Správa ciest KSK stále priťahuje pozornosť. Sporná zmluva, sporné prepúšťanie

KOŠICE – V poslednom čase Správe ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) „ide karta“. Okolnosti týkajúce sa zmluvy o prenájme strojov na osem rokov za takmer 30 miliónov eur sú stále zamotanejšie.

Miloš Ihnát HYCA Miloš Ihnát už dlhšie poukazuje na pochybenia SC KSK aj pri využívaní prenajatej techniky. Foto: Miloš Ihnát

Akoby to nestačilo, v poslednom čase sa hovorí aj o prepúšťaní. Krajský poslanec Miloš Ihnát, ktorý na problém upozornil, si myslí, že je to kvôli jeho aktivitám. Osobne navštívil všetky strediská SC KSK, aby si overil skutočnosti. Získal informácie týkajúce reálnej využiteľnosti prenajatých strojov. „Extrémom je Tatra, ktorá má za tri mesiace využiteľnosť tri percentá, pričom mesačný nájom je približne 5-tisíc eur,“ uviedol Ihnát. Tento fakt je už dlhšie známy, no potom sa podľa neho začali diať veci. „Zamestnanci mali zákaz komunikácie so mnou. Vedenie SC KSK namiesto toho, aby riešilo využiteľnosť mechanizmov, zisťuje, kto zo zamestnancov mi poskytol informácie,“ tvrdí Ihnát. Pravdou je, že SC KSK nedávno oznámila, že kvôli zmene organizačnej štruktúry prepustí 29 zamestnancov. Z nich 55 percent budú tvoriť robotnícke profesie, zvyšok technicko-hospodárski pracovníci. Výpovede ich čakajú k 31. decembru 2023, resp. k 31. januáru 2024.

Ak sú to pre ľudí, ktorí kauzu sledujú, už známe skutočnosti, vynárajú sa nové. Týkajú sa spomínanej súťaže na prenájom strojov pre SC KSK vypísanej vo februári 2022. Zúčastnili sa jej iba dve firmy – Tempus Trans a HYCA. Nakoniec ju vyhrala vďaka nižšej cene 29 813 523,36 eura spoločnosť Tempus Trans. Zatiaľ dodala približne 54 kusov techniky z celkovo 73. Nie je to prvá súťaž vyhlásená SC KSK, kde firma Tempus uspela. Aj preto sme oslovili konateľa Tempus Group. Ten prisľúbil, že sa vyjadrí na budúci týždeň. Spomenutá HYCA ponúkla cenu 32 869 095,55 eura.

[url =https://standard.sk/469393/neviete-sa-dockat-vianocnej-penzie-nenechajte-sa-prekvapit-trinasty-dochodok-si-viete-vypocitat]

Oslovili sme aj konkurenta, spomínanú firmu HYCA. Reagoval jej obchodný riaditeľ Roland Lauko. Pre úplnosť treba uviesť, že spoločnosť HYCA je na trhu od roku 2004 a patrí medzi najväčších výrobcov a dodávateľov špeciálnej techniky v strednej Európe. „Počas našej histórie sme sa s veľkou pravdepodobnosťou zapojili aj do iných zákaziek pre SC KSK, no vzhľadom na to, že nearchivujeme všetky naše ponuky od doby založenia spoločnosti, túto otázku vám s určitosťou zodpovedať nevieme,“ reagoval Lauko na našu otázku či sa zúčastnili aj na iných verejných súťažiach pre SC KSK.

Firma Tempus, resp. Tempus Trans, nie je firme HYCA neznáma, práve naopak. „Áno, rovnako ako iní na našom trhu zastúpení predajcocia nákladných podvozkov a špeciálnej techniky. Spoločnosť Tempus Trans je autorizovaný predajca podvozkov značky IVECO a naša spoločnosť spolupracuje so všetkými predajcami nákladných podvozkov všetkých značiek zastúpených na našom trhu,“ uviedol Lauko s tým, že zákon nezakazuje neúspešnému uchádzačovi ponúknuť určitý druh špecifického tovaru víťaznému uchádzačovi, ktorý dokáže dodať a vie mu ponúknuť nižšiu cenu.

„Naša spoločnosť je autorizovaný zástupca – importér viacerých značiek nadstavieb a špeciálnej techniky pre slovenský trh. Je teda bežné a časté, že sme oslovovaní viacerými dodávateľmi špeciálnych vozidiel na našom trhu a naše produkty sú teda ponúkané koncovým zákazníkom aj prostredníctvom iných predajcov špeciálnej techniky na našom trhu,“ argumentuje Lauko. Dodal, že na slovenskom trhu je len málo spoločností zaoberajúcich sa výrobou a predajom špeciálnej techniky. „Je úplne bežné, že v niektorých súťažiach vystupujeme voči iným uchádzačom ako konkurencia, no v iných spolupracujeme,“ objasnil obchodný riaditeľ firmy HYCA.

