Po dvoch rokoch sa objavil nový manifest a nový kritik pápeža. Podpisuje sa ako Demos II. a podporu mu vyjadril aj kardinál Zen

František vládne autokraticky, nedbá na kánonické právo a chýba mu intelektuálna jasnosť jeho predchodcov. Píše sa to v novom manifeste, ktorý rozširuje aj čínsky kardinál Zen.

Pápež František. Foto: AP/TASR

Pápež František. Foto: AP/TASR

V pôstnom období pred dvomi rokmi koloval text Vatikán dnes, ktorý tvrdo kritizoval pomery v katolíckej cirkvi a zodpovednosť pápeža Františka za tento stav. Po smrti kardinála Pella v januári 2023 vyšlo najavo, že autorom manifestu bol pravdepodobne rešpektovaný i zaznávaný George Pell. Tentoraz sa objavil text Vatikán zajtra, ktorý nadväzuje na predošlú kritiku. Rozširuje ho iný vplyvný kardinál, známy aj kritikou vatikánsko-čínskej zmluvy, kardinál Zen.

Nový text si berie príklad z toho predchádzajúceho a píše priamo a otvorene kriticky. Nasledujúci pontifikát vraj musí obnoviť a opäť nastoliť pravdy, ktoré sa u mnohých kresťanov pomaly zatemnili a vytratili. Sú medzi nimi: Spása je jedine z Ježiša Krista. Boh je milosrdný, ale aj spravodlivý. Objektívne a nemenné pravdy o ľudskej prirodzenosti sú poznateľné rozumom aj v Božskom zjavení.

"Manifest budúceho pápeža" vymenúva, čo by mali zvážiť účastníci v najbližšom konkláve, teda v zhromaždení kardinálskeho zboru pri voľbe nového pápeža. Autor verí, že kardináli by sa mali predtým lepšie spoznať, aby predišli údajnej manipulácii pri voľbe pápeža.

Tento pontifikát je katastrofa, nový pápež musí obnoviť normálnosť. Čo napísal kardinál Pell podpísaný ako Demos

Mohlo by Vás zaujímať Tento pontifikát je katastrofa, nový pápež musí obnoviť normálnosť. Čo napísal kardinál Pell podpísaný ako Demos

Text zverejnený v šiestich jazykoch údajne spísal kardinál, ktorý zozbieral podnety iných kolegov v kardinálskom zbore a tiež biskupov, ktorých trápi súčasný stav. Text neobsahuje mená, lebo úprimnosť sa v rímskom prostredí napriek vyhláseniam dobre neprijíma a môže mať neblahé dôsledky, vysvetľuje autor pod pseudonymom Demos II. Text kardinála Pella spred dvoch rokov bol pôvodne podpísaný pseudonymom Demos.

Nová kritika uznáva aj prednosti Františkovho pontifikátu. Tie spočívajú v dôraze na súcit so slabými, v solidarite s chudobnými, marginalizovanými a trpiacimi, ako aj záujem o dôstojnosť stvorenstva a problémy životného prostredia.

Vidí však aj množstvo nedostatkov katolíckeho lídra z Argentíny. Sú nimi napríklad autokratické až pomstychtivé vládnutie, nedbanlivosť k zákonom, neznášanlivosť voči nesúhlasu a hlavne dvojznačnosť v otázkach viery a morálky. Tá spôsobuje zmätok a konflikty, vinou čoho je cirkev v súčasnosti rozdelená viac než v nedávnej histórii.

Nasledujúci pontifikát má obnoviť vytratené pravdy

Cirkev nemožno redukovať na systém flexibilnej etiky či sociologickej analýzy a pretvoriť ju tak, aby zodpovedala pudom, chúťkam a sexuálnym zmätkom doby, vystríha Demos II. A píše:

"Jednou z hlavných chýb súčasného pontifikátu je jeho ústup od presvedčivej „teológie tela“ [Ján Pavol II. ju nazýval aj pedagogika tela, podľa ktorej muž a žena vo vzťahu majú rešpektovať morálny rád, pozn. red.] a nedostatok presvedčivej kresťanskej antropológie, (a to) práve v čase, keď sa množia útoky na ľudskú prirodzenosť a identitu od transgenderizmu po transhumanizmus."

Pápež: Evanjelium je tu pre všetkých. Načo potom robiť zoznamy hriešnikov, ktorí môžu a nemôžu vstúpiť do cirkvi

Mohlo by Vás zaujímať Pápež: Evanjelium je tu pre všetkých. Načo potom robiť zoznamy hriešnikov, ktorí môžu a nemôžu vstúpiť do cirkvi

Skutočnú autoritu podkopáva použitie autoritatívnych nástrojov

Pápež je nástupca svätého Petra a garant jednoty cirkvi. Ale nie je a nemá byť autokratom a nemôže zmeniť náuku ani svojvoľne meniť cirkevnú disciplínu, varuje Demos II. Skutočnú autoritu podkopáva použitie autoritatívnych nástrojov. Preto musí Františkov nástupca spravovať cirkev kolegiálne a s bratmi biskupmi obnoviť hermeneutiku (spôsob interpretácie) Druhého vatikánskeho koncilu, dodáva kritik rímskeho biskupa.

