Ukrajinka Irina a Ruska Albina niesli spolu kríž. Rím a Moskva sa chcú zblížiť v Jeruzaleme, Nemci rozdeľujú cirkev

z televizie Foto: screenshot

Cez veľkonočný týždeň bolo vo Večnom meste veľa tém a polemík. Rím a Moskva sa chcú zblížiť v Jeruzaleme. Kyjevu sa nepáčila ruská účasť na krížovej ceste v Koloseu. Nemecká cirkev vraj zneužíva pápežovu otvorenosť. Prinášame prehľad tém, ktorým sa venovali vatikanisti vo Veľkom týždni.

Najsilnejšou témou týždňa sú zrejme tie dve ženy na titulnom obrázku, Ukrajinka Irina a Ruska Albina, ktoré niesli na Veľký piatok spoločne kríž pri 13. zastavení krížovej cesty. Téma vyvolala veľkú pozornosť a tiež kritiku zo strany Ukrajiny, venujeme sa jej nižšie v článku.

Pápež František pôjde v septembri do Kazachstanu, hlásia tamojšie médiá. Má navštíviť Svetový kongres lídrov svetových i tradičných náboženstiev. Stále sa zvažuje i cesta na Ukrajinu. Viac pozornosti pritiahli dohady o tom, že pripravované stretnutie rímskeho biskupa a moskovského patriarchu bude asi v júni v Jeruzaleme. Aj keď Vatikán zatiaľ tieto cesty nepotvrdil, v médiách sa už špekuluje o obsahu schôdzky, o jej dôsledkoch a úskaliach. Niektorí vatikanisti už ohlásili aj údajný dátum: 15. jún, lebo to bude na záver pápežovej návštevy v Libanone. Ani túto cestu zatiaľ oficiálne nepotvrdili, no lokálne médiá i tamojší kardinál Rai ju považujú za temer istú.

Druhej schôdzke Františka a Kirilla sme sa venovali v osobitnom článku. Nedávno sme na túto tému oslovili popredného talianskeho vatikanistu. Gian Franco Svidercoschi je skeptik a pochybuje o význame prvého i druhého stretnutia pápeža a patriarchu. Celú vec vníma ostro politicky: „Pápež si mal dať schôdzku s Kirillom v roku 2014 v Kyjeve na Majdane, aby sa spoločne modlili k Bohu, aby odvrátil dnešné bláznovstvo novej svetovej vojny,“ myslí si novinár.

Veľmi podobne sa najnovšie vyjadrili i ďalší vatikanisti, ktorí spochybňujú diplomatickú i ekumenickú účinnosť takéhoto stretnutia. Obozretní sú i niektorí bergogliovci, teda prívrženci politiky argentínskeho pápeža. Jorge Bergoglio skrátka nemá nadľudské sily a vplyv, ako si mnohí myslia, a tak nemôže zastaviť vojny vo svete a vyriešiť všetky ľudské problémy. Avšak upozornili na jeho silné a stupňujúce sa slová a gestá proti násiliu a vojne na Ukrajine, vďaka čomu vraj predstavuje skoro ojedinelý rozumný a vyvážený hlas „západného“ sveta. Jeho „vyváženosť“ ocenili taktiež v Moskve. Bergogliove protivojnové slová sumarizuje nová kniha v taliančine so zjavným názvom Proti vojne: Odvaha budovať mier. Nahliadneme do nej v nedeľnom pápežovom prehľade a zvlášť v osobitnej recenzii.

Ukrajinci kritizovali ruskú účasť na krížovej ceste v Koloseu

Ukrajinská ambasáda pri Svätej stolici i ukrajinský gréckokatolícky arcibiskup Sviatoslav Ševčuk, ktorý sa dobre pozná s pápežom Františkom, protestovali proti účasti ruskej rodiny na krížovej ceste v Koloseu. Ako sme informovali, považovali to za nevhodné až urážlivé vzhľadom na aktuálnu rusko-ukrajinskú vojnu. Vatikán svoje rozhodnutie nezmenil.

A krížová cesta aj vďaka tomu urobila silný dojem: štrnásť príbehov štrnástich rodín, ktoré čelia dobe a nesú svoje „kríže“, boli dojemným a duchovne silným zážitkom. Osobitne to platilo pri 13. zastavení, kde Kristus zomiera na kríži a kde kríž spoločne držali dve ženy – Ukrajinka Irina a Ruska Albina – a účastníci boli vyzvaní k tichu a modlitbe za mier vo svete. To ticho bolo dlhé, ženy sa pozerali jedna druhej do očí, kríž držali pevne spolu, pápež si zakryl rukou tvár. A svet sa modlil.

