Spotrebiteľské organizácie v EÚ podali sťažnosť na spoločnosť Meta

Európska spotrebiteľská organizácia BEUC a jej členské organizácie z 19 krajín Európskej únie podali na Metu sťažnosť európskej sieti orgánov na ochranu spotrebiteľa, pretože takýto prístup považujú za neférový.

Meta reagovala na zákaz týkajúci sa personalizovanej reklamy v EÚ bez výslovného súhlasu zavedením možnosti predplatného bez reklám, ale s plateným predplatným pre svoje platformy. Od novembra môžu používatelia zaplatiť mesačný poplatok vo výške najmenej 9,99 eura, ak nechcú, aby sa im na Facebooku a Instagrame zobrazovali reklamy. Iba tí, ktorí personalizované reklamy akceptujú, môžu siete naďalej používať bezplatne. Sťažovatelia to označili za "agresívny prístup" v zmysle európskeho práva na ochranu spotrebiteľov.

Meta vytvára pocit naliehavosti a tlačí spotrebiteľov k rozhodnutiu, ktoré možno nechcú urobiť, priblížila BEUC. Za klamlivý považuje aj spôsob ponuky spoplatnenia. "Mnohí spotrebitelia si pravdepodobne myslia, že keď sa rozhodnú pre platené predplatné, získajú možnosť šetrnú k ich súkromiu s menším počtom sledovaní a profilovania," uviedla BEUC. V skutočnosti by sa však ich údaje podľa organizácie stále zhromažďovali a používali na iné účely ako na reklamu.

(tasr)