Vallovo parkovanie aj káble nad Draždiakom Petržalčania odmietajú. Hrčka chce referendum
Debata o preložení vysokého napätia vznikla v Petržalke po tom, čo distribučná spoločnosť ohlásila plán výmeny káblov vedúcich naprieč najväčším slovenským sídliskom. Práve to bolo impulzom pre rokovania o ich možnom pretrasovaní mimo intravilánu mestskej časti. Po výmene káblov by sa podľa starostu Jána Hrčku totiž o zmene trasy nedalo rozprávať najbližších 20 či 30 rokov.
Vedenie mestskej časti si však od začiatku uvedomovalo náročnosť tohto rozhodnutia. Ide totiž o investíciu za približne štyri milióny eur a mestská časť by sa na nej musela podieľať nemalou sumou.
A hoci by na ňu prispel podľa slov hovorcu Petra Bublu aj bratislavský magistrát, ktorému by sa prekládkou zhodnotili viaceré pozemky a aj distribučná spoločnosť, stále by Petržalka investovala približne 1,5 milióna eur, ktoré by museli byť presunuté z iných zámerov.
Zároveň debata obyvateľov na sociálnych sieťach naznačovala, že nie všetci Petržalčania si želajú káble vedenia preložiť. Obávajú sa totiž, že sa tým otvoria dvere developerom, ktorí by odstránením ochranného pásma mohli v okolí Draždiaka stavať.
Mestská časť sa preto rozhodla všetky obavy vysvetliť a vyargumentovať. A tak v priebehu posledných týždňov zorganizovala tri stretnutia s verejnosťou, ktoré spojila s dotazníkovým dopytovaním.
Na verejných prerokovaniach starosta Ján Hrčka naznačil, že najlepšie by bolo, ak by sa o takejto investícii z verejných zdrojov vyjadrili Petržalčania v referende. Pripustil, že na to, aby bola na referende zabezpečená čo najväčšia účasť, by rád pripojil aj iné otázky. Jedna z nich sa mala týkať celomestského parkovania PAAS z dielne magistrátu.
Obyvatelia by v oboch témach privítali referendum
Na žiadosť miestnych poslancov, ktorí chceli zachytiť nálady Petržalčanov v čo najpresnejšej miere a zároveň otestovať ochotu zúčastniť sa na referende, pristúpila mestská časť k oficiálnemu reprezentatívnemu prieskumu. Ten pre ňu vypracovala renomovaná prieskumná agentúra AKO na vzorke tisíc Petržalčanov starších ako 18 rokov.
Zber dát prebehol od 8. do 28. novembra, pričom 500 Petržalčanov oslovila prieskumná agentúra telefonicky a 500 formou ankety v uliciach Petržalky. „Vzhľadom na vysoký počet respondentov ide o jeden z najdôveryhodnejších a najreprezentatívnejších prieskumov v histórii Petržalky,“ ozrejmil na tlačovej konferencii starosta Petržalky.
Z výsledkov vyplýva, že až dve tretiny opýtaných, teda 65,4 percenta, žiadajú káble ponad Veľký Draždiak presunúť. Proti prekládke sa vyjadrilo 16,6 percenta opýtaných Petržalčanov, zvyšok sa pri tejto téme nevedel rozhodnúť.
Najviac opýtaných, až 40,7 percenta, sa vyjadrilo v prospech zorganizovania referenda na túto tému. No a 37,1 percenta obyvateľov Petržalky odpovedajúcich v prieskume si naopak myslí, že o prekládke by mali rozhodovať zvolení poslanci mestskej časti.
Hrčka sa aj napriek tesnému výsledku prikláňa k referendu, ktorého návrh predostrie na schválenie poslancom mestskej časti na najbližšom rokovaní miestneho zastupiteľstva. „O tom, či referendum vyhlásia, musia rozhodnúť poslanci mestskej časti, tí by však mali brať do úvahy želanie ľudí,“ uviedol Hrčka.
S parkovacím systémom prevláda veľká nespokojnosť
Súčasťou referendových tém by okrem prekládky vysokého napätia mali byť aj otázky súvisiace s celomestským parkovacím systémom a jeho rozširovaním. Prieskum agentúry AKO totiž naznačil, že v Petržalke panuje s primátorovým systémom parkovania veľká nespokojnosť.
Až 53,9 percenta opýtaných Petržalčanov odpovedala, že s Vallovým systémom nie sú spokojní. Z nich viac ako štvrtina nie je spokojná veľmi. Naopak, spokojnosť s parkovacím asistentom PAAS vyjadrila menej ako jedna tretina opýtaných (31,9 percenta), pričom spokojných veľmi je len úplné minimum obyvateľov Petržalky, iba 5,5 percenta.
Petržalčania zároveň v odpovediach vyjadrili vôľu, že rovnako ako pri pretrasovaní káblov ponad Draždiak, aj o budúcom rozširovaní a podobe magistrátneho PAAS-u by mali rozhodovať obyvatelia v miestnom referende. „K takejto odpovedi sa priklonilo takmer 70 percent Petržalčanov, čo je naozaj výrazná väčšina,“ doplnil starosta Petržalky.
Hrčku výsledky prieskumu o magistrátnom parkovaní neprekvapili. Korešpondujú totiž aj s jeho názorom na parkovanie s celomestskou parkovacou politikou. „Momentálne sa podľa mňa a mojich susedov v oblasti Dvory, v ktorých bývam, parkuje horšie, ako keď tam platil náš petržalský systém s modrými čiarami,“ poznamenal.
Zároveň dodal, že kedysi bol presvedčený, že spoplatnením sa situácia musí ešte viac zlepšiť, ako sa však ukazuje, opak bol pravdou. „Najhoršia doba bola, samozrejme, keď nebola regulácia vôbec. Potom prišiel náš petržalský systém, ktorý situáciu čiastočne zlepšil, v roku 2023 zaviedli PAAS a spoplatnenie, ktorý krátkodobo situácie ešte viac zlepšil, no postupom času sa situácia s parkovaním zhoršuje a dnes nevieme v bežnom čase zaparkovať ani v takej vzdialenosti, v akej sme parkovali v prípade modrých čiar,“ kritizoval starosta Petržalky.
Vedenie mestskej časti predloží poslancom na rokovanie návrh referenda aj s treťou témou. Tou by malo byť premenovanie Námestia hraničiarov, pričom už dlhšie sa spomína nový názov Námestie obetí hraničiarov. No a keďže premenovanie ulice by sa dotklo veľkého počtu obyvateľov, mestská časť plánuje poznať ich názor.
„Aby sme mali čo najpresnejšie výsledky, pre obyvateľov tejto ulice dokonca plánujeme vyčleniť špeciálny referendový okrsok,“ doplnil Hrčka.
Ak poslanci referendum schvália, uskutočniť by sa malo v sobotu 8. marca 2025.