KOŠICE - Už za starých Rimanov existoval výrok Divide et impera, čiže Rozdeľuj a panuj. O tom, že je stále aktuálny a história sa opakuje, niet pochýb. Pre rímskych cisárov, či neskôr stredovekých panovníkov, to v preklade znamenalo: Snaž sa protivníkov rozdeliť a medzi sebou znepriateliť, o to ľahšie získaš nad nimi nadvládu. Táto stratégia sa využívala a využíva hlavne v zahraničnej aj vnútornej politike a vo vojenstve.
Lenže u nás si ju osvojili aj niektoré samosprávy. Napríklad v Košickom samosprávnom kraji (KSK) by o tom vedeli rozprávať. O čo ide? Nuž, vedenie Správy ciest KSK si vysvetľuje spravovanie verejných zdrojov po svojom. Až natoľko, že uzatvára zjavne nevýhodné zmluvy. Napríklad na prenájom strojov na osem rokov za takmer 30 miliónov eur, ktorý doteraz nikto z vedenia uspokojivo nevysvetlil. Veď načo. Rovnako aj „výhodný“ nákup desiatich kusov nadstavieb na sypače v hodnote zhruba 200-tisíc eur. Na prvý pohľad bežná vec, ibaže nadstavby na autá, ktoré má SC KSK, celkom nepasujú a čerešničkou na torte je, že ani jedna z nich nemá technický preukaz. Cestári ich počas zimy museli použiť, aby situáciu zvládli, no poriadne riskovali. Ak by natrafili na policajtov, tí by mohli zobrať „papiere“ od celého auta.
Navyše, viacero „výhodne“ prenajatých strojov je nevyužitých. Spomenúť možno Tatru, ktorá dorazila do jedného zo stredísk začiatkom júla a jej využiteľnosť do konca septembra bola tri percentá, no nájom sa platil v plnej výške 5-tisíc eur mesačne. Vynárajú sa ale ďalšie pochybenia pri šafárení. Na nevýhodný prenájom a ďalšie skutočnosti upozornil ešte v lete krajský poslanec Miloš Ihnát. Na zasadnutiach krajského zastupiteľstva dal návrh na vyslovenie nedôvery generálnemu riaditeľovi Správy ciest KSK. Zastupiteľstvo ho síce nemôže odvolať, túto právomoc má len predseda samosprávneho kraja, no je to pomyselný varovný prst. Ihnát však nepochodil. V poslaneckom zbore ho podporilo len niekoľko kolegýň a kolegov.
Dôvod? Vraj je krikľúň. Tak ho nazvala poslankyňa Zuzana Slivenská. Ak by sa tak nesprával, tak by vraj jeho návrh podporila. Podobne reagovala ďalšia poslankyňa Lenka Kovačevičová. Obe vraj chcú počkať na závery z výsledkov kontroly krajského kontrolóra. Ten si počas uplynulých týždňov skutočne mal posvietiť na hospodárenie v Správe ciest KSK.
Lenže – a v tom je práve problém – už aj vrabce na streche si čvirikajú, že sporným prenájmom sa zaoberá aj NAKA. A tá má iné metódy a možnosti na to, aby zistila všetko, čo zistiť potrebuje a chce. A sú to skutočnosti, o ktorých sa krajskému kontrolórovi, pri všetkej úcte, ani nesnívalo. Nehovoriac o tom, že realitou sú trestné stíhania v predchádzajúcich kauzách týkajúcich sa nákupu predražených teplomerov a štyroch tatroviek. Lenže aj keď Ihnát reagoval na krajskom zastupiteľstve emotívne, nakoniec sa niet čomu čudovať. Alibizmus väčšiny poslankýň a poslancov sa preukázal naplno. A tu sa dostávame k nášmu výroku z úvodu. Vo všeobecnosti sa aj tu dejú politické obchody. Ak pôjde dostatočný počet poslancov pri hlasovaní o zásadných veciach poruke vedeniu kraja, za odmenu bude opravená cesta, renovovaný most, ihrisko či turistická atrakcia. Viacerí poslanci sú zároveň starostovia vo svojich obciach, mestách či, v prípade Košíc, v mestských častiach. Pripomína to kráľov alebo veľmožov, ktorí si takto zaväzovali priazeň a podporu lénnych pánov. Mimochodom, v mestskom parlamente metropoly východu sa tiež vyskytuje rovnaký jav.
Čo na tom, že za peniaze, ktoré miznú aj z dôvodu nevýhodného prenájmu, by sa v kraji toho dalo urobiť dosť. Čo na tom, že ak by sa poslanecký zbor zjednotil v zásadných témach a otázkach, situácia by sa tým otočila. „Župan“ a ani vedenie kraja by si bez ich hlasovania nepresadili nič. Lenže je tu aj iná, pohodlnejšia cesta. Alibizmus a „obchodovanie“. Tak prečo by si nezabezpečili pomníčky, ktoré im pred voľbami opäť zabezpečia hlasy voličov. A tak rozdeľujú a panujú…