NOVÉ MESTO NAD VÁHOM, ČACHTICE – Renomovaný odborník na dopravu Jozef Drahovský nám porozprával o známom úseku cesty druhej triedy medzi Novým Mestom nad Váhom a Čachticami, kde vyhasol nejeden ľudský život.
Na tomto relatívne krátkom úseku sa v uplynulých rokoch stali dve vážne dopravné nehody. Aká je v skutočnosti cesta pohľadom odborníka a dá sa takýmto smutným udalostiam predchádzať? Spýtali sme sa Jozefa Drahovského, ktorý sa venuje analýzam v doprave.
Hovoríme o ceste druhej triedy medzi Novým Mestom nad Váhom a Čachticami, kde sa v poslednom období stalo niekoľko dopravných havárií s tragickým koncom. Frekventovaná cesta, po ktorej prejdú denne stovky automobilov, je tak v pozornosti verejnosti. Poznáte túto cestu?
Áno, túto cestu poznám osobne. Vyrastal som v Piešťanoch a na bicykli sme bežne chodili po nej od Trebatíc smerom na Nové Mesto, samozrejme, so zastávkou v Čachticiach. No a dnes jazdím tadiaľ autom. Už nemám odvahu ísť tadiaľ na bicykli, ale poznám ju detailne.
Aký je ten zásadný rozdiel v čase, keď ste sa tam pohybovali vy na bicykli s tým súčasným?
Ten zásadný rozdiel je v dvoch veciach. Cesta je lepšie upravená a na druhú stranu je tam oveľa viac vozidiel, a to nielen osobných, ale aj nákladných.
Čím je táto cesta výnimočná z pohľadu bezpečnosti?
Je to klasická cesta druhej triedy, ale špecifická tým, že je tam dosť výškových rozdielov, kde celé vozidlo alebo cyklista či chodec dokáže byť za týmto výškovým rozdielom schovaný. Vodič má pred sebou cestu, ktorá je prázdna a odrazu sa mu vynorí v protismere vozidlo alebo cyklista. Najhoršie je, keď je to dokonca v jeho smere, že ho nestihne obísť.
Často je odsudzovaný stav cesty. Mali by na nej niečo upraviť alebo zmeniť z hľadiska bezpečnosti?
Poznám tieto obce a viem, že nemajú chodníky, teda nie sú prepojené. Bolo by potrebné vystavať paralelne k tejto ceste cyklistický chodník alebo cestu, ktorú by mohli používať cyklisti, chodci, korčuliari a tým pádom by sa zvýšila bezpečnosť na samotnej základnej ceste druhej triedy. Čiže áno, dá sa to takýmito úpravami riešiť. Čo sa týka rýchlosti, tak cesta je v pohode na 90 km/h, okrem niektorých nebezpečných úsekov, ale tieto nebezpečné úseky majú už teraz zníženú rýchlosť. Čiže z hľadiska nehôd sa tam vždy konalo a robili sa úpravy, aby sa týmto nehodám predchádzalo.
Druhá vec je, že sa nedá predísť všetkým nehodám, lebo keď máte nezodpovedného vodiča, ktorý si buď sadne za volant pod vplyvom alkoholu, alebo tadiaľ ide neprimerane rýchlo, tak to jednoznačne nezvládne. Sú tam aj stromy a preto je veľký predpoklad, že dopravné nehody aj s tragickými následkami sa na takejto ceste a pri nezodpovedných vodičoch môžu opakovať.
Ako vnímate skutočnosť, že po poslednej tragickej nehode sa uskutočnila pomerne rozsiahla policajná akcia?
Ak sa tam niečo stane, tak je samozrejmé, že aj polícia sa zameria. A po takýchto nehodách väčšina ľudí, ktorí vedia o tom, že sa stala nehoda, idú opatrne. Preto ja by som bol za to, že nielen hneď, ale potom v opakovaných časoch robiť tieto policajné akcie a zameriavať sa priamo na takých vodičov, ktorí idú nebezpečným spôsobom, čiže nieže rýchlo, ale rýchlo na nebezpečnom mieste.
Pripomeňme si ostatné dve tragické nehody. Po jednej nafúkal v tom čase 45-ročný vodič po čelnej zrážke 1,60 promile. V druhom prípade len 25-ročná vodička prešla po šmyku svojím autom do protismeru. Nasledovala zrážka s protiidúcim autom, ktorá bola taká silná, že dievčina nemala šancu prežiť. Keď sa na to pozeráte z vášho pohľadu, dá sa vôbec predvídať, odstrániť či eliminovať situáciu? Alebo je to jednoducho nevyhnutná vec náhody?
Predchádzať nehodám sa dá tak, že cestu upravíte. Môžeme tých cyklistov a chodcov dať inde a tým zvýšime bezpečnosť, ale neodstránime vplyv alkoholu a neodstránime vplyv nezodpovedných vodičov, ktorých táto cesta láka k športovej jazde. Športovec ide na okruhy bezpečné, uzavreté. Ale títo nezodpovední vodiči to chcú robiť za plnej premávky a tam naozaj stačí z dôvodu výškových rozdielov alebo ostrej zákruty nevšimnúť si ostatných účastníkov cestnej premávky a tragédia je hneď na svete.