Aj keď Európska únia nalieha na desegregáciu škôl, nie je to podľa expertky Únie miest Slovenska (ÚMS) pre oblasť školstva Márie Wagingerovej také jednoduché.
Problematiku je nutné podľa nej riešiť na všetkých úrovniach, od ministerstva po miestnu samosprávnu, no vždy v spolupráci s vedením školy.
„Ak budeme trvať na zrušení škôl, ktoré sa nachádzajú v čisto rómskych komunitách, tak sa môže stať, že sa zvýši nedostupnosť vzdelávania pre tieto deti a v dôsledku vzdialenosti, zvýšených nákladov na cestovanie a podobne budeme následne hovoriť o zvýšenej miere predčasného ukončovania povinnej školskej dochádzky a efekt bude opačný,“ skonštatovala s tým, že aj segregovaná škola je lepšia ako žiadna.
Pre oblasť školstva je podľa expertky ÚMS potrebné zamerať sa na kvalitu poskytovaného vzdelávania v školách so žiakmi z rómskych komunít a motivovanie zamestnancov, aby v nich chceli učiť.
„Motivovať je však potrebné najmä deti a ich rodičov, aby bolo vzdelanie pre nich prioritou. Len tak vieme zlepšiť ich následné uplatnenie na trhu práce a znížiť nezamestnanosť,“ doplnila Wagingerová.
Upozornila na to, že pokrok vo vzdelávaní je bez riešenia primárnych problémov rómskych komunít nedosiahnuteľný. Pokiaľ nemajú prístup k pitnej vode, nemajú kanalizáciu, obec nemá vysporiadané pozemky, tak podľa nej len ťažko možno očakávať zmenu. To pritom samosprávy nevyriešia bez podpory štátu.
„Téma má byť jeho priorita, pretože za 30 rokov samostatnosti Slovenska sme sa výrazne nikam neposunuli. Práve naopak,“ uzavrela Wagingerová.
(tasr)