Kresťanskí demokrati nechcú hazardovať s budúcnosťou rodín a detí na Slovensku. Preto predstavujú novelu zákona o reklame tak, aby reklamu na hazard nebolo možné vysielať v televízii v čase od 6:00 do 22:00.
KDH chce týmto riešením znížiť riziko impulzívneho a neuváženého správania, ktoré môže viesť k závislostiam. „Hazard zožiera osobnosť človeka, zožiera rodiny a aj jej rozpočet. Ja sám som ako primátor Levoče rušil hazard v meste. To nie je len téma konzervatívnych politikov, ide totiž o zožieranie osobnosti človeka,“ vyhlásil predseda KDH Milan Majerský.
Ako redakciu informovala hovorkyňa hnutia Lenka Kovár, návrh novely zákona o reklame predkladá poslanec Marián Čaučík. „Sme presvedčení, že hazard je rakovinou rodín a tento trend je rastúci. Slováci v roku 2023 minuli na hazard 1, 32 miliárd eur, čo je oproti roku 2022 o 130 miliónov eur viac. Reklama na Slovensku nie je obmedzená a chýba aj komunikačná osveta,“ povedal.
Strana chce podľa vlastných slov chrániť najzraniteľnejšie skupiny spoločnosti a minimalizovať riziká spojené so závislosťou. „Cieľom novely zákona nie je úplne eliminovať reklamu na hazardné hry, ale vytvoriť spravodlivé a zodpovedné prostredie, v ktorom budú tieto hry prezentované s primeranou mierou. Považujeme za nevyhnutné, aby reklamné aktivity prebiehali v čase, kedy je najnižšia pravdepodobnosť, že ich uvidia deti a mladiství,“ dodal Čaučík.
Jozef Humenský, právny expert KDH, objasnil, že ich návrh vychádza z Kódexu zodpovednej reklamy platného od roku 2023, ako aj z obdobných paragrafov zákona o reklame regulujúcich reklamu na tabakové výrobky a podobne. „K tomuto kódexu pristúpilo 37 spoločností podnikajúcich v oblasti hazardných hier z neuvedeného celkového počtu podnikajúcich v tomto odvetví,“ vyjadril sa.
Poslankyňa KDH Andrea Turčanová uviedla príklad z Prešova. „V roku 2021 sme získali 17-tisíc podpisov na to, aby sme zakázali hazard v meste. Čo sa ale udialo pri aktuálnom vedení mesta? Samosprávam chýbajú financie, preto sme museli ísť do ďalšej petície zákazu hazardu v meste Prešov. Je potrebné obmedziť reklamu na hazard, pretože mladí ľudia sú budúcnosťou našich rodín, ktorí sú vystavení práve tlaku z reklamy na hazard,“ informovala.
Ekonomický expert KDH Jozef Hajko povedal, že zvýšenie odvodu by prinieslo do štátnej pokladnice desiatky miliónov eur. „V rámci zdaňovania negatívnych externalít a zároveň vzhľadom na konsolidačné opatrenia navrhujeme zvýšiť odvod z hazardných hier z 27 na 37 percent. Ak by sa takéto opatrenie prijalo, podľa našich výpočtov by to do štátneho rozpočtu prinieslo 70 miliónov eur, čo je nezanedbateľná čiastka.“
„Bojujeme za konsolidáciu verejných financií a ak vláda nevie presadiť toto opatrenie, tak nehovorí o úprimnosti v rámci konsolidácie. Apelujeme na politikov a všetkých, aby brali túto tému ako jednu z priorít, pretože práve hazard otravuje naše deti a našu spoločnosť. Nebuďme nečinní,“ uzavrel podpredseda KDH Viliam Karas.
(lud)