S migrantami, ktorých pápež nezobral do Talianska

Ako žijú migranti na Cypre, na čo a na koho sa sťažujú a prečo žiadajú o azyl?

Cyprus Nikosia Green Line pri katolickom kostole Autor Leidenfrost Nikózia na Cypre, v zemi nikoho. Foto: Martin Leidenfrost

Keď navštívil pápež František v decembri Cyprus, dal pri tejto prí­leži­tosti zorganizovať pre­sídlenie 50 migrantov do Talianska. Boli medzi nimi aj dvaja Ka­merunčania, ktorí urobili hlúpu chybu, že podali svoju žiadosť o azyl mie­ro­vým silám OSN, a od­vtedy trča­li v krajine nikoho – v ná­raz­níkovej zó­ne, ale aj ľudia z už oficiálne zru­šeného (reálne však pre­plne­né­ho) de­portačného tábora, kto­rých vza­li pria­mo z tábora do lietadla. Napadlo mi, že sa po­rozprávam s tý­mi, kto­rých pápež so sebou nevzal.

Zistil som, že Cyprus sa za päť rokov zreteľne zmenil. Tureckom oku­povaný severný Cyprus bol vďaka masám platiacich afrických štu­den­tov už dlho naja­fric­kej­ším regiónom v Európe, ale teraz sú mla­dí muži ázijského a afrického pôvodu aj na gréckom juhu súčasťou po­uličnej scény. Tu­rec­ko je po­dobne ako Bielorusko podozrivé z podpory migrácie s cie­ľom de­sta­bi­lizovať EÚ. Ak to prepočítame na počet oby­vateľov, je momentálne tento roz­de­le­ný ostrovný štát štátom EÚ, ktorý trpí najväčším prí­le­vom migrantov. František myslel svoj malý resettlement ako signál solidarity s Cyprom.

V slnečné ráno som stál pred ruinami nárazníkovej zóny s ostnatým drôtom v Nikózii. Do nich bola vsadená trojdielna kamenná budova: v strede malý, v interiéri dosť tmavý katolícky kostol Svätého krí­ža; vpravo nun­ciatúra so záhradou a BMW; vľavo malá kancelária ka­tolíckej Ca­ri­tas Cyprus, ktorá poskytuje poradenstvo približne desiatim tisícom re­gis­t­rovaných mig­rantov. Tú tichú scénu narušili svojím prechodom dvaja muži, jeden výrazne germánsky vojak OSN a nunciov záhradník.

Prišiel som v pracovný, ale nestránkový deň, niektorí migranti beztak vy­hľa­dali charitu maličkej katolíckej menšiny. Ka­me­run­s­kej matke samoživiteľke, ktorá je na Cypre od roku 2018, bol už dávno udelený azyl, prá­ve si s dcé­ren­kou vyzdvihla for­mu­lár žia­do­s­ti o ob­novenie svojich do­kla­dov. Chce sa sťahovať do zá­pad­nej Európy, iba pandémia to oddialila. Opý­tal som sa jej – ako ne­skôr všet­kých os­tat­ných – na jej dôvody, prečo potrebuje azyl. Neochotne od­po­ve­dala, že ide o „zmes po­li­tic­kých a ná­bo­ženských dôvodov“ a vytratila sa.

Podobne vágnu odpoveď („Banglamafia“) mi dala aj skupina spo­lu­bý­va­júcich Bangladéšanov, ktorí ma rýchlo obklopili trpkými ob­vi­ne­nia­mi. Tvr­di­li, že Cyp­rus dostáva od EÚ mesačne 500 eur za každého mig­ran­ta, „ale ja do­stávam len 261 eur, ktoré mi už dva mesiace za­držia­va­jú. 261 eur, kde je zvyšok, to sú moje peniaze!“ Fran­cúz­s­ko dáva 460 eur, po­vedali mi, Taliansko 550. Sťažovali sa, že cy­per­ské úrady „automaticky zamietajú Bangladéšanov do dvoch me­sia­cov“, cyperskí práv­nici vraj berú 500 – 600 eur za odvolanie, až do 1200 eur za ďalšie od­vo­lanie – „a sú spokojní! My sme pre Cy­per­ča­nov biznis!“