Irina (na videu vľavo) je Ukrajinka a pracuje ako zdravotná sestra v Centre paliatívnej starostlivosti Univerzitnej polikliniky Campus Bio-Medico v Ríme. Albina je Ruska a študuje tretí ročník oštrovateľstva na Univerzite Campus Bio-Medico. Zoznámili sa pred vojnou a sú priateľkami. Na Veľký piatok niesli spoločne kríž napadnutej Ukrajiny a (nielen) svojich dvoch národov.

Na krížovej ceste sa podľa odhadov zúčastnilo okolo 10 000 ľudí a bol prenášaný do celého katolíckeho sveta. Uvidíme, aké reakcie to ešte prinesie, ale pápežovi sa podarilo vyslať silné gesto a volanie po zmierení.

Obnova nemeckej cirkvi? Byrokracia, ideológie a chorobná kritickosť

Vo veľkonočnom týždni sa tiež spustil jeden z dosiaľ najtvrdších varovných signálov proti synodálnej ceste v Nemecku. Štyria kardináli a 70 biskupov univerzálnej cirkvi vyjadrili „rastúce znepokojenie nad podstatou celého procesu nemeckej synodálnej cesty“. Obávajú sa rozkolu:

„Svojím deštruktívnym príkladom môže viesť niektorých biskupov a povedie aj mnohých inak verných laikov, aby nedôverovali samotnej myšlienke ‚synodality‘, čím ešte viac bránia cirkvi v nevyhnutnej konverzácii o napĺňaní misie obrátenia a posväcovania sveta.“

Kontroverzná synodálna cesta podľa niektorých protestantizuje tamojšiu katolícku cirkev a pre iných sa v nej už začala schizma, ako vystríhal nemecký kardinál Walter Brandmüller. O téme sme sa rozprávali s nemeckým diecéznym kňazom na návšteve Ríma. Svoj názor vyjadril pod podmienkou zachovania anonymity.

Synodalita v Nemecku „veľkú časť univerzálnej cirkvi veľmi znepokojuje“, lebo môže viesť k „akejsi forme nevyslovenej, nevyhlásenej schizme“. Sme ovplyvnení protestantským prostredím a jeho ideami, ktoré prirodzene presakujú do kultúry, ale aj do katolíckej cirkvi, dodal kňaz.

Podobne ako autori listu si myslí, že niektoré pozície biskupov v jeho krajine sa veľmi odkláňajú od učenia cirkvi, podriaďujú sa svetskému duchu, až sa považujú za nekatolícke. Idú tiež proti rozhodnutiam pápeža Františka, čo „môže spôsobiť v univerzálnej cirkvi veľkú traumu“. Predpovedá, že k listu sa pridajú ďalší signatári:

„Nemecká cirkev ide autonómnou cestou. Vie, že pápež nesúhlasí s niektorými postojmi, ale aj tak sa presadzujú a zneužíva sa pápežova otvorenosť voči lokálnym synodám.“

Predseda Nemeckej biskupskej konferencie Georg Bätzing pred časom pripomenul, že „synodálna cesta môže prispieť k vybudovaniu novej dôvery“, je otvorená a snaží sa poskytnúť odpovede na otázky, ktoré sú na stole. Prioritou má byť dôsledné riešenie sexuálneho zneužívania a otázky moci a oddelenia rôznych právomocí v cirkvi.

Pápežov synodálny proces, ktorý sa začína v diecézach, bude pokračovať na kontinentoch a vyústi o rok na celocirkevnej synode v Ríme, niektorí označujú za „najdôležitejší katolícky projekt od Druhého vatikánskeho koncilu“. Synodalita je proces, ktorý sa odvoláva na grécke slovo synoda. Značí spoločnú cestu, no občas sa prekladá aj ako zhromaždenie.

Citát týždňa

Vyberáme z odpovedí rusko-ukrajinskej dvojice, Iriny a Albiny, ktorá niesla kríž na krížovej ceste v Koloseu:

„Rusko a Ukrajina sú dve bratské krajiny a myslím si, že vo veľmi blízkej budúcnosti sa priateľstvo a láska medzi nimi mnoho ráz prejavia.“


Ďalšie články