Zima klope na dvere. Ako sú mestské časti pripravené na nepriaznivé počasie?

BRATISLAVA – Aj keď posledné zimy v hlavnom meste sú bez výdatnejšej snehovej nádielky a mrazov, samospráva by mala byť pripravená zmierniť nástrahy nepriaznivého počasia. Akým spôsobom dokáže magistrát spolu s mestskými časťami zabezpečiť zjazdnosť ciest, schodnosť chodníkov a zastávok mestskej hromadnej dopravy?

gal-10 Hlavné mesto a mestské časti sú pripravené na zimnú sezónu. Foto: KPB

Z doterajších skúseností treba spomenúť, že prvá poľadovica, alebo aj menšia snehová nádielka počas zimnej sezóny spôsobuje množstvo dopravných kolízií a nepriechodnosť na chodníkoch či schodiskách v bratislavských uliciach. Na zimnej údržbe ciest a chodníkov pritom participuje mestská organizácia Komunálny podnik Bratislavy a externý dodávateľ A. I. I. Technické služby v celkovej dĺžke 1 063 kilometrov ciest a 469 kilometrov chodníkov.

Obe organizácie majú na zimu naskladnených 3 029 ton posypového materiálu ako posypovú soľ, ale aj ekologickejšie varianty Solmag a Zeolit. „V uplynulých rokoch zaviedla Bratislava niekoľko vylepšení v podobe väčšieho množstva techniky a personálu, fungujúceho mestského dispečingu, efektívneho rozdelenia rajónov, nepretržitého odhŕňania kritických úsekov, kvalitnejších dát z nových senzorov pre mestský dispečing či používania materiálov, ktoré sú šetrnejšie k životnému prostrediu, napríklad inertný Zeolit. Na frekventovaných úsekoch v centre mesta a v okolí vodných tokov, napríklad na mostoch, sa na posyp používa ekologickejší variant voči klasickej soli, nie tak agresívny posypový materiál Solmag,“ prezradil Bratislavskému Štandardu Peter Bubla z oddelenia komunikácie a marketingu Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy.

Zimnú údržbu na zastávkach MHD bude v nadchádzajúcom zimnom období realizovať priamo Dopravný podnik Bratislava. Magistrát prirodzene spolupracuje aj s mestskými časťami, najmä so Starým Mestom, ktoré bude centrum zabezpečovať vlastnou organizáciu Technické služby Starého Mesta, ako aj Komunálnym podnikom Bratislavy.

Zimná technika v teréne. Foto: Hlavné mesto Bratislava

Na základe nižších prevádzkových nákladov si niektoré mestské časti, ktoré nám poskytli informácie, vykonávajú zimnú pohotovosť vo vlastnej réžii. Zverené cesty, priľahlé chodníky a schodiská zabezpečuje príspevková organizácia Verejnoprospešné služby Karlova Ves.

„Čo sa týka priamych nákladov na zimnú údržbu, tie je možné vyčísliť len pri nákladoch na posypový materiál, ktorého na túto sezónu zakúpilo VPS viac ako 500 ton v hodnote 47 000 eur,“ priblížil nášmu denníku Miroslav Špejl z Miestneho úradu Karlová Ves.

Zimnú údržbu v Rači zasa vykonáva mestská časť prostredníctvom Strediska čistoty, ktoré spadá pod oddelenie životného prostredia a dopravy. „Pripravených máme 70 ton soli a 30 ton kamennej drvy, ktoré máme naskladnené ešte pred začatím zimnej údržby a ďalšie zásoby sme pripravení dopĺňať podľa potreby. Zabezpečujeme približne 17 kilometrov ciest a 17,3 kilometra chodníkov,“ informovala nás Daša Barteková z Miestneho úradu Rača.

Podobne zabezpečujú zimnú údržbu prostredníctvom vlastných kapacít aj Petržalka, Devínska Nová Ves a Devín.

Mestská časť Dúbravka zabezpečuje zimnú údržbu kombinovaným spôsobom. Cestné komunikácie prostredníctvom externej firmy, chodníky, schody a verejné priestranstvá vlastnými kapacitami. „Zatiaľ je pripravených približne 43 ton posypovej soli. Návrh do rozpočtu je 300 000 eur, dĺžka udržiavaných komunikácií je asi 29 kilometrov,“ spresnila z tlačového oddelenia Miestneho úradu Dúbravka Dana Šoporová.

Vajnory vykonávajú zimnú údržbu prostredníctvom súkromnej spoločnosti StellaGarden v dĺžke 12,6 kilometra. „Vzhľadom na miernejšie zimy v posledných rokoch sme aj u nás skrátili pohotovosť, ktorá je v súčasnosti od 1. decembra do 31. marca. Vysúťažené podmienky sú 650 eur za výjazd a 50 eur na deň pohotovosti. Tonu posypového materiálu sme vysúťažili za 250 eur,“ priblížil z Miestneho úradu Vajnory Martin Maťko. Zimnú údržbu z externého prostredia využívajú mestské časti Podunajské Biskupice a Čuňovo.