aj v Nitrianskom samosprávnom kraji (NSK), ktorý má v správe 533 mostov. Z hľadiska stavebno-technického stavu bol ich stav ku koncu minulého roka veľmi zlý. V prvom stupni, ako bezchybný, je iba jeden.
V stupni dva – ako veľmi dobrý – je 14 mostov a v stupni tri – dobrý – je 89 mostov. Najviac mostov je v stupni štyri, teda uspokojivý – 246 mostov. Stupeň päť – zlý – je 128 mostov. V šestke – veľmi zlý – je ich 48 a v stupni sedem – teda v havarijnom stave – je šesť mostov nitrianskej župy.

„Momentálne je uzavretý most cez rieku Hron v Jure nad Hronom na ceste III/1563. Na rekonštrukciu mostov zaradených do kvalitatívne najnižšieho stupňa (päť až sedem) by bolo potrebných približne 90 miliónov eur,“ uviedla pre Štandard Agneša Sleziaková z Kancelárie predsedu NSK.
„Pre mosty, ktoré sú v nevyhovujúcom technickom stave, máme naplánované opatrenia pre ich bezpečnú prevádzku a tiež rekonštrukciu. Uzatvorenie ďalších mostov pre nevyhovujúci technický stav v súčasnosti nie je plánované,“ doplnila Sleziaková.
O čosi lepšie je na tom sever
Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) má vo vlastníctve 791 mostov, z toho v havarijnom stave, čo je šiesty a siedmy stupeň, je 38 mostov, čo z celkového počtu predstavuje 5 percent. V zlom stave, čo je stavebno-technický stupeň päť, má ŽSK 120 mostov, čo z celkového stavu predstavuje 15 percent.
„V zmysle technických predpisov sa stavebno-technický stav mostných objektov sleduje a hodnotí každý rok po zimnom období. Hlavné prehliadky mostov, pri ktorých sa sleduje detailne ich stavebno-technický stav, vrátane ich spodnej časti a statiky sa vykonávajú každé 4 roky,“ povedala pre Štandard hovorkyňa ŽSK Eva Lacová.
Tento stav sa však po zimnom období môže v dôsledku poveternostných podmienok zmeniť. „Predpokladaná potreba finančných zdrojov na odstránenie veľmi zlého stavu je zhruba 35,5 milióna eur a na odstránenie zlého stavu je to približne 80 miliónov eur,“ doplnila Lacová.
V zmysle platnej legislatívy nie je možné uzavrieť most bez obchádzkovej trasy alebo náhradného premostenia, preto kraje zoraďujú rekonštrukcie tak, aby takejto situácií predchádzali.
„Najväčším problémom je most v Námestove, pretože jeho rekonštrukcia predstavuje 15 až 20 miliónov eur. Tie samosprávny kraj z vlastných zdrojov nie je schopný zabezpečiť a už vôbec nie v čase konsolidácie verejných zdrojov,“ doplnila Lacová.
Keď je „na spadnutie“ tretina župných mostov
Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) spravuje 642 mostných objektov, z toho je približne tretina v piatom a šiestom stupni stavebno-technického stavu.
„Predpokladaný objem financií na rekonštrukciu všetkých mostov v zlom a vo veľmi zlom stave je približne 55 miliónov eur. Aktuálne má Správa ciest TSK pripravené projekty na rekonštrukcie mostných objektov v celkovej sume 6 miliónov eur,“ uviedla pre Štandard Lenka Kukučková, hovorkyňa TSK.
Následne podľa aktuálnych rozpočtových možností pristúpi kraj k verejným obstarávaniam na zhotoviteľov rekonštrukcií mostných objektov.
O stavebnú údržbu mostov sa starajú aj tri mostné čaty Správy ciest TSK na cestmajsterstvách v Trenčíne, Prievidzi a Považskej Bystrici.
„Tie sa za uplynulý rok postarali o opravu 16 mostných objektov, čo viedlo k zlepšeniu ich stavebno-technického stavu a k zvýšeniu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky,“ doplnila Kukučková.