BRATISLAVA – Zemetrasenia a iné prírodné živly vedia nepripravených obyvateľov nemilo prekvapiť. Ministerstvo vnútra však pripravuje zavedenie nového systému Reverse 112, ktorý by pred podobnou udalosťou mohol ľudí varovať prostredníctvom SMS alebo cez službu Cell Broadcast.
Po niekoľkých živelných pohromách, ktoré boli na Slovensku v posledných mesiacoch, možno štát konečne pochopil, že využitím nových technológií sa môže mnohým následkom pri včasnom varovaní predísť. Výstražný systém Reverse 112 totiž má umožniť okamžité odoslanie varovných, ale aj informačných správ v prípade mimoriadnych udalostí na konkrétnom území. Správa sa tak zobrazí v mobilných telefónoch, ktoré sa nachádzajú v ohrozenej oblasti.
„V Slovenskej republike sa pripravuje zavedenie systému Reverse 112. Existujú dve základné riešenia systému – varovanie cez SMS alebo službu Cell Broadcast, pričom je možná aj ich kombinácia. Tento systém bude fungovať ako doplnkový spôsob varovania obyvateľstva pri živelných pohromách popri hlavných spôsoboch varovania, ako je sieť sirén, varovanie cez miestne rozhlasy či televízne a rozhlasové vysielanie,“ informoval Bratislavský Štandard tlačový odbor ministerstva vnútra. Každé takéto masívne zavedenie systému do praxe si okrem zdĺhavého legislatívneho procesu a financií vyžaduje aj nastavenie optimálnych technických možností.
Medzi kľúčových partnerov pri zavedení varovného systému patria mobilní operátori, ktorí sa tejto spolupráci nebránia. Spoločnosť O2 dokáže v rámci platných zákonov riešiť kritické situácie dostupným informačným servisom. „V prípade výnimočných situácií spolupracujeme s relevantnými štátnymi inštitúciami, najčastejšie im poskytujeme súčinnosť práve v informačnom servise, ktorý však musí byť v zmysle platnej legislatívy iniciovaný štátom podľa vopred určených pravidiel,“ spresnil pre Bratislavský Štandard manažér oddelenia externej komunikácie O2 Ján Kalafut.
Pri dodržaní platných predpisov by vedel poskytnúť služby v prípade varovania obyvateľstva aj mobilný operátor 4ka. „Prevádzkovatelia telekomunikačných sietí sú povinní na základe §83 ods. (9), (10) zákona 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách po písomnej odôvodnenej žiadosti ministerstva vnútra bezodkladne poskytovať informácie v prípade varovania obyvateľstva pri ohrození života, zdravia alebo majetku koncovým užívateľom na dotknutom území,“ povedal nášmu denníku PR manažér 4ky Pavel Ďurík.
Pomôcť obyvateľom v krízových situáciách je pripravená aj spoločnosť Orange. „V prípade potreby sme vždy pripravení k súčinnosti a pomoci pre obyvateľov v akýchkoľvek krízových situáciách, pokiaľ o ňu budeme relevantnými autoritami požiadaní,“ spresnila pre Bratislavský Štandard senior špecialistka pre firemnú komunikáciu Orange Alexandra Piskunová.
Rovnako aj Telekom vie reagovať na vzniknutú krízovú situáciu varovnými správami. „Tému posielania varovných SMS sme so štátom aktívne riešili a aj stále riešime. V príprave je technické riešenie na varovanie obyvateľstva, ale je plne v kompetencii štátu. My ako operátor budeme plne súčinní a nápomocní,“ dodal pre náš denník hovorca Telekomu Michal Korec.
Pred spustením systému Reverse 112 je ale potrebné legislatívnym procesom schváliť vyhlášku, podľa ktorej budú mobilní operátori posielať varovné správy v zasiahnutých oblastiach. „Dodávame, že v súčasnosti je v legislatívnom procese vyhláška Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb k úhradám mobilným operátorom za odosielanie varovných SMS správ obyvateľom v ohrozených okresoch. Pôjde o dočasné riešenie do spustenia systému Reverse 112. Po ukončení legislatívneho procesu k vyhláške bude pristúpené s mobilnými operátormi k uzatváraniu zmluvných vzťahov na zasielanie varovných správ v zasiahnutých oblastiach,“ zhrnulo ministerstvo vnútra.