Cirkev nie je demokratická inštitúcia a nemá právomoc meniť svoje učenie tak, aby vyhovovalo svetu, pokračuje autor kritického textu. V tomto sa vymedzuje voči prebiehajúcej Synode o synodalite, ktorá je vlajková loď jezuitského pápeža. Začala sa v roku 2021 v miestnych cirkvách vo svete organizovanými diskusiami s veriacimi:

"Katolícke sensus fidelium [zmysel veriacich, ktorý vie v zjaveniach rozlišovať opravdivú výzvu Krista a svätcov, pozn. red.] nie je vecou prieskumov verejnej mienky alebo dokonca názoru väčšiny pokrstených ľudí. Pochádza len od tých, ktorí skutočne veria a sú aktívne praktizujúci, alebo sa aspoň úprimne snažia praktizovať vieru a učenie cirkvi."

Biskupi a ženy hlasovali na synode vo Vatikáne. Niektorí v cirkvi sa boja, že stratia moc a výsady

Mohlo by Vás zaujímať Biskupi a ženy hlasovali na synode vo Vatikáne. Niektorí v cirkvi sa boja, že stratia moc a výsady

Nejednoznačnosť plodí pochybnosti a schizmatické pnutie

Neznámy autor (a údajný kardinál), ktorý píše pod pseudonymom, zopakoval ďalšiu známu výhradu, že súčasnému pontifikátu chýba sila evanjelia a intelektuálna jasnosť jeho bezprostredných predchodcov:

"Demontovanie a nová organizácia Inštitútu Jána Pavla II. [pre štúdium manželstva a rodiny, pozn. red.] v Ríme a marginalizácia textov ako Veritatis Splendor [encyklika Jána Pavla II. o základných otázkach cirkevnej náuky a mravnosti, pozn. red.] naznačujú pozdvihnutie súcitu a emócií na úkor rozumu, spravodlivosti a pravdy. Pre veriacu komunitu je to nezdravé a hlboko nebezpečné."

Demos II. trvá na tom, že takáto nejednoznačnosť plodí pochybnosti a schizmatické pnutie. Vieroučné otázky nie sú záťažou, ktorú nám nanútili necitliví zákonníci. Naopak, podľa neho sú dôležité pre ozajstný kresťanský život v pravde. A tá si vyžaduje jasnosť, a nie dvojznačné odtiene.

Demos II. taktiež karhá spôsob Františkovho vládnutia prostredníctvom vyhlásení motu proprio, teda nariadení vychádzajúcich z vlastnej iniciatívy. Vydávajú sa vraj bez ohľadu – ba až s odporom – k detailom kánonického práva. To takisto podkopáva dôveru v čistotu poslania cirkvi, mieni Demos II.

Na záver svojej kritiky údajný kardinál podčiarkuje, že Vatikán potrebuje obnovu morálky, očistu inštitúcií, procedúr a personálu, ako aj reformu financií. Vyžadujú si prítomnosť a osobnú angažovanosť nového pápeža. Apoštolské cesty do sveta preto vidí ako menšiu prioritu.

Manifest šíri kardinál Joseph Zen Ze-kiun

https://twitter.com/CardJosephZen/status/1763120629556166968

"Profil nasledujúceho pápeža, píše kardinál". Takto na sociálnych sieťach komentuje šíriaci sa apel emeritný biskup Hongkongu kardinál Joseph Zen Ze-kiun. Sám sa však k autorstvu nehlási, len svojou autoritou vyjadruje námietkam podporu.

Tento rodák zo Šanghaja sa stal najznámejším kritikom októbrovej biskupskej synody vo Vatikáne. Člen saleziánskeho rádu, ktorý pôsobil ako biskup v Hongkongu, najskôr bol ku komunistickému režimu opatrný, neskôr podporoval tamojšie demokratické hnutie a najmä čínsko-vatikánsku zmluvu, na ktorú doplatili biskupi a veriaci verní Rímu. Za jeho postoje ho čínske úrady v Hongkongu minulý rok nakrátko uväznili a udelili mu peňažnú pokutu. Spolupracoval aj so slovenským kardinálom Jozefom Tomkom, ktorého označil ako príklad, ako by sa mali kardináli správať ku komunistickému režimu v Číne. Žije v autonómnej čínskej oblasti v povesti svätosti.

Napriek tomu, že má 92 rokov, sa už niekoľko ráz kriticky vyjadril nielen k celocirkevnej Synode o synodalite, ale aj o vatikánskom dokumente o žehnaní nezriadených párov. Pred rokom bol spoluautorom listu pápežovi, ktorý obsahoval takzvané dubiá (pochybnosti). V reakcii na pápežov list na uvedené dubiá napísal prelát analýzu, v ktorej sa sťažuje na údajnú nedostatočnú argumentáciu vo Františkových odpovediach.