Z meškajúcej bratislavskej MHD sú cestujúci zúfalí. Zlepší sa v hlavnom meste situácia verejnej dopravy?

BRATISLAVA – Na mnohé meškania v Bratislave dlhodobo upozorňujú cestujúci, ktorí využívajú verejnú dopravu v hlavnom meste. Magistrát ako zriaďovateľ Dopravného podniku Bratislava ale reaguje na kritiku veľmi formálne.

Meškanie spojov Na časté meškania spojov sa sťažujú cestujúci. Foto: Michal Svítok/ TASR

Meškania spojov mestskej hromadnej dopravy sa týkajú predovšetkým autobusov a trolejbusov, ktoré meškajú z mnohých dôvodov. Rozsiahla oprava cesty, dopravná nehoda či výnimočne nepriaznivé počasie, to sa ešte s prižmúrenými očami tolerovať dá. Ak sú ale meškania každodennou samozrejmosťou, tak to už v poriadku určite nie je.

Vedenie hlavného mesta už roky verejne prezentuje víziu, aby obyvatelia vymenili osobnú dopravu za alternatívny spôsob prepravy, kde, samozrejme, patrí aj verejná doprava. Táto predstava magistrátu môže pri niektorých komplikovaných úsekoch, kde dochádza k častým meškaniam, znieť ako hlúpy vtip.

Kým električky, ktoré majú vlastnú jazdnú dráhu, premávajú v krátkych intervaloch a načas, tak pri autobusoch, ktoré tvoria jadro MHD, sa to povedať nedá. Iba autobusy premávajú aj do najodľahlejších častí mesta a tým sú cestujúci odkázaní iba na tento jeden druh dopravy. Ak mešká, alebo vypadne spoj, cestujúci môžu len zúfalo čakať na ďalší, čo spôsobuje vážne problémy s dochádzkou do práce alebo do školy.

Problém s meškaním trápi aj obyvateľov centra mesta. V okolí ostro skritizovaného úseku Vajanského nábrežia obojsmerne presunuli do jedného pruhu všetky motorové vozidlá vrátane autobusov. Vo vedľajšom cyklopruhu komfortne prejde počas zimy jeden cyklista za hodinu.

Na konkrétne meškania autobusov linky číslo 70 upozornila aj nespokojná obyvateľka. „Ide o linku číslo 70, napríklad v novembri som čakala od 7:30 do 8:00 na zastávke Šafárikovo námestie a nešiel jeden jediný spoj. Tým myslím ani číslo 29, ani 70 (jediné, ktoré idú smerom Most SNP). Opakuje sa to každý deň, keď idem do práce. Moja cesta z Landererovej 12 na Žiškovú trvá 50 minút. To je viac ako moji kolegovia, ktorí prichádzajú z okolitých dedín. Vec sa má tak, že kedysi chodil spoj číslo 70 zo zastávky Panorama City. Ten presmerovali cez Čulenovu, kde sa jeho interval nedá nijako identifikovať. Čakáme naň aj 25 až 30 minút. Keď príde, nie je kam nasadnúť, ľudia priam vypadávajú z dverí,“ posťažovala sa Bratislavskému Štandardu pani Natália.

Organizácia dopravy na Vajanského nábreží nepraje ani MHD. Foto: TASR/Dano Veselský

Hlavné mesto eviduje meškania spojov vrátane autobusu číslo 70. Na komplikovanú situáciu reaguje len formálne a zrejme sa cestujúci v dohľadnej dobe nápravy nedočkajú. „Na úvod našej odpovede si dovoľujeme uviesť, že prevádzka MHD je pravidelne monitorovaná a vyhodnocovaná. Na prevádzke linky č. 70 sa výrazne prejavuje dopravná situácia na komunikáciách, po ktorých je táto linka trasovaná a ktorá spôsobuje jej meškania, čo má za následok jej nepravidelnú prevádzku, pričom s ohľadom na to môže prichádzať k nárazovým kapacitným problémom. V prípade spracovania cestovných poriadkov pracujú kolegovia s rôznymi režimami prevádzky, avšak nie je možné cestovný poriadok nastavovať individuálne pre každý spoj, pričom aj situácia počas pracovných dní je rôzna. Situácie s meškaním sa v rámci možnosti snaží dopravný podnik riešiť aj vkladaním ďalších vozidiel prevádzky liniek, ktoré pomáhajú zmierňovať dosiahnuté meškania. V tejto súvislosti si dovoľujeme odporučiť aj možnosť sledovania virtuálnej tabule, kde je možné vidieť reálne príchody jednotlivých liniek,“ informovala Bratislavský Štandard Dáša Kotyrová z oddelenia služieb občanov magistrátu.

Keďže linka číslo 70 jazdí až z Podunajských Biskupíc po Most SNP, určité zlepšenie situácie by možno prinieslo predĺženie súčasných autobusových liniek. „Je potrebné si uvedomiť, že akékoľvek predĺženie linky č. 29 predstavuje navýšenie výkonov, čo predstavuje potrebu nárastu vodičov a vozidiel do výpravy, pričom v čase celoeurópskeho nedostatku vodičov autobusov, keď sú dopravné spoločnosti nútené vykonávať opatrenia pre zreálnenie vypraviteľného rozsahu dopravy, sú takéto opatrenia o to komplikovanejšie. V prípade zlepšenia spojenia oblasti Dostojevského radu, OC Nivy s nábrežím sa výhľadovo uvažuje s predĺžením linky č. 40 pod Most SNP,“ dodala Kotyrová.


Marxistická interpretácia požiadavky na rovnakú odmenu za rovnakú prácu poškodzuje ekonomiku. Otvára priestor, aby štát neprimerane vstupoval do súkromných vzťahov. Napríklad britský pracovný tribunál núti spoločnosť Next odmeňovať predavačky rovnako ako skladníkov.
Prejsť na článok
V sobotu v noci prišli zo Spojených štátov dve správy. Jedna je dobrá, druhá výrazne horšia.
Prejsť na článok
Prelomový rozsudok rodinného súdu v Londýne ukázal, aké dôležité je puto matky a jej dieťaťa, a rovnako právo na jeho vývin v rodine s matkou. Hoci dieťa adoptoval homosexuálny pár mužov a odmietal ho pustiť…
Prejsť na článok