Vyšla ku mne dôstojná dáma vo vlnenej veste a poskytla mi roz­ho­vor. Na tvári mala decentne rúško, hrialo nás slnko. Riaditeľka cyperskej cha­rity Elizabeth Kas­si­ni­so­vá označila údaje Bangladéšanov za nepresné, podľa nej do­stá­va mig­rant na Cypre približne 380 eur mesačne plus 100 eur za ná­jom. Caritas sa vraj neustále borí s tým – povedala zdvorilo –, že mig­ranti disponujú ne­správ­nymi in­for­má­ciami. Pápež František tu v kostole Svätého kríža slávil ekumenickú bohoslužbu s migrantmi. Šty­ria z nich, dve ženy a dvaja muži, dali svedectvá, aj samotná Kassinisová predniesla príhovor, po nej pápež. Riaditeľka charity nevedela povedať, akej viery boli štyria vybraní migranti. Ona sa na vieru ne­pý­ta, „to nie je spôsob, akým pracujem“.

Rovnako ako poľský kňaz tunajšej farnosti, s ktorým som si písal, ani Kassinisová nevedela povedať, kto vybral 50 ľudí, ktorým bolo dopriate presídlenie do Talianska. Cyperská katolícka cirkev s tým nemala do činenia, organizoval to Vatikán, „to sa musíte opýtať Vatikánu“. V každom prípade Kassinisová vnímala návštevu pápeža ako „monumentálnu“, „on vy­jad­ril súcit s migrantmi, ale aj empatiu s Cyprom“. Z malého Cypru sa stal totiž „frontový štát, ktorým predtým ne­bol“. „Každý me­siac prichádza tisíc migrantov,“ upresnila.

Počas nášho rozhovoru stál za plotom vysoký unavený Afričan s teplou čapicou a nehybne na nás hľa­del. Keď sa Kassinisová naňho pozrela, povedal: „Chcem sa vrá­tiť do svo­jej krajiny.“ Katolícka manažérka mu povedala: „To my ne­robíme. A neviem o žiadnom centre, ktoré by niečo také robilo.“ Venovala sa opäť mne, Af­ri­čan však naďalej na nás hľa­del, bolo to iritujúce. Neskôr opäť po­ve­dal: „Chcem sa vrátiť do svojej kra­ji­ny.“ A odišiel.

Následne ma obkolesili jeden bangladéšsky a jeden pakistanský mladík. A pokračovali v obviňovaní: Na všetkých úradoch vrátane katolíckej charity vraj pra­cujú za brutálny európsky plat „lenivé ženy nad 50 rokov“ a každý z migrantov vraj už dostal pokutu 300 eur za nosenie rúška pod nosom. „Toto robia policajti len chudobným Ázi­j­ča­nom!“ So sprisahaneckým pohľadom tvrdili, že pápež zobral do Talianska len kresťanov. Bradatý Pakistanec mi ukázal fo­to­grafiu oholeného bieleho muža v bielej košeli: „To som bol JA v marci!“ Ukázal na seba: „A TOTO urobil zo mňa Cyprus!“

Kým začali padať nadávky z indického subkontinentu, stáli Afričania oddelene, pozorne pritom počúvali. Keď boli znechutení moslimovia preč, ešte som sa bavil s jedným z mála katolíkov, ktorých som pred centrálou cyperského katolicizmu stretol. Bol to sympatický Kamerunčan so stojacimi dredmi. Prišiel ako študent ropného a plynárenského inžinierstva, pre seminár na výške nemohol ísť pozrieť pápeža, tiež to bol žiadateľ o azyl. Svoju žiadosť o azyl vysvetlil diskrimináciou anglicky hovoriaceho regiónu v Kamerune, k tomu je „vládnuca strana pri moci dlhšie, ako som ja na svete“. Mladý futbalista hral doma v druhej ka­merunskej lige. „Chce ma teraz cyperský prvoligový klub, chodím k nim na kaž­dý tréning, ale bez papierov nemôžem podpísať.“

Inak sa nechcel sťa­žovať, Cyprus sa mu páči, chce tu zostať. Iba tie letné cyperské horúčavy na neho doliehajú.