Ako žijú migranti na Cypre, na čo a na koho sa sťažujú a prečo žiadajú o azyl?
Keď navštívil pápež František v decembri Cyprus, dal pri tejto príležitosti zorganizovať presídlenie 50 migrantov do Talianska. Boli medzi nimi aj dvaja Kamerunčania, ktorí urobili hlúpu chybu, že podali svoju žiadosť o azyl mierovým silám OSN, a odvtedy trčali v krajine nikoho – v nárazníkovej zóne, ale aj ľudia z už oficiálne zrušeného (reálne však preplneného) deportačného tábora, ktorých vzali priamo z tábora do lietadla. Napadlo mi, že sa porozprávam s tými, ktorých pápež so sebou nevzal.
Zistil som, že Cyprus sa za päť rokov zreteľne zmenil. Tureckom okupovaný severný Cyprus bol vďaka masám platiacich afrických študentov už dlho najafrickejším regiónom v Európe, ale teraz sú mladí muži ázijského a afrického pôvodu aj na gréckom juhu súčasťou pouličnej scény. Turecko je podobne ako Bielorusko podozrivé z podpory migrácie s cieľom destabilizovať EÚ. Ak to prepočítame na počet obyvateľov, je momentálne tento rozdelený ostrovný štát štátom EÚ, ktorý trpí najväčším prílevom migrantov. František myslel svoj malý resettlement ako signál solidarity s Cyprom.
V slnečné ráno som stál pred ruinami nárazníkovej zóny s ostnatým drôtom v Nikózii. Do nich bola vsadená trojdielna kamenná budova: v strede malý, v interiéri dosť tmavý katolícky kostol Svätého kríža; vpravo nunciatúra so záhradou a BMW; vľavo malá kancelária katolíckej Caritas Cyprus, ktorá poskytuje poradenstvo približne desiatim tisícom registrovaných migrantov. Tú tichú scénu narušili svojím prechodom dvaja muži, jeden výrazne germánsky vojak OSN a nunciov záhradník.
Prišiel som v pracovný, ale nestránkový deň, niektorí migranti beztak vyhľadali charitu maličkej katolíckej menšiny. Kamerunskej matke samoživiteľke, ktorá je na Cypre od roku 2018, bol už dávno udelený azyl, práve si s dcérenkou vyzdvihla formulár žiadosti o obnovenie svojich dokladov. Chce sa sťahovať do západnej Európy, iba pandémia to oddialila. Opýtal som sa jej – ako neskôr všetkých ostatných – na jej dôvody, prečo potrebuje azyl. Neochotne odpovedala, že ide o „zmes politických a náboženských dôvodov“ a vytratila sa.
Podobne vágnu odpoveď („Banglamafia“) mi dala aj skupina spolubývajúcich Bangladéšanov, ktorí ma rýchlo obklopili trpkými obvineniami. Tvrdili, že Cyprus dostáva od EÚ mesačne 500 eur za každého migranta, „ale ja dostávam len 261 eur, ktoré mi už dva mesiace zadržiavajú. 261 eur, kde je zvyšok, to sú moje peniaze!“ Francúzsko dáva 460 eur, povedali mi, Taliansko 550. Sťažovali sa, že cyperské úrady „automaticky zamietajú Bangladéšanov do dvoch mesiacov“, cyperskí právnici vraj berú 500 – 600 eur za odvolanie, až do 1200 eur za ďalšie odvolanie – „a sú spokojní! My sme pre Cyperčanov biznis!“
Vyšla ku mne dôstojná dáma vo vlnenej veste a poskytla mi rozhovor. Na tvári mala decentne rúško, hrialo nás slnko. Riaditeľka cyperskej charity Elizabeth Kassinisová označila údaje Bangladéšanov za nepresné, podľa nej dostáva migrant na Cypre približne 380 eur mesačne plus 100 eur za nájom. Caritas sa vraj neustále borí s tým – povedala zdvorilo –, že migranti disponujú nesprávnymi informáciami. Pápež František tu v kostole Svätého kríža slávil ekumenickú bohoslužbu s migrantmi. Štyria z nich, dve ženy a dvaja muži, dali svedectvá, aj samotná Kassinisová predniesla príhovor, po nej pápež. Riaditeľka charity nevedela povedať, akej viery boli štyria vybraní migranti. Ona sa na vieru nepýta, „to nie je spôsob, akým pracujem“.
Rovnako ako poľský kňaz tunajšej farnosti, s ktorým som si písal, ani Kassinisová nevedela povedať, kto vybral 50 ľudí, ktorým bolo dopriate presídlenie do Talianska. Cyperská katolícka cirkev s tým nemala do činenia, organizoval to Vatikán, „to sa musíte opýtať Vatikánu“. V každom prípade Kassinisová vnímala návštevu pápeža ako „monumentálnu“, „on vyjadril súcit s migrantmi, ale aj empatiu s Cyprom“. Z malého Cypru sa stal totiž „frontový štát, ktorým predtým nebol“. „Každý mesiac prichádza tisíc migrantov,“ upresnila.
Počas nášho rozhovoru stál za plotom vysoký unavený Afričan s teplou čapicou a nehybne na nás hľadel. Keď sa Kassinisová naňho pozrela, povedal: „Chcem sa vrátiť do svojej krajiny.“ Katolícka manažérka mu povedala: „To my nerobíme. A neviem o žiadnom centre, ktoré by niečo také robilo.“ Venovala sa opäť mne, Afričan však naďalej na nás hľadel, bolo to iritujúce. Neskôr opäť povedal: „Chcem sa vrátiť do svojej krajiny.“ A odišiel.
Následne ma obkolesili jeden bangladéšsky a jeden pakistanský mladík. A pokračovali v obviňovaní: Na všetkých úradoch vrátane katolíckej charity vraj pracujú za brutálny európsky plat „lenivé ženy nad 50 rokov“ a každý z migrantov vraj už dostal pokutu 300 eur za nosenie rúška pod nosom. „Toto robia policajti len chudobným Ázijčanom!“ So sprisahaneckým pohľadom tvrdili, že pápež zobral do Talianska len kresťanov. Bradatý Pakistanec mi ukázal fotografiu oholeného bieleho muža v bielej košeli: „To som bol JA v marci!“ Ukázal na seba: „A TOTO urobil zo mňa Cyprus!“
Kým začali padať nadávky z indického subkontinentu, stáli Afričania oddelene, pozorne pritom počúvali. Keď boli znechutení moslimovia preč, ešte som sa bavil s jedným z mála katolíkov, ktorých som pred centrálou cyperského katolicizmu stretol. Bol to sympatický Kamerunčan so stojacimi dredmi. Prišiel ako študent ropného a plynárenského inžinierstva, pre seminár na výške nemohol ísť pozrieť pápeža, tiež to bol žiadateľ o azyl. Svoju žiadosť o azyl vysvetlil diskrimináciou anglicky hovoriaceho regiónu v Kamerune, k tomu je „vládnuca strana pri moci dlhšie, ako som ja na svete“. Mladý futbalista hral doma v druhej kamerunskej lige. „Chce ma teraz cyperský prvoligový klub, chodím k nim na každý tréning, ale bez papierov nemôžem podpísať.“
Inak sa nechcel sťažovať, Cyprus sa mu páči, chce tu zostať. Iba tie letné cyperské horúčavy na neho doliehajú.