Vo výzve na financovanie železníc Slovensko získalo len tri milióny eur, zatiaľ čo Česko 400 miliónov eur
Slovensko predložilo šesť projektov v hodnote viac ako 360 miliónov eur, z ktorých štyri boli úspešné. Tri z týchto projektov sa týkali leteckej dopravy a jeden projektu smart mobility. Na hlavný projekt, modernizáciu trate medzi Spišskou Novou Vsou a Vydrníkom, sme financie nezískali. Železnice požadovali takmer 200 miliónov eur, no úspešné neboli. Informovali o tom Hospodárske noviny.
„Aktuálne ukončená výzva mala vysoko nadpriemernú konkurenciu z iných členských štátov a väčšinu projektov nebolo možné podporiť z dôvodu nedostatku dostupných zdrojov,“ reaguje rezort dopravy.
České ministerstvo dopravy priblížilo svoje úspechy z predchádzajúcich výziev. V prvom kole v roku 2021 predložili 24 projektov za takmer 900 miliónov eur, z ktorých podporu dostalo 15 projektov vo výške 430 miliónov eur. V druhom kole v roku 2022 uspelo 12 z 17 projektov v hodnote 508 miliónov eur. V aktuálnej výzve získali na 10 projektov približne 420 miliónov eur.
Okrem Čechov boli úspešní aj Maďari, ktorí získali 290 miliónov eur na južný železničný obchvat Budapešti, a Poliaci, ktorí dostali 145 miliónov eur na zdvojkoľajnenie trate Skierniewice – Pilawa. Medzi najväčšie investície patrí železničné prepojenie Poľska s Pobaltím, tzv. Rail Baltica, s podporou 742 miliónov eur.
Slovensko plánuje predložiť ďalšie projekty v budúcich výzvach, vrátane modernizácie trate pri Liptovskom Mikuláši za 650 miliónov eur a zdvojkoľajnenia trate z Bratislavy do Marcheggu. Zoznam projektov bude závisieť od parametrov výzvy.
Diaľniciam sa v aktuálnej výzve neujde. Posledná výzva neumožňovala podávať cestné projekty. V oblasti cestnej infraštruktúry sme však uspeli s projektom severného obchvatu Prešova, kde sme získali 69 miliónov eur z fondu CEF Military Mobility. Na financovanie diaľnice medzi Turanmi a Hubovou s odhadovanou hodnotou takmer dva miliardy eur bude pravdepodobne potrebné využiť štátny rozpočet.
(mm)