Ak budú chcieť školy vyučovať niečo nad rámec štátneho vzdelávacieho programu, musia mať vždy súhlas rodiča, navrhuje minister školstva Tomáš Drucker.
Pôvodný návrh zákona rezortu školstva upravoval, kto môže ovplyvniť, čo bude škola vyučovať nad rámec školského vzdelávacieho programu. Pokiaľ by chcel učiteľ vyučovať niečo, čo v školskom programe nie je, musela by to schváliť Pedagogická rada školy či Rada školy, alebo by to musel zákonný zástupca povoliť informovaným súhlasom.
Pozmeňujúci návrh zákona navrhlo ministerstvo školstva a gestorskému parlamentnému výboru ho predložila predsedníčka výboru pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport Paula Puškárová. Pozmeňovací návrh bude následne zaradený do druhého čítania.
„V pozmeňujúcom návrhu zo strany ministerstva je rodič na konci reťazca vždy. Buď negatívnym vyjadrením, keď to [obsah vzdelávania – pozn. red.] môže zastaviť napriek tomu, že to Rada školy odsúhlasila alebo pozitívnym vyjadrením, keď žiadna rada nezasadala, a vyžaduje sa jeho súhlas,“ povedal Tomáš Drucker (Hlas).
Podľa Richarda Vašečku z Kresťanskej únie ministerstvo k problému pristupuje nesprávne. „Nie škola má niečo dovoliť rodičom, rodič dovoľuje škole a štátu,“ povedal Vašečka.
Škola má rodiča vopred informovať, čo plánuje žiaka učiť. „Školský vzdelávací program si robí škola sama,“ povedal Vašečka. Môže teda schváliť do programu rôzne témy a rodič o tom nebude vôbec informovaný.
Poslanec uviedol, že predloží aj vlastný pozmeňujúci návrh, pri ktorom má škola povinnosť v citlivých otázkach vždy informovať rodiča.
„Rodič má byť vopred informovaný, minimálne v tak citlivej veci ako je výchova v oblasti sexuálneho správania jeho detí,“ povedal Vašečka.
Minister Drucker kritiku odmietol. „Školský vzdelávací program musí byť v súlade so Štátnym vzdelávacím programom,“ uviedol Drucker.
Vašečka sa takisto obáva, že návrh školského zákona v inej časti otvára dvere aktivistom presadzujúcim sexuálnu výchovu na školách.
Zákon umožňuje rôznym organizáciám vytvárať katalóg inovácií, ktoré školy môžu preberať. Rezort školstva na svojom webovom sídle bude musieť zverejniť ich zoznam. V katalógu inovácií sa nachádzajú aj inovatívne koncepcie inkluzívneho vzdelávania a inovatívne preventívne a rozvojové programy.
Príklad takejto inovácie môže byť beseda s hosťami na tému „inkluzívneho vzdelávania“, pod čo sa môže skryť hocičo, myslí si poslanec Vašečka.
Organizácie, ktoré môžu tvoriť katalóg inovácií, nie sú len vzdelávacie inštitúcie. „V pôvodnom návrhu zákona (nie v pozmeňovacích návrhoch) vzniká katalóg organizácií vrátane vymedzenia, kto tam môže byť zaradený.“ Týka sa to aj občianskych združení, uviedol Vašečka.
Pozmeňujúci návrh, ktorý podala Puškárová, Vašečka podporí. Zlepšuje situáciu, aj keď ju nerieši úplne, dodal Vašečka.
Pozmeňujúci návrh predložilo aj KDH. Chcú prísnejšie podmienky ako tie, ktoré navrhuje rezort školstva v novele.
„Navrhujeme, aby sa informovaný súhlas zákonných zástupcov vyžadoval vždy, ak ide o výchovu a vzdelávanie, ktoré je nad rámec školského vzdelávacieho programu, ak sa zamýšľaná výchovnovzdelávacia aktivita týka formovania intímneho života detí a mládeže alebo náboženského a filozofického presvedčenia,“ ozrejmil poslanec Ján Horecký.
Vláda v auguste prijala zmenu zákona č. 597/2003 Zbierky zákonov o financovaní základných a stredných škôl. Zákon je súčasťou legislatívnych zmien v školstve, ktoré minister Drucker nazval Nežná revolúcia v školstve. Prerokovaný bude na schôdzi parlamentu, ktorá sa začne 22. októbra.