Rekordné dotácie a viac turistov. Ceny v hoteloch a reštauráciách rastú aj s nižšou daňou
Ministerstvo cestovného ruchu a športu v tomto roku zvýšilo nárok na dotácie oblastným a krajským organizáciám cestovného ruchu zhruba o dve tretiny.
Namiesto vlaňajších necelých 9,5 milióna eur môžu po novom na svoje aktivity a služby pre návštevníkov organizácie získať takmer 16 miliónov eur, z toho na vlastné projekty 10,6 milióna eur a na spoločné projekty ďalších 5,3 milióna eur.
Nárok na dotáciu a jej výška sa odvíja od vybranej miestnej dane z ubytovania. Viac návštevníkov znamená vyšší príjem miest a obcí z tejto dane a teda aj vyššiu dotáciu pre organizácie cestovného ruchu, ktorých členmi sú aj samosprávy.
Umožnila to novela zákona o podpore cestovného ruchu, ktorú pripravilo a presadilo ešte predošlé vedenie ministerstva na čele s Dušanom Keketim (nominant SNS).
Rezort, ktorý od marca po dohode o obnove koaličnej väčšiny už vedie Rudolf Huliak (Národná koalícia), na otázky Štandardu k téme zatiaľ neodpovedal.
Kvalitu služieb treba zvýšiť
Záujem o turizmus, rekreáciu a zaujímavosti na Slovensku ľudia majú, dôležitá je úroveň a ceny služieb, ako aj skúsenosti a zážitky.
„Evidujeme nárast v počte aj v prenocovaniach zahraničných aj domácich návštevníkov. Cestovný ruch medziročne rastie, hoci nedosiahol úroveň z roka 2019,“ povedal krátko pred predčasným koncom na poste ministra Keketi. Očakával, že organizácie pripravia projekty, ktoré zvýšia kvalitu služieb cestovného ruchu v regiónoch.
Dotácie môžu využiť na marketing a propagáciu, podporu turistických a informačných centier pre návštevníkov, udržateľné produkty či rozvoj infraštruktúry, ďalej na podporu miestnych atraktivít, strategické materiály a vzdelávacie aktivity.

Fond s rozpočtom dvadsať miliónov eur
Daná suma je podľa slov bývalého štátneho tajomníka pre cestovný ruch Mareka Harbuľáka určená pre 39 oblastných a osem krajských organizácií cestovného ruchu, ktorých členmi je viac ako päťsto obcí a tiež vyše osemsto podnikateľských a iných subjektov.
Tento počet medziročne narástol o dvanásť percent, čo znamená, že regióny vnímajú potenciál cestovného ruchu pre svoj rozvoj a chcú ho rozvíjať. Na doplňujúce otázky Štandardu bývalý štátny tajomník nereagoval.
Fond na podporu cestovného ruchu vznikol tiež za minulého vedenia ministerstva začiatkom tohto roka na základe rovnomenného zákona.
Zo svojho rozpočtu 20 miliónov eur bude priebežne podporovať ekonomicky, environmentálne a sociálne udržateľný cestovný ruch, výstavbu, modernizáciu a rekonštrukciu udržateľnej a odolnej infraštruktúry odvetvia.
Spolu s peniazmi pre domáce organizácie cestovného ruchu pôjde o historicky najvyššie dotácie v tomto sektore. Správna rada fondu bude schvaľovať príspevky na projekty do piatich miliónov eur a navrhovať vláde príspevky nad päť miliónov eur.
Ceny napriek nižšej dani rastú
Od začiatku roka klesla daň na ubytovanie a stravovanie z desiatich na päť percent. Ceny za tieto služby v prvých dvoch mesiacoch aj tak rástli medzimesačne aj medziročne nad celkovou úrovňou inflácie.
Podľa Štatistického úradu SR boli vo februári ceny medziročne vyššie v priemere o 7,6 percenta, najmä za stravu. V minulom roku ceny v hoteloch a reštauráciách stúpli o viac ako päť percent, hlavne pre zdražovanie v reštauráciách a kaviarňach nad sedem percent.
Generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) Martin Novotný pre Štandard uviedol, že rast cien v hoteloch, reštauráciách a kaviarňach – v takzvanom HORECA odvetví – bol najviac ovplyvnený zvyšujúcimi sa mzdovými nákladmi, nárastom cien prenájmov a energií.
V neposlednom rade malo na to vplyv aj zvyšovanie vstupných cien potravín, keďže nie je dlhodobo možné používať iba tie zo skupiny základných so zníženou daňou.
„Aktuálne nie sú objektívne predpoklady na úplné zastavenie rastu cien. Možné spomalenie v marci môže opäť vystriedať rast v apríli, keď vstúpi do platnosti daň z finančných transakcií. Výsledné ceny sú dlhodobo riadené trhom a reagujú na dopyt od klienta,“ priblížil Novotný.

