Elektromobily zažívajú v Európe comeback. Tesla však dostáva košom
Elektromobilita zažíva na starom kontinente začiatkom roka vzpruhu. Predaje elektrických áut výrazne rástli v januári aj februári. O desiatky percent.
Hoci nevedno, či (a ako dlho) tento trend vydrží, po minulom roku ide po dlhom čase o naozaj pozitívne vyzerajúce čísla. Najmä v kontexte toho, že v prvých dvoch mesiacoch tohto roka došlo v Európe k celkovému ochladeniu dopytu po automobiloch. V januári sa predaje medziročne znížili o 2,6 percenta, vo februári zase o 3,4 percenta.
Pripomeňme, že minulý rok sa dopyt po elektromobiloch v Európe znížil o 1,3 percenta, pričom vo viacerých mesiacoch bol zaznamenaný prudký medziročný prepad. Problém bol o to výraznejší, že ide o nové globálne rastúce odvetvie, od ktorého všetci analytici očakávali prudký rast.
Elektromobily mali podľa prognóz rýchlo zaberať na európskom trhu čoraz väčší podiel. Z 15 percent v roku 2023 na 20 percent v predchádzajúcom roku. To sa nestalo a elektrické vozidlá tvoria z predaných áut ešte stále približne rovnakú časť.
Európske automobilky, ktoré pod tlakom Bruselu do elektromobilov vo veľkom investovali, sa tak dostali do neveľmi lichotivej situácie. Svoje o tom vie aj švédsky výrobca batérií Northvolt, ktorý bol najväčšou európskou nádejou v tomto odvetví, no pred necelým mesiacom ohlásil bankrot.
Ktoré značky sú v kurze
S príchodom roku 2025 sa situácia mierne zmenila a zdá sa, že sa odvetviu začína opäť dariť. Netreba však za tým hľadať Teslu ani čínske automobilky.
Malú renesanciu zatiaľ ťahajú najmä etablované značky s novými elektrickými modelmi, ako sú ID.7 od Volkswagenu, R5 od Renaultu či EV3 od spoločnosti Kia. Analytici však upozorňujú na to, že za vyššími predajmi môže byť aj snaha výrobcov predať elektrické autá, aby splnili európske regulačné ciele.
Čínskych výrobcov automobilov brzdia clá, ktoré Únia vlani uvalila na jednotlivých zahraničných výrobcov v rôznej výške. Čínske spoločnosti vyrobili len necelých sedem percent vozidiel, ktoré boli v Európskej únii zaregistrované vo februári. To je najmenší podiel od začiatku roka 2023.
Najlepšie sa darí automobilke BYD, ktorej sa zároveň dotýkajú najnižšie 17-percentné sadzby ciel. Tá totiž na rozdiel od väčšiny čínskych spoločností kooperovala s Bruselom, keď vyšetroval veľkosť a význam vládnych dotácií pre tamojší elektromobilový priemysel.
Čínska automobilka na európskych trhoch v tomto roku rastie. Hoci v absolútnych číslach nie sú jej predaje vysoké, v porovnaní s prvými mesiacmi lanského roka ich viac ako zdvojnásobila.
Z globálneho hľadiska už BYD prebrala na poli elektromobility prvenstvo od Tesly Elona Muska. Ešte vlani bola na vrchole americká spoločnosť, keď predala zhruba o 25-tisíc vozidiel viac. Prvý kvartál 2025 však jasne ukazuje v prospech čínskeho výrobcu. Na odbyt mu išlo viac ako 416-tisíc vozidiel, zatiaľ čo Tesle len necelých 337-tisíc.
Paradoxom je, že ešte v roku 2011 sa Elon Musk v rozhovore pre Bloomberg smial z predstavy, že by mu firma BYD mohla konkurovať: „Videli ste to auto?“
Tesla padá v Európe na ústa
Dnes nezdar Tesly ťahá najmä prepad predajov na starom kontinente. Ten prišiel zhruba odvtedy, čo jej majiteľ Elon Musk koncom decembra na sociálnej sieti X napísal, že „Nemecko môže zachrániť len AfD“ – protiimigračná a euroskeptická pravicová strana. Neskôr dokonca vyzval Nemcov, aby ju v predčasných voľbách 23. februára volili.
Spoločnosť vo februári predala na starom kontinente takmer o 43 percent menej áut než vlani. V januári bol prepad ešte o dva percentuálne body vyšší.

V kuloároch sa však spomína aj to, že za prepadom predajov nemusia stáť len Muskove sympatie k AfD, ale aj starnúce portfólio produktov či rastúca konkurencia.
Automobilový analytik Matthias Schmidt napríklad skonštatoval, že jedným z faktorov môže byť aj to, že zákazníci čakajú na modernizovaný model Y, ktorého predaj sa má spustiť v prvej polovici roka 2025.
Väčšinou sa však množia názory, ktoré za poklesom predajov vidia odpor spotrebiteľov k značke, ktorú vlastní podporovateľ AfD.
Naznačuje to aj trend, o ktorom Štandard nedávno písal. Od miliardárových vyjadrení začal v Nemecku prekvitať obchod s rôznymi nálepkami a doplnkami, na ktorých je napísané: „Kúpil som si to predtým, ako sa Elon zbláznil.“ Podnikateľ Patrick Schneider sa napríklad vyjadroval, že denne mu koncom januára prichádzalo 600 až 800 objednávok na tieto nálepky.