Zmeny na Staromestskej ulici ďalšej tragédii nezabránia, zhodujú sa odborníci

Uplynuli už viac ako dva roky od tragédie na Staromestskej ulici, pri ktorej vyhasol život piatich mladých ľudí. V osudný večer nezvládol vo vysokom štádiu opitosti Dušan Dědeček riadenie a so svojím vozidlom vyletel z vozovky, pričom v obrovskej rýchlosti vrazil do ničnetušiacich študentov, čakajúcich na autobus mestskej hromadnej dopravy. 

Dědeček bol za tento čin právoplatne odsúdený. Za mrežami strávi 15 rokov.

Hoci išlo o ojedinelý prípad, spáchaný pod vplyvom omamnej látky, krátko po ňom sa objavili hlasy o potrebe radikálnej zmeny organizácie dopravy na tomto mieste. Viacerí hovorili, že štvorprúdová Staromestská pripomína diaľnicu a šírka jazdných pruhov už sama navádza na to, aby po nej vodiči jazdili rýchlejšie, ako je najvyššia povolená rýchlosť.

Rok po dopravnej nehode zorganizovali občianske združenie Cyklokoalícia a iniciatíva Znepokojené matky na tomto úseku mestského okruhu spomienkovú akciu na obete tragédie. Počas nej predstavili výzvu adresovanú najmä vláde na prijatie takých opatrení, ktoré by zabránili opakovaniu sa podobných udalostí.  

Ešte predtým absolvovali stretnutie s námestníčkou primátora hlavného mesta Tatianou Kratochvílovou, s ktorou sa dohodli na krokoch, ktoré mali napomôcť spomaleniu dopravy v tomto úseku. 

Už takmer tisícka. Bratislavský magistrát opäť zvyšuje počet pracovných pozícií

Mohlo by Vás zaujímať Už takmer tisícka. Bratislavský magistrát opäť zvyšuje počet pracovných pozícií

Dosiahnuť to mali vďaka priechodu pre chodcov umiestnenému naprieč Staromestskou ulicou v priestoroch autobusových zastávok. S týmto zámerom prišla Cyklokoalícia a Kratochvílová si ho osvojila.

„Mesto upúšťa od pôvodne komunikovaného zámeru dobudovania výťahov do podchodu a pracuje na vytvorení úrovňového priechodu v mieste zastávok, ktorý dlhodobo presadzujeme," uviedla ešte v lete 2023 na svojej sociálnej sieti Cyklokoalícia.

Takémuto definitívnemu riešeniu mala ešte na jeseň minulého roka predchádzať úprava dopravného značenia, doplnenie informácie o najvyššej povolenej rýchlosti, ako aj zúženie šírky jazdných pruhov. Práve táto zmena vodorovného značenia mala podľa vyjadrenia hovorcu hlavného mesta Petra Bublu viesť prirodzene vodičov k zníženiu rýchlosti.

Na jeseň minulého roka sa však nič neudialo. No a hlavné mesto k žiadnym úpravám dopravy na Staromestskej nepristúpilo ani na jar či v lete. A tak sa na druhé výročie tragickej dopravnej nehody ozvali opäť Znepokojené matky, ktoré tento záväzok hlavnému mestu a primátorovi Matúšovi Vallovi pripomenuli.

Zároveň od samosprávy očakávali aj ďalšie opatrenia k bezpečnejšej ulici. „Je smutné, že nestačila ani takáto tragédia na to, aby sa tu naplánovalo odvážnejšie riešenie, ktoré by napravilo chyby inžinierov z minulého storočia, ktorí krížom cez mesto naprojektovali takéto rizikové štvorprúdovky,“ zdôraznili Znepokojené matky vo svojom vyjadrení.

Predstavitelia hlavného mesta na ich výčitky zareagovali takmer okamžite a prisľúbili rýchlu realizáciu. Ako uviedli, k zúženiu jazdných pruhov dostali kladné stanovisko od dopravného inšpektorátu, s ktorým túto zmenu konzultovali. 

Vysoký dlh Bratislavy spomína už aj NKÚ. Kontrola odhaľuje machinácie s dlhovým zaťažením

Mohlo by Vás zaujímať Vysoký dlh Bratislavy spomína už aj NKÚ. Kontrola odhaľuje machinácie s dlhovým zaťažením

„Užšie jazdné pruhy psychologicky navádzajú vodičov, aby jazdili pomalšie práve v úsekoch, akým je Staromestská, kde priestorové pomery navádzajú na rýchlu jazdu,“ pripomenul primátor Matúš Vallo ešte pred realizáciou. 

Čierny scenár sa nenaplnil

Informácia o premaľovaní dopravného značenia a zmene organizácie dopravy na ďalšej časti mestského okruhu vyvolala medzi Bratislavčanmi vlnu nevôle. Po skúsenostiach s cyklotrasou na Vajanského nábreží, v dôsledku ktorej pribudli každodenné zápchy v rannej špičke na moste Apollo či moste SNP, totiž každý ďalší zásah do plynulosti a hustoty premávky pri vstupe do centra mesta vyvoláva prirodzené obavy.

