BRATISLAVA – Na sociálnej sieti opakovane niekto uverejňuje zdanlivo veľmi lukratívnu ponuku. To, čo sa na prvý pohľad javí ako bomba kšeft, je v podstate neuveriteľný podvod. Stránka s názvom Stratená batožina vystupuje ako tá, ktorá patrí bratislavskému letisku, a preto ponúka na predaj veci, ktoré cestujúci stratili či zabudli.
Oznam o predaji sa začína slovami: „Získajte kufor s batožinou len za 2 €. Letisko Brаtіslava predáva stratenú batožinu, ktorá bola v sklade viac ako 6 mesiacov. Podľa predpisov ju treba zlikvidovať, ale my sme sa rozhodli ju predať len za 2 € za kus. Ak chcete získať všetky podrobnosti a zúčastniť sa, kliknite na tlačidlo Objednať a venujte chvíľu odpovediam na niekoľko otázok.“
Vierohodnosť oznamu majú potvrdiť komentáre ľudí z domova i zo zahraničia, ktorí mali to „šťastie“, že si takto výhodne nakúpili batožinu a v kufri alebo v taške našli veci vysokej hodnoty. Boli to značkové kabelky, obuv a oblečenie, notebooky, tablety, luxusné hodinky, zlaté šperky, drahé kamene a iné cennosti. Svoje tvrdenia dokladujú fotografiami.
Burzy tohto typu sa zvyknú poriadať kde-kade po svete, ale nie takým spôsobom, ako to robia na tejto podvodnej stránke. Požiadali sme preto o stanovisko hovorkyňu Veroniku Tóthovú. Potvrdila, že bratislavské letisko nemá nič spoločné s uvedenými falošnými profilmi na Facebooku, ani s podvodnými ponukami, informáciami a súťažami uverejnenými na týchto stránkach. „Užívateľov sociálnych médií, ako aj na webovej stránke letiska upozorňujeme, aby boli v prípade takýchto ponúk obozretní, prípadne si preverili pravosť ponúk telefonicky alebo e-mailom v našej informačnej službe, ktorá je nepretržite k dispozícii. Letisková spoločnosť v tomto prípade zvažuje aj právne kroky. Každé nahlásenie takéhoto falošného profilu pomôže k jeho zablokovaniu,“ poznamenala Tóthová.
Vysvetlila, aký je postup v prípade, ak na palube lietadla nájdu nejaké predmety, ktoré patria cestujúcim. „Uchovávame ich najskôr na letisku po dobu 3 mesiacov (odd. Reklamácia batožín) a následne sa odovzdávajú dopravcovi na centrálne reklamačné oddelenie (po dobe určenej dopravcom). Cestujúci pri kúpe letenky vstupujú do zmluvného vzťahu leteckou spoločnosťou (nie s letiskom), a iba ona je oprávnená nakladať so stratenou batožinou,“ zdôraznila Tóthová s dodatkom, že Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a. s., nie je oprávnené zadržiavať batožiny leteckých spoločností. Ak však boli predmety a batožiny nájdené na letisku, uchovávajú ich po dobu 1 roka a potom odovzdajú Okresnému úradu Bratislava (majetkovoprávny odbor).
„V tomto prípade ide najmä o oblečenie, opasky, náramky, hodinky, mobily, veci, ktoré cestujúca verejnosť zabúda na bezpečnostnej kontrole pri odlete či v halách letiska. Približne 1 až 5 kusov batožiny v priebehu roka sa nájde zabudnutých na parkovisku alebo ponechaných cestujúcimi z dôvodu nezaplatenia za batožinu na check-in pulte. Táto ide následne na likvidáciu,“ poznamenala na záver hovorkyňa bratislavského letiska.