Proti výsledkom súťaže, ktorú nakoniec vyhral Tempus Trans, nemajú námietky. V danom verejnom obstarávaní bola jediným hodnotiacom kritériom najnižšia cena predmetu zákazky, pričom ich cena bola vyššia. Navyše počas prípravy, predkladania a vyhodnocovania svojej ponuky nezaznamenali žiaden pádny dôvod a argument na to, aby podali podnet na prípadné prešetrení tejto verejnej súťaže.

No zaujímavý je iný fakt. A tým je cena, ktorú boli schopní ponúknuť, ako aj dôvody, prečo s ňou nemohli ísť nižšie. „Cena za predmet zákazky predkladaná v našej ponuke bola v danom období minimálnou hodnotou, ktorú sme boli ochotní za predmet zákazky akceptovať. Treba si uvedomiť, že v roku predkladania ponúk vzrástli medziročne ceny niektorých našich tovarov aj o 50 % ročne a ceny niektorých náhradných dielov aj o viac ako 100 %. To, že úspešný uchádzač predložil ponuku s cenou výrazne nižšou, ako bola naša ponuka, sme akceptovali a považovali za veľmi odvážny krok. Naša spoločnosť by nevedela zrealizovať danú zákazku v cene predkladanej úspešným uchádzačom,“ priznal Lauko.

Podľa neho bolo pre firmu HYCA najťažšou podmienkou spomínanej zákazky to, že tovar je prenajímaný na obdobie osem rokov, pričom v období predkladania ponúk bolo takmer nereálne predpovedať, aký bude vývoj cien tovarov a služieb v nasledujúcich ôsmich rokoch. Navyše ide o veľmi špecifickú techniku, a to vo veľkých množstvách. Práve spomínaných osem rokov je dôležitých. „Pri niektorých tovaroch v tejto zákazke je ich životnosť pri bežnom používaná definovaná výrobcami na maximálne osem rokov, čo pre nás znamenalo nulovú zostatkovú cenu, s ktorou sme museli počítať pri kalkulácii tejto zákazky. Jej realizácia by pre nás navyše znamenala prefinancovanie sumy 27 390 912 eur na osem rokov, čo len pri dnešnej miere ročného lízingového úroku 8 % znamená sumu ročného úroku  2 191 272,96 eura! Upozorňujeme, že zákazníkom požadovaný prenájom techniky bol na osem rokov,“ priblížil Lauko. Tu sa natíska otázka, kvôli čomu bola firma Tempus Trans ochotná ísť vopred do rizika, navyše s nižšou cenou ako konkurencia.

Ďalším zaujímavým faktom je, že, ako už bolo spomenuté, podľa našich informácií firma Tempus Trans ešte nedodala úplne všetku techniku, deje sa tak postupne. Preto sme sa aj obchodného riaditeľa firmy HYCA opýtali, či by v prípade výhry vedeli dodať všetku techniku načas. „Naša spoločnosť je profesionálny a seriózny partner pre všetkých našich zákazníkov a v žiadnom prípade by sme si nedovolili predkladať ponuku na tovary alebo služby, ktoré nevieme dodať a splniť. Navyše, v predmetnom verejnom obstarávaní bola ako jedna z podmienok účasti pre uchádzačov stanovená zábezpeka vo výške 200 000 eur,“ uzavrel Lauko s dôvetkom, že v prípade, ak by ich ponuka bola vyhodnotená ako úspešná a neposkytli by plnú súčinnosť pri podpise zmluvy, táto zábezpeka by v plnej výške prepadla v prospech verejného obstarávateľa. 

Košický samosprávny kraj sa k okolnostiam uzavretia zmluvy na prenájom strojov pre SC KSK nevyjadruje. Prešetruje ich Útvar hlavného kontrolóra KSK. Hlavný kontrolór Jozef Hudák sa chce k problému vyjadriť až po ukončení kontroly, čo by malo byť v decembri tohto roka. Kraj argumentuje, že k prenájmu pristúpil kvôli tomu, že na nákup novej techniky nemá peniaze. Generálny riaditeľ SC KSK Anton Trišč na augustovom zastupiteľstve povedal, že ak by chceli stroje kúpiť, stálo by to 22 až 24 miliónov eur. Prenájom na osem rokov vyjde na takmer 30 miliónov.