BRATISLAVA – Na meškanie vlakov si cestujúci už mohli po mnohých skúsenostiach s naším štátnym prepravcom zvyknúť. Ak sa niečo také vôbec dá. Tento diskomfort na železničných tratiach sa však v blízkej budúcnosti zrejme nezmení. Práve naopak, s novým grafikonom avizuje štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko výluky vzhľadom na rekonštrukčné práce aj v Bratislavskom kraji.
Cestujúca verejnosť už dlhodobo pociťuje časté meškania na vlakových tratiach. Výrazným spôsobom tieto meškania komplikujú život najmä cestujúcim, ktorí sú odkázaní na redšiu prímestskú autobusovú dopravu. Samozrejme, problém môže byť aj na opačnej strane, keď v dôsledku meškania autobusov nemusia obyvatelia stihnúť vlakový spoj.
ŽSSK síce priznáva meškania, ktoré skôr alibistickým spôsobom pripisuje nepriaznivej infraštruktúre tratí či nepredvídateľným okolnostiam. „Čo sa týka dôvodov meškaní, vo všeobecnosti majú najväčší podiel na meškaniach dôvody na strane infraštruktúry, ako sú prechodné obmedzenia traťových rýchlosti, takzvané POTR-e (9,84-percentný podiel z celkového meškania) alebo časté plánované aj neplánované výluky (14,70-percentný podiel z celkového meškania) zo strany manažéra infraštruktúry, Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Najväčšie a ľudsky najnepríjemnejšie meškania spôsobujú nehody (samovražda, zver, auto),“ vyjadril sa pre Bratislavský Štandard Dominik Drevický z odboru komunikácie ZSSK.
Problémov, ktoré si železnice ťažko pripúšťajú, je určite viacero. Spomenúť možno nedostatok personálu či zle vypracovaný cestovný poriadok. Podľa štatistických údajov ZSSK za obdobie január až november tohto roka z celkového počtu 572 077 vypravených vlakov na Slovensku meškalo viac ako 5 minút 81 757 vlakov a nad 30 minút 10 938 vlakov.
Podľa ministerstva dopravy nesúvisia problémové trasy prioritne s dopravcom, ale so stavom železničných tratí – koľají a výhybiek. Za kľúčový faktor spôsobujúci meškania v uplynulom období označilo obmedzenie rýchlosti v okolí bratislavskej hlavnej stanice z 30 km/h na 10 km/h.
„Železnice Slovenskej republiky totiž pri defektoskopickej kontrole zistili poruchu na infraštruktúre, ktorú aktuálne odstraňujú,“ uviedla pre Bratislavský Štandard hovorkyňa Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková. Toto zdôvodnenie však nevysvetľuje meškajúce vlaky z dlhodobého hľadiska, keďže k zníženiu rýchlosti v okolí hlavnej stanice prišlo len v novembri tohto roka.
Slovenským železniciam by možno pomohlo, ak by na trh vstúpilo viacero súkromných prepravcov po vzore Leo Express, aby kapacitne aj personálne doplnili služby štátneho prepravcu, ktorý evidentne svoju rolu nezvláda najlepšie.
Vyzerá to však tak, že súkromným spoločnostiam sa na slovenský trh moc nechce. „Zdá sa, že slovenský trh komerčne nie je pre súkromných prepravcov dostatočne zaujímavý, keďže komerčné vlaky by mali na seba zarobiť. Na vlaky objednávané ministerstvom dopravy vo verejnom záujme budú postupne prebiehať verejné súťaže, do ktorých sa môže prihlásiť každý a ten, kto dá najlepšiu ponuku, sa stane dopravcom na daných tratiach,“ vysvetlila nám dôvody nízkeho zastúpenia súkromných prepravcov Poláčiková.
Na určité obmedzenia a meškania sa cestujúci musia pripraviť v budúcom roku na trati Bratislava – Kúty a Bratislava – Marchegg. Na frekventovanej trati Bratislava – Kúty zavedú výlukový cestovný poriadok s obmedzeným počtom vlakov a s celkovou zmenou rozloženia vlakov. Z dôvodu tejto výluky dochádza aj k zrušeniu priamych vlakov Trnava – Bratislava – Kúty, čím budú spoje vedené len po bratislavskú hlavnú stanicu.
„Rozsiahle výlukové práce, ktoré začnú v budúcom roku, medzi Bratislavou a Kútmi tiež pre ZSSK
znamenajú nutnosť obmedziť počet vlakov na úseku Bratislava – Malacky, ako aj celkovo zmeniť
rozloženie všetkých vlakov na trati až po Kúty. Novým rozložením vlakov sme sa snažili vytvoriť
systém, ktorý obmedzí prenos meškaní medzi vlakmi EC a Os,“ naznačil Dominik Drevický.
Rekonštrukčné práce sa dotknú aj pohraničnej stanice Marchegg z dôvodu elektrifikácie traťového úseku od železničnej stanice Devínska Nová Ves. Tým príde k posilneniu vlakov REX z Petržalky do Viedne v čase dopravnej špičky na 30-minútový interval.
„Nový grafikon reaguje na to, že po viacerých zmodernizovaných úsekoch už môžu ísť vlaky vyššou rýchlosťou. Nedokáže reagovať na nepredvídané poruchy na tratiach, no už teraz vieme povedať, že najväčším zásahom bude modernizácia mosta na úseku Devínska Nová Ves – Marchegg, kde vlaky nebudú môcť určitý čas premávať,“ uzatvára Poláčiková negatívny scenár, na ktorý sa cestujúci musia pripraviť.
Medzi pozitívne novinky grafikonu v okolí hlavného mesta patrí posilnenie linky Bratislava – Rajka o 12 osobných vlakov v oboch smeroch. Na železničnej trati Nové Zámky – Bratislava dôjde k ukončeniu výlukového cestovného poriadku, čo skráti jazdu vlakov.