Elektrické kolobežky: Efektívna doprava alebo smrtiaca zbraň mestskej džungle?

PREŠOV – Elektrická kolobežka je veľmi dobrá pomoc pri presunoch po meste, no má dostatočne veľkú hmotnosť na to, aby spôsobila vážne zranenie svojmu vodičovi alebo okoloidúcim. Viacerí z nich ju vnímajú ako riziko. Problém podľa polície často nastáva na priechode pre chodcov.

Foto: Dušan Guman

Nebezpečne sa správajú na priechodoch

Problémom tiež môže byť rýchlosť kolobežky. Ak by sa však znížila, pre jej používateľov by pravdepodobne prestala byť zaujímavá ako efektívna forma dopravy v centre. Zvlášť keď jazda ňou nie je najlacnejší špás. Okresný dopravný inšpektorát Prešov eviduje od januára do začiatku októbra tohto roku vo svojom obvode šesť dopravných nehôd s účasťou vodiča kolobežky – informovala hovorkyňa Krajského riaditeľstva Policajného zboru SR v Prešove Jana Ligdayová. „V štyroch prípadoch bola dopravná nehoda zavinená vodičom kolobežky.“

V spomínaných situáciách zavinených kolobežkárom sa vodič kolobežky nevenoval plne vedeniu vozidla a sledovaniu situácie v cestnej premávke. Problémové miesta sú podľa polície priechody pre chodcov. „Vodiči kolobežky v prevažnej miere pri jazde cez priechod pre chodcov nezosadajú z vozidla, ale pokračujú aj bez toho, aby znížili rýchlosť, prípadne sa presvedčili, či  môžu bezpečne vstúpiť na vozovku,“ uviedla dôležité fakty Jana Ligdayová.

Jedna zo šiestich nehôd s kolobežkami sa stala na prešovskom Sídlisku III v auguste. Vážne zranenia tu utrpelo iba dvanásťročné dievča. Foto: Dušan Guman

Prešov má 500 kolobežiek

„Alternatíva pre nemotorovú dopravu v podobe e-kolobežiek je v Prešove žiadaná a vyhľadávaná a počas dobrých poveternostných podmienok je vhodným druhom prepravy v meste. Najčastejšie ju využíva mládež vo veku 15 – 18 rokov,“ uviedla hovorkyňa prešovskej radnice Terézia Rácová. „V meste Prešov je k dispozícii 500 kusov e-kolobežiek TIER.“

Z pohľadu Mestskej polície sú tzv. „kolobežkári“ v kontexte príslušného zákona o cestnej premávke rizikovou skupinou jej účastníkov. „Sú zraniteľnejší v porovnaní s inými účastníkmi cestnej premávky (napr. osobné, nákladné motorové vozidlá) a agresívnou  jazdou môžu naopak ohrozovať chodcov. Ich znalosti pravidiel cestnej premávky sú z dôvodu nižšieho veku často nedostatočné, čím sa môžu sami dostať do kolíznych situácií,“ upozornila hovorkyňa.

Zmeny pri kolobežkách mesto momentálne neplánuje. „Snažíme sa však neustále upozorňovať ľudí, ktorí využívajú zdieľané elektrokolobežky, aby ich po jazde zaparkovali na bezpečnom mieste, tak, aby netvorili prekážku v cestnej premávke a neprekážali ani chodcom na chodníkoch. Kolobežku je po jazde ideálne zaparkovať napríklad v blízkosti stojana na bicykle,“ radí hovorkyňa mesta Prešov Terézia Rácová. 

Ak sme koncentrovaní, ľudí neohrozujeme

Jano kolobežku využíva najviac na jar a na jeseň. „Je pravda, že zväčša využívam cyklistické chodníky a trasy, ktoré dobre poznám, takže odpoveď je áno,“ odpovedal na otázku, či sa ako kolobežkár cíti v mestskej premávke bezpečne. „Určite by pomohlo viac cyklotrás, kde by sa kolobežky ‚uživili‘. Niekedy mám pocit, že keď kolobežku potrebujem najviac, nie je v blízkom dosahu k dispozícii, takže možno aj ich vyššia početnosť v meste,“ navrhol.

Mohlo by vás zaujímať

Ako Jano vníma spôsob jazdy ostatných kolobežkárov? Ohrozujú podľa neho výraznejšie iných ľudí? „Myslím si, že väčšina kolobežkárov sa správa ako účastníci cestnej premávky celkom fajn, no videl som aj jazdu dvoch mladších kolobežkárov, keď na kolobežke sedeli; hádam sa im nič nestalo. Snáď to bola výnimka. Ak sme koncentrovaní na jazdu, v globále ňou ľudí určite neohrozujeme,“ uzavrel.

Niektorí mladí ľudia sa na kolobežkách vozia po dvoch. Foto: Dušan Guman

Kolobežka nie je dvojmiestny športiak!

Mark trávi na kolobežke 70 – 80 % z času, v ktorom sa pohybuje v meste. Bol by za to, aby sa na kolobežke nejazdilo po chodníkoch, ale po krajniciach pri cestách. „Pretože sa stretávam s tým, že mladí jazdia bezhlavo – rýchlo a nemyslia na dôsledky, keď im niekto skočí do cesty alebo nedajbože vybehne z obchodu a kolobežkár ho akurát trafí.“

Skúsený kolobežkár upozornil aj na ďalšie dôležité veci. „Kolobežka je jednomiestny dopravný prostriedok a nie dvojmiestny športiak! Jazda na nej je dosť nebezpečná, lebo brzdná dráha je dlhá. Doprava je super EKO, ale tým, že mnohým chýba disciplína, navrhol by som pokuty,“ doplnil.

Chodci aj vodiči by si mali vyjsť v ústrety

„Mal som veľmi rád ‚normálne‘ kolobežky. Kedysi sme mali u babky aj starú väčšiu s pneumatikami,“ zaspomínal si Matúš. „Kolobežky sú celkom v pohode, ale človek si musí dávať pozor, aby sa nezabil,“ uviedol 17-ročný Sebastián.

„Kolobežky na chodníku sú rýchle a nebezpečné, možno ešte viac ako bicykle,“ myslí si Jana. „Veľmi sa mi to nepáči. Premávajú veľmi riskantne po chodníkoch a cestách, bolo v súvislosti s nimi dosť nehôd a nešťastí. Robia to na hrane, až za čiarou. Je to nebezpečné. Aby to nebolo také rizikové pre nás ani pre nich, ohľaduplní by mali byť tak chodci, ako kolobežkári,“ usudzuje Jozef.


Avizované prešetrovanie vtipov komika Mateja Makovického zo strany polície bude zaujímavým stanovením štandardu, čo je prípustné v spoločnosti pri citlivých témach, a čo je ešte možno schovať za humor. Viac v článku.
Prejsť na článok
Nielen zvolenie predsedu parlamentu je poznačené sporom medzi koaličnými stranami Hlas a SNS. Ďalšou témou je spor o zloženie Rady STVR a osobu nového generálneho riaditeľa telerozhlasu.
Prejsť na článok
Na stránke centrálnej banky je už niekoľko dní informácia o pokračovaní znižovania úrokových sadzieb. Čo teda čaká slovenské bývanie?
Prejsť na článok
K ikonickým miestam Košíc, ktoré nielen miestni, ale aj turisti s obľubou navštevujú, patrí najväčší a najstarší trh na Dominikánskom námestí. V sezóne je hotovou pastvou pre oči. Predajcovia ho však nevykresľujú až tak idylicky.…
Prejsť na článok