BRATISLAVA – Bratislavská Obchodná ulica obsadila za rok 2023 podľa rebríčka ceny nájmu obchodných priestorov 42. miesto. Rebríček zostavuje realitná poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield. Za umiestnenie slovenského zástupcu asi môže lukratívna poloha centra a rušnosť, ktorá sa odráža aj na cenách nehnuteľností.
Jedným z kritérií, podľa ktorého sa zostavuje umiestnenie, je cena ročného nájomného obchodných priestorov na m2. Ten na vychýrenej ulici stojí 540 eur. Keďže v prípade Obchodnej sa suma s rokom 2017 nezmenila, je otázne do akej miery je tento prieskum dôveryhodný. Ak zoberieme do úvahy zverejnené nájomné, tak stojí obchodná prevádzka so 40 m2 ročne 21 600 eur. Objektívne treba dodať, že ceny služieb a tovarov rozhodne nepatria na tejto ulici k tým najdrahším, skôr k priemerným.
Rebríček treba brať s rezervou, keďže sa tam nachádza 49 krajín sveta a iba jedna najdrahšia nákupná ulica z každého štátu. Prvú priečku obsadil New York s ulicou Upper 5th Avenue, kde ročné nájomné za m2 vyjde na 20 384 eur. Na druhom mieste sa ocitlo Miláno, kde na ulici Via Montenapoleone vyjde ročné nájomné na 18-tisíc eur za m2. Na treťom mieste sa nachádza Hong Kong a jeho ulica Tsim Sha Tsui s ročným nájomným 15 219 eur.
Do zoznamu sa dostali aj ulice zo susedných metropol. Najvyššie sa umiestnila na 10. priečke ulica Kohlmarkt vo Viedni, kde sa platí ročné nájomné za m2 až 5 160 eur. Pařížská ulica v Prahe obsadila 19. miesto s ročným nájomným 2 700 eur za m2, Budapešť zastupovala Vaci utca na 30. mieste s nájmom 1 320 eur a Nowy Swiat vo Varšave sa ocitla na 35. priečke s nájmom 900 eur za m2 obchodných priestorov.
Dovolím si tvrdiť, že Obchodná si zachovala impulz najživšieho miesta v hlavnom meste, ktorý neutíchol od dávnych čias monarchie, cez socializmus až do súčasnosti. Stretávajú sa tu nielen obyvatelia mesta všetkých vekových kategórií, ale aj turisti zo Slovenska a zahraničia. Rušnosť lokality znásobuje aj prítomnosť električiek, ktoré bez problémov z každej časti mesta privezú a odvezú množstvo ľudí. Električky jednoducho k Obchodnej patria. Urbanisti a architekti si doteraz lámu hlavy, prečo ruch mesta z Obchodnej nepokračuje Mickiewiczovou až ku Krížnej, kde sa nachádzajú tiež obchody. Dôvod je zrejme jednoduchý – električky nie sú automobily a trolejbusy. Cestná doprava a architektúra domov zrejme odrádzajú návštevníkov pokračovať ďalej spomínanými ulicami.