Viacerí v diskusiách namietali, že úzke jazdné pruhy by mohli zvýšiť počet bežných dopravných nehôd. No a tie by ešte viac skomplikovali každodenné cestovanie za prácou mnohým obyvateľom či návštevníkom Bratislavy. 

Proti takýmto tvrdeniam však stoja odborníci. Podľa vyjadrenia dopravného analytika Jozefa Drahovského táto úprava prispeje na základe praktických skúseností k zvýšeniu bezpečnosti cestnej premávky. 

„Na Staromestskej ulici je ponechaný rovnaký počet jazdných pruhov, ale došlo len k ich zúženiu z komfortnej šírky na minimum podľa normy, čo donúti vodičov jazdiť výrazne obozretnejšie. Zároveň sa neobmedzí priepustnosť dopravy v takej zaťaženej dopravnej tepne, ktorá vedie na Most SNP,“ uviedol pre Štandard Drahovský. 

Minister Ráž pri cyklotrase trošku pohryzkal. Najviac však zabrechali aktivisti

Mohlo by Vás zaujímať Minister Ráž pri cyklotrase trošku pohryzkal. Najviac však zabrechali aktivisti

V skutočnosti to naozaj vyzerá, ako keby sa na Staromestskej nič nezmenilo. Na viacerých miestach došlo len k obnove dopravného značenia a pocit užších jazdných pruhov je len veľmi mierny. Mimo špičky je doprava plynulá a hoci sú každodenné zápchy na Novom moste aj naďalej, zúženie pruhov k ich zhoršeniu neprispelo. 

Drahovský hodnotí realizáciu pozitívne: „Zmena dopravného značenia totiž sleduje dva ciele. A to zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky v danom mieste a zosúladenie vodorovného aj zvislého dopravného značenia podľa novej vyhlášky o dopravnom značení, počas prebiehajúceho prechodného obdobia.“

Šírka pruhu vodiča pod vplyvom nespomalí

Viaceré hlasy sa však aj naďalej ozývajú s tvrdením, že užšie jazdné pruhy nezabránia podobným prípadom, ako sa stal pred dvoma rokmi. K tomuto názoru sa prikláňa aj motoristický novinár Autožurnálu Michal Karpat, podľa ktorého prekreslenie čiar nič nevyrieši.

„V prípade jazdy ďalšieho vodiča pod vplyvom alkoholu alebo drog týmto úsekom, bude mu jedno, či pôjde cez čiary alebo nie. Nič mu reálne nezabráni vletieť do ľudí. Ak chceme vyslovene chrániť účastníkov cestnej premávky pred prípadmi, aký sa stal, mala by tam byť betónová bariéra. Výškovo tak do polovice auta, na pevno ukotvená do zeme, umiestnená tak, aby nesťažovala autobusom príjazd na zastávku, ale súčasne chránila ľudí,“ skonštatoval Karpat.  

Pekné, no málo funkčné? Ľudia sa v nových prístreškoch MHD sťažujú na dážď a vietor

Mohlo by Vás zaujímať Pekné, no málo funkčné? Ľudia sa v nových prístreškoch MHD sťažujú na dážď a vietor

K zvýšeniu bezpečnosti by podľa neho prispeli aj viditeľne umiestnené kamery a radary, ktoré by pôsobili ako prevencia a ľudia by nadobudli pocit, že sú neustále na očiach. „Zároveň by som v strede a na konci podjazdu pridal blikajúce jemné retardéry. Podobné sú aj na obchvatoch Viedne a nik si tam nedovolí ísť rýchlejšie, než je predpísaná rýchlosť,“ poznamenal dlhoročný automobilový žurnalista.     

Podobne sa vyjadril aj Jozef Drahovský. „Zúženie jazdných pruhov, alebo zníženie ich počtu, ba dokonca ani zníženie rýchlosti na úroveň pešej zóny nezabráni ďalšiemu vodičovi vo vysokom stupni opitosti, aby svojím vozidlom ohrozil chodcov, alebo iných účastníkov cestnej premávky. Takýchto vodičov treba riešiť inak,“ dodal na záver Drahovský. 

Istú dávku kritiky vyjadrilo aj združenie Cyklokoalícia, ktoré o úprave hovorí ako o málo podstatnej a za jedného z vinníkov hystérie okolo tejto zmeny označili dokonca samotné hlavné mesto. „Ako reakcia na tragédiu, pri ktorej na zastávke Zochova zahynulo päť ľudí, môže opatrenie vyznievať nedostatočne či neadresne,“ uvádza sa vo vyjadrení Cyklokoalície na sociálnej sieti.