Návštevnosť sa približuje úrovni pred pandémiou
V prvom mesiaci tohto roka mali podľa štatistikov ubytovacie zariadenia cestovného ruchu takmer 412-tisíc hostí, teda medziročne o desať percent viac, a to aj napriek rastu cien.
Tohtoročný január bol najúspešnejší od vzniku pandémie, pričom oproti januáru 2020 – poslednému januáru neovplyvnenému protipandemickými opatreniami – chýbalo ešte osem percent ubytovaných.
Počet návštevníkov v roku 2024 dosiahol 5,9 milióna a medziročne vzrástol o tri percentá. Stále nedosiahol rekordný rok 2019 s viac ako 6,4 milióna hosťami.
K tomu chýbalo ešte osem percent, čiže viac ako pol milióna osôb. Rok 2024 bol ale historicky druhý najúspešnejší.
Domáci turisti vlani tvorili takmer dve tretiny celkovej návštevnosti, teda 3,8 milióna osôb, tretina pripadla na zahraničných s necelými 2,2 miliónmi hostí.
V oboch prípadoch ich bolo viac, k úrovni roka 2019 sa viac priblížili domáci. Na celkovej návštevnosti sa už piaty rok prejavuje nižší záujem cudzincov, chýbalo ich viac ako tristotisíc alebo trinásť percent.
Rok | Návštevníci spolu | Domáci návštevníci |
|---|---|---|
| 2018 | 5,6 | 3,34 |
| 2019 | 6,43 | 3,96 |
| 2020 | 3,21 | 2,36 |
| 2021 | 2,72 | 2,15 |
| 2022 | 4,83 | 3,24 |
| 2023 | 5,73 | 3,64 |
| 2024 | 5,92 | 3,75 |
Zvýši sa počet turistov spred piatich rokov?
„Od pandémie nás už delí päť rokov, a teda je viac než namieste očakávať výkon sektora nad úrovňou roka 2019, respektíve januára 2020. Typické lyžiarske destinácie, napríklad Jasná, si na tieto čísla dočiahli, vo Vysokých Tatrách bola návštevnosť rovnako veľmi blízko,“ spresnil pre Štandard Novotný.
Ako poznamenal, spotrebiteľské správanie domáceho návštevníka je brzdené konsolidačnými opatreniami, pričom referencie zahraničného klienta citlivo reagujú na ponuku na európskom trhu.
Novotný však dodáva, že cestovný ruch je komplexný sektor, ktorý – ak chceme prekračovať výkony roku 2019 – si vyžaduje kontinuálne a systémové pokračovanie v strategickom rozvoji.
Propagácia doma a v zahraničí
Náš domáci cestovný ruch propaguje doma a v zahraničí národná organizácia Slovakia Travel. Vznikla v apríli 2021 po piatich rokoch od zrušenia predošlej domácej inštitúcie tohto zamerania s názvom Slovenská agentúra pre cestovný ruch.
„Takmer šesť miliónov ubytovaných hostí a druhý najlepší výsledok za celú históriu Slovenska nás teší, je odrazom systematickej a odbornej práce na propagácii našej krajiny naprieč celou našou organizáciou,“ zareagovala na vlaňajšiu návštevnosť generálna riaditeľka Slovakia Travel Ivana Vala Magátová.

