Má to štyri kolesá, zbiera biometrické údaje a následne ich predáva. Pravdepodobne je to vaše auto

Od sexuálneho života až po politické názory. Nedávno zverejnený prieskum medzi známymi automobilkami ukázal, že drvivá väčšina z nich zbiera kvantá súkromných informácií o šoféroch, ktoré môže lustrovať, zdieľať či dokonca predávať tretím stranám.

navigation-1048294_1280 Ilustračný záber. Foto: DariuszSankowski/Pixabay

Nezisková organizácia Mozilla Foundation, ktorá sa zameriava na internet a jeho bezpečné používanie, nedávno publikovala štúdiu, ktorá v mediálnych kruhoch vyvolala pomerne veľký rozruch. Tím autorov v nej skúmal, ako 25 rôznych automobilových značiek získava a nakladá s informáciami o svojich zákazníkoch – majiteľoch vozidiel. Išlo pritom o najznámejšie mená, ako Audi, BMW, Volkswagen, Ford, Honda alebo Kia.

O sexuálnej aktivite či zdraví šoférov

Výskumníci preskúmali zásady ochrany osobných údajov automobilových spoločností a stiahli ich aplikácie v Nemecku, Francúzsku, USA, Japonsku a Južnej Kórei. Potvrdili pomerne známu skutočnosť, že automobilový priemysel zhromažďuje obrovské množstvo údajov prostredníctvom desiatok senzorov a technológií zabudovaných do novších modelov áut. Tie zaznamenávajú takmer každý aspekt jazdy a každú interakciu vodiča s jeho vozidlom. Po pripojení k telefónu môžu autá získavať aj ďalšie informácie. A hoci sa väčšina údajov, ktoré zhromažďujú, týka samotného vozidla, začína byť bežnou vecou, že zisťujú aj osobné údaje o vodičoch, ktoré vôbec nepotrebujú.

„Každá automobilová značka, ktorú sme skúmali, zhromažďuje viac osobných údajov, ako je potrebné, a používa tieto informácie z iného dôvodu, ako je prevádzka vášho vozidla a manažovanie vzťahu s vami,“ píšu autori z Mozilly Foundation.

Podľa záverov ich prieskumu môžu automobilky zhromažďovať mimoriadne intímne informácie. „Od vašich zdravotných údajov, genetických informácií, cez váš „sexuálny život“ až po to, ako rýchlo jazdíte, kam jazdíte a aké skladby si v aute púšťate,“ uvádzajú v spomenutej štúdii. Navyše dopĺňajú, že z týchto informácií sa odvodzujú aj ďalšie údaje o používateľovi vozidla, ako je jeho „inteligencia, schopnosti a záujmy“, ktoré dokresľujú jeho celkový profil.

Z pohľadu bizarnosti zbieraných informácií dopadla najhoršie americká vetva automobilky Nissan. Spoločnosť v oznámení o ochrane osobných údajov uvádza, že „môže zhromažďovať a zdieľať vašu sexuálnu aktivitu, údaje o zdravotných diagnózach, genetické informácie a ďalšie citlivé osobné údaje na cielené marketingové účely“, píšu autori štúdie s odkazom na webstránku automobilky, kde je to napísané čierne na bielom.

Kia vo svojich zásadách ochrany osobných údajov podobne deklaruje, že môže zbierať informácie o „sexuálnom živote“ používateľov. A dokopy šesť značiek podľa spomenutej štúdie uvádza, že môžu zhromažďovať „genetické informácie“ alebo „genetické charakteristiky“ o vodičoch.

Len špička ľadovca

Pri zbieraní, zhromažďovaní a využívaní informácií na vlastný výskum a marketing však automobilky zväčša nekončia. Až 84 percent (21 z 25) skúmaných automobilových značiek podľa záverov prieskumu tvrdí, že môžu tieto osobné údaje zdieľať. Napríklad s poskytovateľmi služieb, dátovými sprostredkovateľmi a rôznymi ďalšími firmami.

Devätnásť značiek (76 percent) dokonca deklaruje, že môžu osobné údaje tretím stranám predávať. Na ilustráciu, konkrétne na webstránkach spoločnosti Nissan sa napríklad píše, že „závery vyvodené z akýchkoľvek osobných údajov zhromaždených na vytvorenie profilu o spotrebiteľovi, ktorý odráža preferencie, charakteristiky, psychologické trendy, predispozície, správanie, postoje, inteligenciu, schopnosti a vlohy spotrebiteľa“ sa môžu zdieľať a predávať iným osobám na účely cieleného marketingu.

A vzhľadom na to, že dáta o spotrebiteľoch sú dnes ceneným tovarom a automobilky ich vďaka súhlasu zákazníka s podmienkami ochrany osobných údajov môžu predávať legálne, je ozaj náročné predstaviť si, že sa s osobnými informáciami o používateľoch áut neobchoduje.


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac