Po dvojročnej absencii si zamestnanci centrály Volkswagenu budú môcť v hlavnej podnikovej jedálni opäť vychutnať currywurst. Tradičná nemecká špecialita – klobása či párok opečený na grile, poliaty kečupom a posypaný karí korením – z ponuky jedál vypadla po lete 2021, keď v jedálni prešli na čisto vegetariánsku stravu. Po vlne kritiky sa teraz obľúbený pokrm vracia do ponuky.
Keď pred dvoma rokmi v jedálni hlavnej budovy centrály nemeckého koncernu Volkswagen vo Wolfsburgu prechádzali na čisto vegetariánsku stravu, kompetentní argumentovali, že o túto zmenu žiadali samotní zamestnanci. Tí si vraj pýtali viac vegetariánskych a vegánskych jedál. Inšpirovali sa kantínou spoločnosti v Hannoveri, ktorá vraj výlučne bezmäsité pokrmy začala ponúkať už skôr, čo sa údajne stretlo s úspechom.
Nemecké médiá ďalej informovali, že Volkswagen sa chce prezentovať ako „udržateľnejšia“ spoločnosť, ktorej záleží na ochrane životného prostredia.
V jedálni v hlavnej budove centrály vo Wolfsburgu počas ostatných dvoch rokov ponúkali 150 receptov bez mäsa – boli to zeleninové pokrmy, ďalej napríklad cestoviny, vegetariánske hamburgery a výnimočne aj ryby. V ďalších podnikových jedálňach v meste mäso zostalo.
Currywurst podporil aj Schröder
Vyradenie mäsových jedál, vrátanie currywurstu, z ponuky kantíny v centrále vo Wolfsburgu sa však nestretlo s pochopením. Kritikou sa prezentoval napríklad bývalý nemecký kancelár Gerhard Schröder, ktorý sa nikdy netajil tým, že currywurst je jeho obľúbené jedlo.
„Keby som ešte bol v dozornej rade Volkswagenu, toto by sa nestalo,“ napísal Schröder na sociálnej sieti Linkedin.
„Vegetariánska strava je fajn, sám ju občas využívam. Ale žiadny currywurst? To nie! Keď som v Berlíne, väčšinou idem hneď do jedného z výborných stánkov, kde majú currywurst. V Hannoveri majú tiež výborné karí klobásy. Nechcem byť bez toho a myslím si, že rovnako to vnímajú aj mnohí vo svojich firemných jedálňach,“ doplnil nahnevane 79-ročný rodák z Mossenbergu.
Na koniec príspevku pridal aj hešteg „rettetdieCurrywurst“, teda v preklade „zachráňte currywurst.“
Fanúšikom tohto zaujímavého jedla je aj Thomas Schäfer, ktorý sa v júli minulého roka stal generálnym riaditeľom Volkswagenu. Svoj úvodný prejav v novej funkcii zakončil slovami „Dajme si currywurst.“
Možno aj jeho zásluhou sa teraz mäso vracia na stoly v kantíne centrály Volkswagenu vo Wolfsburgu. Spoločnosť uviedla, že návratom mäsových pokrmov reaguje na výsledky ankety medzi zamestnancami, ktorá sa uskutočnila začiatkom tohto roka. Currywurst však nebude v ponuke každý deň.
Volkswagen predáva viac párkov ako áut
Currywurst je s Volkswagenom dlhodobo spätý, automobilka totiž prevádzkuje aj mäsiarstvo a párky z Wolfsburgu sú po celom Nemecku veľmi populárne. Keby sme chceli byť vtipní, tak povieme, že Volkswagen údenín predáva viac ako vozidiel. Pravidelne sa ročne predá približne sedem miliónov párkov. Pravda, zisk z klobás a áut je už iná vec.
Párky od Volkswagenu nie sú vyhľadávané iba v jedálňach tovární spoločnosti, ale ponúkajú ich celkom v jedenástich krajinách a denne sa ich vyrobí približne 18 000. Klasický bravčový párok váži 170 gramov, je dlhý 25 centimetrov a predáva sa v balíkoch po piatich kusoch.
Čerstvé mäso Volkswagenu dodávajú miestni chovatelia. Párky obsahujú iba 20 percent tuku. Zmes korenín, ktorá sa do nich pridáva je prísne tajná a nezmenila sa od roku 1973, keď Volkswagen začal túto pochutinu vyrábať. Isté je, že obsahuje soľ, čierne korenie, zázvor a karí. Ďalšie suroviny sú neznáme.
Volkswagen okrem párkov určených na prípravu rýchleho občerstvenia currywurst vyrába aj ďalšie typy klobás a párkov, a od roku 2010 aj vlastný kečup s príchuťou karí.
Párky od Volkswagenu sú pravidelne lákadlom aj na európskych autosalónoch.