Za návštevnosťou sú aj prezentácie Slovenska, účasti na výstavách a veľtrhoch či usporadúvanie ciest pre zahraničných touroperátorov a médiá či aktivity zahraničných zastúpení agentúry.
„To všetko prispieva ku kontinuálnemu rastu návštevníkov. V našom úsilí budeme pokračovať a verím, že sa nám v blízkej dobe podarí prekonať aj historický rok 2019,“ dodala šéfka Slovakia Travel.
Popri doterajších zastúpení v Prahe, Budapešti, vo Varšave a v Tel Avive organizácia otvorila začiatkom roka v Helsinkách pobočku pre Škandináviu.
Spolu s organizáciami cestovného ruchu
Agentúra tvrdí, že robí všetko pre aktívnu a systematickú prezentáciu Slovenska doma a v zahraničí ako turistickej a dovolenkovej destinácie. Prečo potom návštevnosť stále nedosiahla úroveň z roku 2019? Cestovný ruch môžu ovplyvniť rôzne činitele.
„Pre zahraničných návštevníkov to môže byť napríklad blízkosť nášho suseda Ukrajiny, kde prebieha vojna, hoci nebezpečie v našej krajine nehrozí,“ uviedla pre Štandard vedúca odboru komunikácie Slovakia Travel Zuzana Eliášová.
Pozitívom pre cestovný ruch na Slovensku je podľa nej postupné rozširovanie leteckej infraštruktúry a dostupnosť leteckých liniek priamo na Slovensko. „Výhodou je aj blízkosť medzinárodného letiska Schwechat neďaleko Bratislavy,“ podotkla.

Agentúra prepája marketingové kampane a iné propagačné aktivity, napríklad účasť na zahraničných veľtrhoch a výstavách s budovaním siete kontaktov.
Očakáva, že synergiou aktivít a činností organizácií cestovného ruchu môžu spoločne vytvoriť atraktívnu ponuku produktov, ktorá je na cieľových trhoch konkurencieschopná. Takisto chce aktívne rozvíjať spoluprácu s regiónmi.
„Dôležité je tiež venovať sa vzdelávaniu a zdieľaniu skúseností s profesionálmi v oblasti cestovného ruchu. Ľudský faktor hrá najdôležitejšiu úlohu pri zabezpečení kvality služieb, pretože interakcia s personálom v službách a miestnou komunitou sa stáva súčasťou zážitku, ktorý si turista odnesie,“ podotkla Eliášová.
V Tatrách by chceli viac cudzincov
Dlhodobým cieľom Oblastnej organizácie cestovného ruchu Región Vysoké Tatry je udržanie návštevnosti zo Slovenska a podpora návštevnosti zo zahraničia. Medzi zahraničnými hosťami sú tam stabilní poľskí, českí a maďarskí turisti.
„Pre nás je najdôležitejšie znižovať závislosť od týchto trhov podporou ďalších trhov, vzdialenejších krajín,“ informovala Štandard výkonná riaditeľka spomínanej organizácie Lucia Blašková.
Chceli by zvýšiť záujem o Slovensko v Spojenom kráľovstve, v krajinách Beneluxu či v Škandinávii, keďže – ako uviedla Blašková – „turisti odtiaľ prichádzajú, ale potenciál je tam oveľa väčší".
Zlepšiť treba dostupnosť, čiže infraštruktúru priamo doma, ale aj podporu leteckých liniek. „To je priorita pre rozvoj,“ dodala Blašková.

Bratislava nie je len historické centrum
Bratislavská organizácia cestovného ruchu (Bratislava Tourist Board) sa snaží o to, aby návštevníci nevnímali Bratislavu len ako historické centrum, ale i ako turisticky zaujímavý región a vstupnú bránu na Slovensko, ktoré im má tiež čo ponúknuť.
„V minulosti sme už organizovali cesty pre novinárov a kempy pre influencerov s presahom hlavného mesta. Veríme, že práve takáto spolupráca pomôže udržať turistov na Slovensku, čo je pre náš cestovný ruch priorita,“ ozrejmil pre Štandard vedúci komunikačného oddelenia bratislavskej organizácie Michal Foltýn.
V porovnaní s konkurenčnými mestami strednej Európy podľa neho najviac narážajú na nedostatočné financovanie a personálne poddimenzovanie.
„Veríme, že každé efektívne vynaložené euro cestovnému ruchu pomôže, a preto očakávame, že ak uspejú žiadosti na projekty, ktoré predložia organizácie z Bratislavy, bude to mať pozitívny vplyv aj na hlavné mesto a jeho ponuku pre turistov,“ uzavrel Foltýn.