„Aby bol prechod dieťaťa do školy čo najpríjemnejší, je dôležité, aby sa už počas predškolského ročníka začalo pracovať na jeho príprave. Na jednej strane z hľadiska nastavenia režimu budúceho školáka a na druhej strane z hľadiska rozvoja kognitívnych zručností, kam mimo iných radíme najmä rozvoj pamäti, pozornosti, myslenia, jemnej motoriky i samotnej reči a jazyka,“ ozrejmila odborníčka.

Zamestnanci firmy BOSCH sa do práce dostanú linkou MHD

Mohlo by Vás zaujímať Zamestnanci firmy BOSCH sa do práce dostanú linkou MHD

Upozornila, že z pohľadu reči je vo vzťahu k zaradeniu dieťaťa do prvého ročníka dôležité všímať si nielen jeho výslovnosť (aké hlásky používa, či ich artikuluje správne, alebo ich vynecháva alebo, prípadne nahrádza inými), ale venovať pozornosť najmä tzv. jazykovým prediktorom rozhodujúcim o úspešnosti budúceho čítania a písania dieťaťa.

Pre úrazy vo Vysokých Tatrách zasahovali horskí aj leteckí záchranári

Mohlo by Vás zaujímať Pre úrazy vo Vysokých Tatrách zasahovali horskí aj leteckí záchranári

„Z logopedického hľadiska si všímame predovšetkým veľkosť slovnej zásoby, porozumenie i produkciu v rozvitých a gramaticky správnych vetách, porozumenie i opísanie príbehu či zážitku s logickou následnosťou a výpovedným obsahom. Mimoriadne dôležitým faktorom je fonologická zložka jazyka, ktorá má priamy vplyv na schopnosť naučiť sa čítať i písať,“ priblížila logopedička.

Cestu medzi Tatranskou Kotlinou a Ždiarom dokončili, čaká na nové značenie

Mohlo by Vás zaujímať Cestu medzi Tatranskou Kotlinou a Ždiarom dokončili, čaká na nové značenie

Významným faktorom je tiež začiatok prejavovania záujmu o čítanie a písanie, napríklad predstieraním čítania z obľúbenej knihy, „čítaním“ známych názvov obchodov či nápisov, skúšaním písania svojho mena či niektorých písmen. „Dôležité je spomenúť, že od dieťaťa pred nástupom do školy neočakávame stopercentne zvládnuté písanie a poznanie abecedy, ale jeho záujem o písanú reč a schopnosť pracovať s hláskami ešte predtým, než ich začne písať a čítať,“ doplnila Eršeková.

Jednoznačné prvenstvo: Najviac Rusínov žije v okrese Medzilaborce

Mohlo by Vás zaujímať Jednoznačné prvenstvo: Najviac Rusínov žije v okrese Medzilaborce

Rodičia podľa jej slov môžu tieto prediktory a záujem rozvíjať pomocou čítania v interakcii, rozhovorov o príbehoch a budovaním vzťahu ku knihám, identifikáciou rozdielov medzi dvomi počutými zvukmi či slovami, dopĺňaním rýmov a podobne. Trénovať tiež môžu prácu so slabikami a hláskami, a to napríklad posudzovaním dĺžky slabík, určením prvej či poslednej hlásky počutých slov, ako aj spájaním hlások do slov. „V prípade, že majú rodičia pochybnosti, je na mieste absolvovať hodnotenie školskej zrelosti dieťaťa,“ dodala.

(tasr)